Funderar på att köpa en färgspruta för att måla innerdörrar och andra snickerier. Vill ha ett snyggt resultat.

Kollade på Bosch på youtube.

Är det normalt att det skvätter så här mycket runt om när man sprayar? Alltså stora färgprickar.

bosch.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.youtube.com/watch?v=v717PXoodCI
 
Man ska späda ut färgen mer om det spottar färg.
 
Jag skulle nog satsa på en "riktig" färgspruta som har mer kräm. Tror inte att det blir roligt i längden med en spruta som kräver att man måste spä ner färgen till mjölkkonsistens.
 
nemlan skrev:
Jag skulle nog satsa på en "riktig" färgspruta som har mer kräm. Tror inte att det blir roligt i längden med en spruta som kräver att man måste spä ner färgen till mjölkkonsistens.
Med riktig, menar du tryckluft eller högtrycksspruta? Ingen av dem är skitbillig, så har man inte så stort behov räcker Bosch-sprutan, och så får man hyra en Graco eller liknande vid tillfälliga behov.
 
Klicka skrev:
Funderar på att köpa en färgspruta för att måla innerdörrar och andra snickerier. Vill ha ett snyggt resultat.

Kollade på Bosch på youtube.

Är det normalt att det skvätter så här mycket runt om när man sprayar? Alltså stora färgprickar.
Jag köpte en wagner 867 E eller vad den hette för ett år sen och jag skulle nog säga att färgkluttarna är rätt vanliga.

Jag har målat ett gammalt träskåp och fick tunna färgen något grymt mycket för att få ett resultat som blev bra.
Testade först med vattenbaserad färg, och fick späda den bra mycket mer än dom 10% man anger i reklamen. Då den vattenlösliga inte klarade av att täcka den gamla färgen så fick jag byta till en lacknaftabaserad färg istället. Även den fick jag späda med ca 50% lacknafta för att få ett riktigt bra resultat. För att minimera kluttarna så krävs en bra kombination av rätt mängd luft, rätt mängd färg samt rätt viskositet på färgen.

Håller nu på att sprutmåla ett förråd, men även där får man spä ut färgen för att få till en sprutbar konsistens.

- Krister
 
Köp PFS5000e istället, den orkar mer än lillebror på bilden. Jag är mycket nöjd med min ☺
 
Vad har du målat med din och vad för färg har du använt?
 
Jag har en pfs5000 jag med.
Är väldigt nöjd med den. Har målat två staket med den och det har gått väldigt smidigt.
 
Men hur bra är den på snickerier med vattenburen lackfärg (dörrar, skåpluckor, m.m.)?
 
Redigerat:
Klicka skrev:
Men hur bra är den på snickerier med vattenburen lackfärg (dörrar, skåpluckor, m.m.)?
Jag har bara prövat lite, men de vattenbaserade lackfärger jag kört med knottrar sig och flyter inte ut helt 100 oavsett inställningar. Däremot fungerar den bra med vattenbaserade vägg- och och golvfärger på trä, så det är lite skumt...

Jag ska testa oljebaserade lackfärger med, de kanske flyter ut bättre.
 
En teori kan vara att värmen i luften från maskinen gör så att de vattenbaserade lackfärgerna dunstar av lite, det borde i sådana fall gå att kompensera genom att späda färgen lite, men jag har bara prövat outspätt. Om det är så borde det bli lika med oljebaserade lackfärger med eftersom lacknaftan har en ännu lägre kokpunkt än vatten. Konstigt nog verkar det bli bättre resultat med tjockare, tixotropa färger.
 
Har målat effektiv tid över 20 timmar med Bosch pfs 5000-e. Funkar kanon till staket och lister. Men när det kommer till finsnickerier (element skydd, fönsterbräda, luckor mm) så är det inte lätt att få bra resultat. