Se bild. Kan man på något sätt göra om denna stickkontakt så att den blir jordad istället för ojordad? Lämna in eller är det enkelt att fixa själv?
 
  • IMG_8935.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lämna in!
Borde inte va så dyrt tänker jag.
 
I
Strömmen blir ju inte farligare för att det sitter en jordad kontakt istället. Men gör det det så är den o-jordade lampan möjlig att använda i ex ett våtutrymme, då blir det plötsligt farligt.
Bästa alternativet tycker jag är att byta hela sladden till jordad och ansluta jorden till själva lampan. Skulle lampan ha symbolen för,( och vara ), dubbelisolerad bör det räcka med avsedd sladd därtill, då slipper man jorda lampan.
 
dom gånger jag sprungit på gamla ojordade sladdar så har jag bytt ut sladden till en ny med europlug istället då kan man ju använda den i ett jordat utag
 
ikeo skrev:
dom gånger jag sprungit på gamla ojordade sladdar så har jag bytt ut sladden till en ny med europlug istället då kan man ju använda den i ett jordat utag
Så kan man göra. Det är precis lika rätt eller fel som att bara byta stickproppen till en jordad. Jag kanske också skulle göra det många gånger, men informationen bör spridas tillsammans med uppgiften att det antagligen inte är tillåtet.
 
I
Avemo skrev:
Så kan man göra. Det är precis lika rätt eller fel som att bara byta stickproppen till en jordad. Jag kanske också skulle göra det många gånger, men informationen bör spridas tillsammans med uppgiften att det antagligen inte är tillåtet.
Nej det låter inte som den ultimata lösningen då det skulle möjliggöra användande i utrymmen där apparater måste vara jordade.
 
  • Gilla
tuktuk och 2 till
  • Laddar…
I
Många dubbelisolerade apparater förseglas med säkerhetsskruv.

Apparater som inte har en skyddsjordning ska använda extra isolering. Det innebär att utrustningen är extra skyddad så att risken för att höljet ska bli strömförande minimeras. Apparater med denna extra isolering kallas dubbelisolerade och ska vara märkta med en dubbel-fyrkantssymbol. En sådan apparat får använda den ojordade platta kontakten som kallas eurokontakt. Kontakten ska vara helgjuten (ej öppningsbar) och den går att använda i både jordade och ojordade uttag. Det har blivit allt vanligare med dubbel*isolerade apparater. Exempel på vanligt förekommande dubbelisolerade apparater är dammsugare, stavmixer, datorhögtalare, nätadapter och handverktyg.

Det kan vara svårt att reparera dubbelisolerade apparater då dessa ofta förseglas med säkerhetsskruvar som ska hindra konsumenten att göra ingrepp. Om man ändå vill öppna en sådan apparat finns det specialverktyg att köpa. Bilden ovan visar säkerhetsbits som öppnar det mesta. Tänk på att när du går in och reparerar en apparat, är det du själv som tar över tillverkaransvaret, se CE-märkning.

Saxat från Kjell&co
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
ion skrev:
Strömmen blir ju inte farligare för att det sitter en jordad kontakt istället.
Jo, det blir den. Det blir möjligt att använda lampan i ett rum med jordade uttag. Det innebär att om det blir ett fel så att den blir strömförande, och du rör en annan pryl som är jordat på riktigt samtidigt, så blir du ledningen mellan fas och jord.

Det är därför man inte får blanda jordade uttag med ojordade i samma rum.

Hade den istället varit korrekt jordad och höljet blivit strömförande, så hade det blivit kortslutning mot skyddsjorden och proppen hade gått.
 
I
Troberg skrev:
Jo, det blir den. Det blir möjligt att använda lampan i ett rum med jordade uttag. Det innebär att om det blir ett fel så att den blir strömförande, och du rör en annan pryl som är jordat på riktigt samtidigt, så blir du ledningen mellan fas och jord.

Det är därför man inte får blanda jordade uttag med ojordade i samma rum.

Hade den istället varit korrekt jordad och höljet blivit strömförande, så hade det blivit kortslutning mot skyddsjorden och proppen hade gått.
Jo men det var ju det jag skrev.
"Strömmen blir ju inte farligare för att det sitter en jordad kontakt istället". Med det menar jag givetvis om kontakten sitter i samma uttag i samma rum som tidigare, om man ex fått bytt uttag till jordat. Det är inte stickkontakten som är farlig det är var man använder den som kan vara avgörande.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Ett problem är att sladdställ till vissa apparater t.ex symaskiner är dyra och svåra att få tag i. I flera fall blir den platta eutopluggen sönderklämd eller söndrtrampad ( böjda stift). I det kan läget kan det vara bekvämt att ersätta den kontakten med en jordad trots att det egentligen inte är tillåtet. Men samtidigt uppfyller app klass 2 , så att några säkerhetsrisker uppstår inte.

Att däremot göra den ombyggdnaden på en gammal klass 0 apparat är däremot farligt om den apparaten används i ett kök eller annat jordat rum. Den apparaten kanske bör förpassas till tekniska museet istället.
 
En europlugg som sitter på en dubbelisolerad apparat får bytas mot en jordad stickpropp under förutsättning att kabel och apparat är i gott skick. Dom får ju redan från början användas i jordade uttag
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
ion skrev:
Jo men det var ju det jag skrev.
"Strömmen blir ju inte farligare för att det sitter en jordad kontakt istället". Med det menar jag givetvis om kontakten sitter i samma uttag i samma rum som tidigare, om man ex fått bytt uttag till jordat. Det är inte stickkontakten som är farlig det är var man använder den som kan vara avgörande.
Ah, då är vi överens. Så går det när man läser för fort.

Då håller jag med dig helt, se mitt inlägg som en utveckling av varför det är farligt.
 
Sammanfattning:

Är lampan dubbelisolerad (dubbelfyrkant), vilket jag tvivlar på, får och kan du byta till jordad stickpropp utan problem.

Är lampan inte dubbelisolerad måste samtliga ledande delar anslutas till jordanslutningspunkten. Detta betyder att en gulgrön kabel måste skruvas eller lödas fast på metallgodset och att metallgodset måste vara lött eller svetsat ihop i alla skarvar. Är metallen delad och monterad med skruv måste en extra ledare monteras mellan varje metalldetalj. Skruvförband kan lossa och anses ej tillräckligt för att garantera varaktig kontakt. Efter jordningen skall kontinuiteten kontrolleras med minst 200mA mätström.

I praktiken, om Jag tyder ditt foto rätt, så behöver du jorda foten och dra upp en ledare till Kuphållaren (eller vad den delen heter) då jag misstänker att lampan är delbar. För en elektriker bör inte detta vara ett särskilt omfattande jobb.
 
  • Gilla
kia2
  • Laddar…
Tack alla för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.