Pro modellen täcker så pass bra alltså? Bra med lite erfarenheter från verkliga livet och inte produktblad :)
 
Inte ofta man läser en tråd på BH som man inte fattar ett skvatt om vad den går ut på:D
Inget ont om skribenterna, bara att man inser att man själv har sina begränsningar.
 
Nimajeb, det är trådlösa accesspunkter för wifi, "trådlöst internet" :)
 
bogusen skrev:
Nimajeb, det är trådlösa accesspunkter för wifi, "trådlöst internet" :)
Så långt är jag med men jag tappade spåret med ful Poe Af, 802.3af, NLOS, Unifi osv:(

Men det är klart, jag förstår mig bara på 10% av alla inställningar man kan göra på en WiFi-Router.. Hoppas jag inte är ensam om detta för i så fall får jag nog sätta mig på skolbänken igen:surprised:
 
@Nimajneb: AP med LR, simultan dual band 2,4 och 5Ghz med 2x2 och 3x3 MIMO med 802.3af och zero handoff roaming.

Är det inte kristallklart vad som menas :D

Egentligen så har ju alla branscher sina egenheter, vem kan alla slangord som hantverkare använder tex ?
 
Nimajneb skrev:
Så långt är jag med men jag tappade spåret med ful Poe Af, 802.3af, NLOS, Unifi osv:(

Men det är klart, jag förstår mig bara på 10% av alla inställningar man kan göra på en WiFi-Router.. Hoppas jag inte är ensam om detta för i så fall får jag nog sätta mig på skolbänken igen:surprised:
Du är inte ensam!

Du skriver att du bara förstår dig på 10% av alla inställningar på en router.

Jag visste inte ens att man kunde göra några inställningar på en router.
Finns ju bara en knapp, av och på!
 
  • Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
mexitegel skrev:
@Nimajneb: AP med LR, simultan dual band 2,4 och 5Ghz med 2x2 och 3x3 MIMO med 802.3af och zero handoff roaming.

Är det inte kristallklart vad som menas :D

Egentligen så har ju alla branscher sina egenheter, vem kan alla slangord som hantverkare använder tex ?
Nu vart det ju solklart, dags att plocka fram grispitten ur verktygslådan i källaren.(y)
 
Normalt sett så behöver inte gemene man gör mer än 10% inställningar i den trådlösa routern, ssid och lösenord ;)
 
hantverkare1 skrev:
Du är inte ensam!

Du skriver att du bara förstår dig på 10% av alla inställningar på en router.

Jag visste inte ens att man kunde göra några inställningar på en router.
Finns ju bara en knapp, av och på!
Det är därför vi jobbar som rörmokare, snickare etc... ;)
 
gnuttisch skrev:
Normalt sett så behöver inte gemene man gör mer än 10% inställningar i den trådlösa routern, ssid och lösenord ;)
...o då kan man ju fundera på vad alla andra inställningar gör där om dom inte behövs:).
 
Är det någon som har någon erfarenhet utav Ubiquitis Unifi AP-AC ? Den fyrkantiga modellen? Bra/Dålig? Bra range? Bra hastighet?

Har tänkt mig en sådan centralt/högt placerad i huset och hoppas den skall täcka allt... (hoppas jag) ?
 
Jag har inte provat då jag tycker de är för dyra fortf.
Dock bör man generellt ha en per våning. De är inte alls konstruerade för att fungera bra vertikalt.
 
Jag har ett enplanshus på 165kvm, och med ryggåstak i vardagsrummet. Därför har jag tänkt mig en högt centralt placerad position för den. Det borde väl vara det bästa antar jag ?

Men dyr... JA!
 
C
Vi har ett par AP-AC, dock på olika ställen så jag har inte testat handoff mellan dem. Det antyddes i produktinformationen att AC-modellen ännu inte supportade zero handoff, vet inte om det är fixat nu. En annan grej är att den kräver "riktig" 48V PoE och funkar alltså inte med Ubiquitis egen 24V PoE. I övrigt verkar den hålla vad den lovar. Priset är väl relativt. Dyr om man jämför med en router för hemmabruk, väldigt billig om man jämför med accesspunkter för proffsbruk. Klart prisvärd även för hemmabruk är ändå min åsikt.
 
Jag har installerat rätt många sådana på ett par olika siter och de fungerar väldigt bra. De presterar bra även med många klienter med hög last. Räckvidden beror på många faktorer, men som exempel så på en site var planen att sätta två AP då den gamla installationen (Cisco WAP200) med bara en AP gav i princip ingen täckning på nedre plan. När vi fått upp en Ubiqui AP-AC så gav den ändå runt 50Mbps på nedre plan vilket räckte till den tillämpningen.

Spontant skulle jag säga att produkterna prestandamässigt är klart jämförbara med tex. Ciscos proffsserirer som kostar fler gånger så mycket.

Killarna och tjejerna på Ekahau i Finland har en jäkligt cool programvara för WIFI-planering, jag har för mig att du kan simulera täckningen även i gratis versionen.

http://www.ekahau.com/wifidesign/ekahau-heatmapper
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.