Hej,

vi funderar på att köpa ett hus som ligger nära ett nedlagt (sedan 70-talet) glasbruk med tillhörande deponi. Deponin lär vara en av länets mest förorenade platser p.g.a. gifter/tungmetaller som finns i glaskrosset.

Huset ligger 150 meter från deponin. Det är självklart att vi inte skulle använda brunnsvattnet, inte ens till bevattning i trädgården, eftersom gifterna från deponin kan finnas i grundvattnet. Kommunalt vatten finns i huset.

Finns det andra risker med deponin så nära huset? Vi undrar t.ex. om det är riskfritt för barnen att leka i trädgården. Jag har ingen aning om det finns en möjlighet att marken runt huset kan också vara förorenad från bruket eller deponin, t.ex. genom grundvattnet.

Är tacksam för funderingar!

Ross
 
Jag skulle inte vara orolig, men jag oroar mig sällan.
 
Mikael_L
Spontant tänker jag att den mark som är nära ytan inte borde vara riskfylld, då det som ev funnits där har vattnats ner av åratals regnade och snösmältning.
Men du gör nog rätt som är misstänksam mot grundvattnet. Det går ju att göra analys av ev brunnsvatten om man funderar på att använda det till något.
Inför en sådan analys måste man nog också påtala vad det är för deponi som man är orolig för har släppt ut gifter, så analysen går igenom rätt ämnen. En "vanlig" vattenanalys tror jag kan missa en del gifter.

Sen finns det fler problem bundet med en vattenanalys. När tas provet? Är det vid torka eller efter ihållande regn/snösmältning som gifterna kan tänkas ha högsta nivåerna? Bör man ta nya analyser regelbundet?


Men annars bör ni kontrollera att det inte finns någon deponi lagd på marken ni funderar på att köpa.
Att vara markägare med gammal deponi/miljögifter är inte kul. Det kan plötsligt bli dyrt, även om någon annan, för länge sedan, var den skyldige.
 
  • Gilla
Tofsvipa
  • Laddar…
Det finns mätningar gjorda på marken runt Bergdala glasbruk i Småland, och faktiskt uppmättes höga halter av bl.a. arsenik. Mätningen gjordes på ytan, alltså i gräset och i ytjorden, men om det är någon fara vet jag inte. Dessa mätningar kan du säkert få del av, så prova med Lessebo kommun eller kanske Länstyrelsen i Växjö.
Kanske kan du härigenom finna en väg att gå, om du nu vill gå vidare med att undersöka tomtmarken?!
 
Redigerat:
  • Gilla
Tofsvipa och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det kan faktiskt vara så.
Regn osv transporterar ju skiten neråt, men växter suger upp och transporterar ju upp vissa tungmetaller till ytan igen.
 
  • Gilla
Tofsvipa och 2 till
  • Laddar…
harry73
Att ovetande köpa tomt på förorenad mark är en sak, men att veta att risken finns och endå köpa förstår jag inte. Inte bara att huset kan bli osäljbar och du förlorar hela investeringen, men också ala framtida investeringar måste ses i samma ljus.
Det är inte bostadsbrist i Småland och det borde finnas många andra hus som ni också tycker om. Köp en av dom
 
  • Gilla
Tofsvipa
  • Laddar…
D09
Jag hade inte bosatt mig på en sådan plats

Det verkar ju finnas en risk för ohälsa.

Är det inte du som åker på ev sanering om detta visar sig?

En risk är sk snusning dvs barn stoppar material i munnen, husdjur dricker i vattensamlingar ute etc

Ring miljöförvaltningen och rådgör. Dom brukar vara väldigt duktiga på detta. Iaf i Göteborg
 
  • Gilla
Tofsvipa och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för svaren! :)
Ja, risken med föroreningar på marken/ytan är kanske större an man vill tro. Vi fastnade lite för huset men har tagit avstånd nu pga riskerna. Om huset ändå skulle bli aktuellt för oss igen så skulle vi ta markprov först.
 
  • Gilla
Bödde och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.