Hej!
Jag är nybliven husägare utan tidigare erfarenhet av ackumulatortankar eller solvärme. Men nu har jag 5 st 500 liters tankar och solfångare på taket. Det jag nu undrar över är om jag skall stänga av några av tankarna på sommaren för att snabbare få upp värme i de återstående tankarna så att jag kan köra med enbart solfångarna på sommaren.

Ledningarna från solfångarna går in i den första tanken. Men det är tanken längst bort som blir varmast först. Vilka skall jag stänga av i så fall?

Jag skickar med lite bilder så att ni ser hur det ser ut.

Tacksam för konstruktiva förslag.
Mvh.
Sebastian
20150814_105804.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150814_105750.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150814_105815.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dina tankar är ju kopplade parallellt, så det ska egentligen inte spela någon roll – men normalt hade man nog intuitivt stängt tankar bortifrån så att säga.

Vad kommer du upp i för temp i toppen nu, en solig dag? Kolla det innan du börjar stänga. Men utan att veta ett skvatt om hur mycket solfångare du har, samt hur mycket du förbrukar – hade jag lätt stängt två av dem utan att tänka mig för :D
 
Set ur som om det finns kranar både i topp och botten av tankarna. När du stänger bort en tank så får du bara stänga av en av dessa kranar så att vatten kan tas sig in/ut om det behöver expandera/komprimera sig på grund av ändrad temperatur (så att tanken inte går sönder).
 
Nja, det ser ut som om alla tankar även är förbundna i toppen (till avluftning?), så för att undvika cirkulation ska du stänga både uppe och nere på de tankar du vill ta ur drift.
 
Såg inte ledningarna i topp först men det ser ut som om att det är en avluftning där.
 
Tack för svar! Jag har varit borta på jobb och inte hunnit svara.
En solig dag kommer teperaturen upp i dryga 60 grader i toppen och 40 i botten på bortersta tanken. de andra ligger mellan 40 - 45 grader i toppen.

Det är helt riktigt att det tankarna har tre anslutningar var. en uppe, en nere och en i "toppen".
 
Hur mycket solfångare har du på taket? Solfångarytan ska stå i relation till tankvolymen. Plana solfångare-75-100L/m².
Om du aldrig når högre än 60°C även vid flera dagars solsken har du sannolikt för stor tankvolym inkopplad och/eller dåligt isolerade tankar. Dina tankar är snygga att se på men är troligen bara isolerade med 50mm mineralull. Isolera mer. Eventuellt kanske du har självcirkulation av varmvatten till husets uppvärmningsystem. Mitt solfångarsystem värmde min vedpanna till 40°C och lösningen var en ventil på returen från tanken till pannan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.