Ni som vittnar om dåligt inomhusklimat på grund av otillräcklig självdragsventilation, hur upplever ni detta?

Jag frågar för att huset vi köpte för två år sedan har självdragsventilation utan några som helst mekaniska fläktar med konstantdrift (endast köksfläkt och fuktstyrd fläkt i ett duschrum), och vi upplever inte att vi har dåligt inomhusklimat. Huset har endast friskluftsintag i källarplanet där flera var igensatta när vi flyttade in. Alla har nu öppnats upp och vi ser till att i princip alla dörrar alltid åtminstone står på glänt.

Enda rummet vi känner kan bli instängt är sovrummet. Det är dock bara på sommaren eftersom vi då måste ha dörren stängd på grund av ljus.
 
Vissa är mer känsliga än andra och klarar av det bättre. I ert hus tror jag inte det uppfyller boverkets krav för nybyggnation men så länge ni mår bra är det ju bra. Men att behöva ha dörrar öppna och att sovrummet känns instängt är dåliga tecken så varför inte satsa några kronor på hälsan och era eventuella barn för framtiden?

Paxman skrev:
Ni som vittnar om dåligt inomhusklimat på grund av otillräcklig självdragsventilation, hur upplever ni detta?

Jag frågar för att huset vi köpte för två år sedan har självdragsventilation utan några som helst mekaniska fläktar med konstantdrift (endast köksfläkt och fuktstyrd fläkt i ett duschrum), och vi upplever inte att vi har dåligt inomhusklimat. Huset har endast friskluftsintag i källarplanet där flera var igensatta när vi flyttade in. Alla har nu öppnats upp och vi ser till att i princip alla dörrar alltid åtminstone står på glänt.

Enda rummet vi känner kan bli instängt är sovrummet. Det är dock bara på sommaren eftersom vi då måste ha dörren stängd på grund av ljus.
 
Vi märker av den dåliga ventilationen främst på sommaren och då är det luften i sovrummen om man stänger dörrarna samt att tvätten torkar sämre i källaren. Sen beror mycket på hur tätt huset är övrigt, byter man t.ex till nya och tätare fönster så kan det påverka en hel del.
 
Torkar ni tvätt inomhus på sommaren?! :x En av de första sakerna vi skaffade till huset var en klassisk torkvinda att ha på tomten...vi älskar doften av sol/vindtorkad tvätt! :) Fast jag kan iofs förstå att det kanske inte passar alla, av olika anledningar, så ta inte mitt utrop som kritik. :)

Vi har originalfönster och vi hittar fortfarande tätningslister som sitter där de inte borde vara, så målet är att återställa de otätheter som tidigare ägare tätat. Vi har nu bergvärme vilket gör att uppvärmingskostnaderna inte är något vi kämpar för att få ned, hellre då att huset fungerar som det är tänkt när det gäller ventilation. Sen är jag medveten om att bergvärmen inte generar något drag i skorstenen som husets original oljepanna gjorde men eftersom vi inte upplever några större problem med varesig fukt eller dålig luft känner jag inte att vi behöver utföra ytterligare åtgärder. Jag är dessutom allergisk mot fläktljud och andra källor till vitt brus, så ju färre grejer som surrar desto bättre mår jag! :)
 
Jonatan79 skrev:
Vissa är mer känsliga än andra och klarar av det bättre. I ert hus tror jag inte det uppfyller boverkets krav för nybyggnation men så länge ni mår bra är det ju bra. Men att behöva ha dörrar öppna och att sovrummet känns instängt är dåliga tecken så varför inte satsa några kronor på hälsan och era eventuella barn för framtiden?
Det är nog inte mycket i vårt hus som klarar Boverkets nuvarande krav! :p Det byggdes ju för 45 år sedan...

Om det bara var "några kronor" det handlade om så hade det ju inte varit något att tala om. Och även om det var det så tillkommer problemet med konstantljud. I mitt yrke som inspelningsljudtekniker blir man extremt känslig för just sådana ljud, det är tom så att jag störs när grannens luftvärmepump går! Vi bor i ett väldigt tyst område och för mig är total tystnad bland det vackraste som finns, så ni kan kanske förstå min aversion mot även de tystaste fläktsystem. :)

Några framtida barn behöver vi inte oroa oss för...
 
Ni kan ju iaf titta på tex mekanisk frånluft, då kan man sätta en fläkt ovanpå taket, lär inte höras! Då suger det konstant från tex badrum, tvättstuga, wc. Ju mer ni tätar desto sämre luft blir det tyvärr så om ni installerat bergvärme (eller förra ägaren) är kostnaden för ett F-system en piss i rymden, ca 15tkr och uppåt beroende på antal timmar eget jobb.
 
Jo, men nu skriver jag ju att vi konstant håller på att ta bort tätningar tidigare ägare gjort. Vi återställer alltså de otätheter huset byggdes med. "Lär inte höras" är väldigt subjektivt...om det i övrigt är helt tyst så hörs även en fläkt på taket...precis som grannens luftvärmepump hörs.
 
