undine
Hej!

Byföreningen i det lilla samhälle jag bor i har dragit igång arbete med att ordna fiber i orten. Jag tycker att informationsarbetet skötts rätt dåligt. Jag har haft massor av frågor som ingen kunnat svara på där svar getts, har svaren ibland varit motsägelsefulla. Jag har uttryckt min oro kring vad de återställer och inte återställer men bara fått vaga svar. Likadant med om det tillkommer några fasta kostnader längre fram, har svaret bara varit "näe det bör det inte göra". Bör, nähä? Kan jag säga det sedan i mitt bestridande, att "Nisse sa att det bör inte läggas på någon kostnad". Tror knappast fakturor krediteras på så sätt.

Hur som helst så kontaktade jag fibergruppen (företaget) direkt och frågade hur de kommit med arbetet och när deadline för att anmäla intresse är. De frågade om jag inte fått avtalet och jag svarade att det har jag ju inte. Jag vill läsa avtalet innan jag skriver upp mig på något. Svaret tillbaka var då "varsågod, här har du avtalet" men när jag öppnade filen var det ju bara själva beställningsformuläret. Det stod lite om priser och när man betalar vad, men ingenting mer. Jag vill ha svart på vitt vad de kommer återställa och inte återställa och garanterat att inom X antal år tillkommer inga abonnemangsavgifter (om man själv inte kopplar upp sig på något givetvis).

Något mer får jag alltså inte i avtalsform och för mig känns det oerhört läskigt att betala 20 000 kr för ett arbete jag inte ens har avtal på. Det känns dessutom oerhört oproffsigt. Vad händer om de borrar fel i huset eller skadar fasaden? Då kan de ju bara säga "nej det finns inget avtal" och så får jag driva det. Jag försökte förklara detta för dem men de svarar väldigt kort och menar på att det vi mailats om är det som gäller. Men mail vill jag inte gälla som avtal. Ska jag då skriva ett eget avtal som de ska godkänna, eller vad är grejen?!

Hur ska jag egentligen göra? Jag vill gärna ha fiber men det får ju för tusan ske ordnat.
 
harry73
Mejl kan gälla som avtal och en accepterad beställning också. Sen kan jag förstå din oro
 
undine
Jag kan tillägga att jag alltså vill ha ett avtal INNAN jag skriver på något. Jag vill inte skriva upp mig på något och sedan ska man diskutera avtalet och så har jag redan bundit mig till något.
 
undine
harry73 skrev:
Mejl kan gälla som avtal och en accepterad beställning också. Sen kan jag förstå din oro
Ja det kan ju det. Men betyder det då att jag ska sätta mig ner och skriva ett avtal av t.ex. hur jag vill ha det, så får dem redigera vad de tycker ska redigeras? Eller? Jag fattar inte. Det blir ju så jag får göra. Fråga om allt. "Kan ni definiera detta och detta ordet" så får man köra den leken. Gah.
 
harry73
Jag tycker det är lite vilda västern med fiber just nu. fiber entreprenörer paxar ett område där de går ut med ett erbjudande, och eftersom de flesta som är intresserad nappar, finns det inga konkurrenter som tar sig in i det området efteråt. Så på lokal nivå finns det lite konkurrens. Några entreprenörer känns lite som lyckosökare. Skulle inte förvåna mig om några går i konkurs efter att dig har tillräckligt mycket fiber för att slippa ansvar och underhåll i framtiden.

Och ett välutvecklat och välfungerande fibernät kommer att bli en viktig infrastruktur i framtiden (som vägar, el, eller telekabel på 70-talet). Det skulle därför vara befogat att bygga fiber infrastrukturen som man bygger annan infrastruktur med staten eller kommunen som håller i det och som ser till att alla (inom rimliga gränser) kan ansluta sig.
 
MagicaDeHex skrev:
Jag kan tillägga att jag alltså vill ha ett avtal INNAN jag skriver på något. Jag vill inte skriva upp mig på något och sedan ska man diskutera avtalet och så har jag redan bundit mig till något.
Är det inte en ekonomisk förening som du skall bli medlem i? Och första steget är att göra intresseanmälan, så de ansvariga kan göra en första uppskattning av budgeten.

Och do gäller att ni alls blir delägare i nätet så småningom. Ingen vet den exakta kostnaden i förväg, så visst är det lite av chansning.
 
Hejsan,

Jag tolkar dig att du ska gå in i en lokal ideell förening där styrelsen kommer lägga 100-tals(eller kanske snarare 1000-tals) ideella timmar utan ersättning för att förse sig själva och bygden i närområdet med fiber.

jag är själv i den sitsen där jag sedan 6år suttit med i styrelsen för en fiberförening med ett 100-tal medlemmar.

jag kanske missförstått dig, men jag känner igen andemeningen mellan raderna. grävningen är självklart omöjlig att svara på exakt vad den kommer kosta, en uppskattning är oftast det närmaste man kan komma, men det kan dyka upp berg, eller andra oförutsedda händelsen som självklart förändrar prisläget som alla ska vara med och dela på.

ett tips som jag ofta brukar säga till medlemmar som inte är nöjda med det ena eller det andra är att dom är mer än välkomna in i styrelsen för att hjälpa till och avlasta och förbättra arbetet som utförs. av någon konstig anledning brukar det inte vara så intressant.

var istället glad över att folk försöker anstränga sig och förbättra kommunikationen. om du betalar 15 eller 25.000 spelar i min värld ingen roll, avtalen som brukar följa fiberföreningar gör att du får tillbaka pengarna på 3-5år ungefär i minskade månadskostnader. dessutom är du i princip framtidssäkrad.

så sträck fram en hjälpande hand istället och skänk personerna en tanke på att dom lägger ner all sin tid utan att få en krona i ersättning istället.

just my five cents.
 
  • Gilla
Kire_78 och 7 till
  • Laddar…
Vad gäller avtal med entreprenörerna för nätet är praxis att när inget annat är avtalat så står entreprenören för återställande till likvärdigt skick. Som konsument tolkad så att säga saknade delar av avtalet till ens fördel. Samma sak med avgifter. Är de inte med så finns det inte.

Det är rätt att man måste vara försiktig med vad som ingår däremot. Vi har en förening som håller ett avtal med fiberoperatören om att driva nätet utan avgift från oss under ett visst antal år (finansierat via de tjänster folk köper an tjänsteleverantörerna). Detta är vid sidan om avtalet om att bygga nätet som var individuellt, samt tjänsterna som man köper individuellt.
 
Det är ju inte självklart att föreningen är ideell. Men handlar det om en förening som bygger ett fibernät till sina medlemmar så kommer det antagligen finnas någon form av kostnad kopplad till detta. Styrelsen kanske vill ha arvoden, det bör finnas form av driftansvarig som snabbt kan reparera då utrustning går sönder/skadas. Sen skall ju nätet skrivas av för att förnyas någon gång i framtiden. Så när det gäller driftkostnader så kan det ju variera.

Sen när det handlar om en förening så är det ju "vi" som bygger till "oss", och så har man lagt ut entreprenaden på någon. Såsom busgraab skriver så är det ju bara att engagera sig själv om man vill hålla koll på detaljerna, för det kommer aldrig bli som när t.ex telia drar fiber i ett villaområde.
 
När fiber drogs till mig så fick vi välja på att få grävningen på tomten gjord för ca 2000 kr eller gräva ner fiberröret själva. Eftersom fibern bara skulle ner ca 30cm så var det en baggis att göra det själv. Oftast är det ju ett stort bolag som lägger ner fibern så någon större risk för konkurs är det ju inte, dessutom betalar man ju inte förrän allt är klart, så varför så orolig?
 
I vårt område går Svensk Infrastruktur ut med erbjudande om fiberinstallation. Driften skall sedan skötas av ett dotterbolag som döpts till Öppna Stadsnät. Kostnaden för upprätthållandet av nätet anges ej. Operatörer får man sedan välja bland, ex-vis Telia ingår ej. Huruvida man kan få STVs utbud via fibern utan att en operatör också skall ha ett par hundra i månaden utanpå TV-llicensen får jag inte svar på. Billigast är alltså fortfarande att använda sin TV-antenn. För nätet fungerar 4G kanonbra. Varför fiber? Det är framtiden säger firman. 5G är redan under utveckling!
 
KristinaRT
JAhl skrev:
Oftast är det ju ett stort bolag som lägger ner fibern så någon större risk för konkurs är det ju inte, dessutom betalar man ju inte förrän allt är klart, så varför så orolig?
När man betalar beror på vem man anlitar... Vi har nyss fått fiber, via Telia Öppen Fiber, allt fungerar och vi har fått fakturan nu. Grannarna som valde Svensk Infrastruktur fick väldigt snabbt en fiber i trädgården, och en omvandlare i huset och fick sedan betala ca hälften av summan. Däremot ligger andra änden av fibern fortfarande oansluten i tomtgränsen och de tror (läs hoppas) de ska anslutas till nätverket i september eller oktober, och då får de en räkning på resten.... Intressant är att grannarna också fick ett (!) val på operatör, och det var krav på att ha internet, TV och telefon från denna enda operatör om man valde dem. Vi fick en lista på sisådär 10-12 alternativ, och inga krav på TV eller telefoni :)

Så hur det fungerar beror på vem som gräver och är ansvarig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.