Jag har ingen av modellerna men att tänka på är att en sticksåg drar en hel del ström, äger själv en GST 18V-Li som inte går att köra alltför länge på Boschs 4Ah batterier.

Om man bara skall ha en sticksåg är därför mitt råd att man skaffar en med sladd. Den sladdlösa är bekväm i vissa fall men det är tråkigt när batteriet inte räcker.
 
  • Gilla
Chiippe
  • Laddar…
Tack för snabbt svar. Jag har visserligen 3 såna batterier men det är klart lite bökigt att behöva byta ofta. Läste nån som skrev att hans klarade nästan en timmes sågning men det kan knappast stämma..
 
Det beror lite på vilka andra sågar man har i sin arsenal. Jag sågar aldrig mycket med sticksåg, utan jag använder hellre cirkelsåg eller bandsåg där det är möjligt. Jag skulle klara mig bra med en batterisåg.
 
Ja har en Dewalt 18v med bygel, den ligger mest och skräpar sen ja köpte en blå Bosch stickis, maken till fina sågar har ja sällan använt, och då är ja anti Bosch av naturen;) köp en gst90, du blir inte missnöjd
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Det beror lite på vilka andra sågar man har i sin arsenal. Jag sågar aldrig mycket med sticksåg, utan jag använder hellre cirkelsåg eller bandsåg där det är möjligt. Jag skulle klara mig bra med en batterisåg.
Jag har en Hitachi cirkelsåg som funkar väldigt bra men just nu grejar jag uppe på vinden (krypvind) och då är den lite för stor och klumpig ibland därför tänkte jag mig en sticksåg. Så sticksågen kommer nog bara användas där det är lite svårare att komma åt.
 
Karotchi skrev:
Jag har en Hitachi cirkelsåg som funkar väldigt bra men just nu grejar jag uppe på vinden (krypvind) och då är den lite för stor och klumpig ibland därför tänkte jag mig en sticksåg. Så sticksågen kommer nog bara användas där det är lite svårare att komma åt.
Tack sånt gillar vi att höra :)
 
Ibland kommer man själv med de bästa svaren. ;)
 
  • Gilla
Harald Boye och 1 till
  • Laddar…
Köp ej Bosch GST 90E har haft två st på 1,5 år den första gick motorn sönder på hackar å fräser även nu med den nya jag fick på garantin för ett år sedan, blir till att åka å byta in mot en ny på garantin igen...suck, skall försöka lägga lite emellan å ta en GST 135 istället denna gång
 
Jag har den större GST 160. Den kostar mer, men jag är imponerad av att jag kan såga rätvinkliga urtag i 95 mm stolpar. Utgiften sved när jag köpte sågen, men den är mycket användbar i mitt pågående altanbygge. Mycket beror på vad man kommer att göra om några år. GST 160 passar till Bosch skensystem också, men där kanske cirkelsåg (och fräs) används mer.
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Får kanske bli en GST 160 då :) men hur menar du med rätvinkliga uttag, kan man inte göra det med alla? Brukar göra detta själv men då får man svänga lite och sen finlira efter för att få det helt rätvinkligt. Eller kan man svänga helt tvärt med 160'an?
 
Dålig förklaring av mig. Jag menar att bladet inte viker sig, utan snittet blir i rät vinkel mot planet där sågen ligger. Längst in i hörnen får man borra.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Okey, fattar tack :)
 
Instämmer att gst 160 är en suverän sticksåg. Jag har också sågat lite i 90mm stolpar med min och det går helt ok det.
 
Inlämnad för reparation / garanti...eftersom det tar 3-4 veckor så köpte jag en Dewalt också..har inte tid att vänta, så om en månad har man två sticksågar ;-)
Ny Dewalt sticksåg ovanpå svart verktygslåda på ett trägolv med sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.