Jaha, trodde ni skulle ta bort gammalt och sätta ditt nytt. En takfläkt kommer du inte höra inifrån huset, kanske utifrån, men det finns så tysta fläktar numera. Du kan ju fråga en återförsäljare annars. Jag lär väl inte kunna övertala dig men vi har ett liknande hus med obefintligt självdrag likt ert och installerade ett FTX-agg i sommar, som dag och natt. Värt varenda dyrt spenderad krona, inomhusmiljön är ju väldigt viktig och den sämsta luften vi utsätter oss för är just den som finns inomhus tyvärr :(
 
På vintern får vi kondens på fönsterna i sovrummet. Jag blir trött av att vara inomhus en hel dag. Bajslukten försvinner inte från toa på flera timmar sugs snarare ut i huset pga köksfläkten ... Det luktar inte fräscht när man kommer in utifrån, särskilt om det stått tomt. Hmm, kanske mer. Men vi fick ju stänga igen ventilerna i källaren och avfukta pga fukt och lukt, men tror inte det gör så stor skillnad fram till vi installerar ftx nu i höst/vinter/vår nångång.

Ja och som nån skrev, dålig luft (och olidligt varmt på sommaren) i sovrummet så man behöver ha dörren öppen, vi bor dessutom 3 i samma sovrum nu, bara när vi vuxna går och lägger oss efter ettåringen märker man hur mkt syre hon snott ;) eftersom dörren då varit stängd för hon inte ska vakna
 
Redigerat:
Finns det tysta frånluftsfläktar? Den enda vi har som funkar gör nytta men låter som ett flygplan... (Två trasiga ska bytas)
 
Som sagt, det här med tystnad är väldigt subjektivt. Det någon tycker är tyst tycker någon annan väsnas. Givetvis får man ju leva med det surr och sus som konstantgående fläktar innebär om det är så att man upplever att inomhusklimatet är skadligare för kroppen än vad ljudet är för själen. (y) För mig, personligen, prioriterar jag nog den själsliga hälsan framför den fysiska i detta fall...vi kan ju alltid vädra! :)
 
osiris skrev:
Finns det tysta frånluftsfläktar? Den enda vi har som funkar gör nytta men låter som ett flygplan... (Två trasiga ska bytas)
Beror ju på vad ni menar som tyst. Här är några som dB är mätt på 3 m håll.
Fresh Intellivent 22 dB(A)
PAX passad® 30/31 21 dB(A)
Biltema iMax Vent 22 dB(A)

Att jämföra med en billig för 159 Kr på Biltema som har 33 dB(A)
20 - 30 dB(A) kan jämföras med sovrum på natten, eller i en tyst skog.
 
Är uppvuxen i ett enplanshus med självdrag där oljepannan slutades att köras på under 70-talet, andra halvan av 80-talet byttes den till kombipanna som det eldades i 0,5-2ggr/dygn under höst-vinter-vår. I samband med att pannan byttes sattes även FTX in, så jag kände till problemet med självdrag från barnsben.

I vårt hus så hade vi typisk källarlukt i stora delar av källaren, kondens på flera fönster om mornarna (främst vintertid). Alla fönster hade fel typ av tätningslist plus satta på fel ställen, blev marginellt bättre efter genomgång av fönstrena. Det luktade instängt efter att man varit borta en hel dag, när vi kom hem efter semester under hela sportlovet så var vi tvungna att köra tvärdrag uppåt en halvtimme för att få bra luft i hela markplanet.
 
thomas33 skrev:
Beror ju på vad ni menar som tyst. Här är några som dB är mätt på 3 m håll.
Fresh Intellivent 22 dB(A)
PAX passad® 30/31 21 dB(A)
Biltema iMax Vent 22 dB(A)

Att jämföra med en billig för 159 Kr på Biltema som har 33 dB(A)
20 - 30 dB(A) kan jämföras med sovrum på natten, eller i en tyst skog.
Tjaaaaaaa. Jag är ju van vid mina Noctuafläktar i datorn som låter 15 dB(A) på 1m avstånd :). Men 22 kanske inte är mycket att bråka om i ett badrum där man inte sover.

En annan fråga: i köket finns en skorstenskanal som inte har någon eldstad som idag fungerar som frånluft. Köksfläkten sitter precis bredvid men har bara kolfilter. Kan man sätta en fläkt i frånluftskanalen eller finns det risk för att fett från matlagning tar eld eller så? (alla skorstenskanaler som är kopplade till eldstäder är nyrenoverade keramiskt eller med slang, så inget kan läcka in i dem från den här kanalen).
 
Om det blir ett synligt fettlager i imkanalen på ett halvår eller så, så är det antingen fel fettfilter, felkonstruerat eller dåligt underhållet. Ett fettfilter bör/ska rengöras ca varannan vecka, beroende på vad som steks och hur ofta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.