Jag skall bygga en inomhustrappa och funderar på materialval. Helst vill jag ha vita vangstycken och steg i ek. Eken är dock väldigt dyr nu och jag tänker mig att man skulle kunna göra stegen i 25mm MDF som man förser med 5 mm tjock ek som limmas på. Vad tror ni om detta. Skillnaden i kostnad blir jättestor och arbetet blir ungeför detsamma eftersom man ändå måste limma eken om stegen skulle vara massiva.
 
jag hade hellre valt al-lamell med 3 mm faner på ytan och 1,5 som spärr. Sedan bör du ha ca 40 mm tjocklek på stegen.
 
Varför inte en furukärna isf MDF.
Jag skulle vara rädd att ett steg i MDF skulle gå av, visserligen 5 mm ek ytterst men men...........
 
Jag har fått måtten på trappan genom att designa den i Stairdesigner och sedan skicka den för review till wooddesigner.org. Grymt smidigt och snabb service. Jag tror att man valt 30mm plansteg för att de t är en ganska brant trappa som dessutom är smal ca 70cm. Jag tänkte mig MDF för att det är enkelt att jobba med och relativt billigt men man vill ju inte trilla igenom.

Jag skulle helst slippa ek genom hela stegen för att det är så dyrt. När ni nämner furukärna. Tänker ni er då någon skiva som man kapar ut stegen från eller skall man limma ihop eget?
 
Vi vet inte dina förutsättningar i form av maskinpark etc. Bäst bärighet får du av helstav limfog eller en allamellskiva. Fördelen med allamell är att den har liten rörelse och köps i skivformat. Bara att kantlimma och fanera.
 
Jag har tillgång till det mesta i maskinväg så det är inte tekniken som hindrar mig utan min egen kompetens....
När jag kollar vilken dimension på Allamell som jag kan få tag på på mitt vanliga inköpsställe så är den 22mm med 2,5mm ytfaner. Jag tänker mig då att jag "fanerar" den med 8mm ek. Låter detta som en bra lösning? På så sätt får jag en ektrappa utan att behöva göra hål i plånbok eller lägga massor med tid på att göra egen limfog.
Skulle ni ta snickerivirke till vangstyckena eller kan man klara sig med ngt enklare? Det skall målas vitt så det är bara viktigt med hållfastheten.
 
  • Gilla
Marcus909
  • Laddar…
Kan det vara så att det är en öppen trappa som de tror att du skall göra, om trappan är stängd så spelar det ingen större roll vad du använder som kärna, vid öppen trapp skulle jag inte använda mdf, stängda lägger man en regel under varje steg i framkant och bakkant, isolerar för ljud och stänger igen på undersidan. Då fungerar det med mdf och ek.
 
hej igen, jag borde skrivit att det är en stängd trappa så skulle det vara tydligare.
3d_stair_01.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni om att använda konstruktionsvirke till vangstyckena? Eftersom den skall vara målad vit kan man
dölja vad det är för virke men är risken att det inte blir bra? Måste man göra en limfog för formstabiliteten?
 
Du bör ha möbeltort virke, dvs 7-8%.
Byggvirke kan hålla 15-20% initialt så låt det isf torka inomhus ett bra tag.

Naturligtvis ska du göra limfog, då finns det en chans att det håller sig rakt.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.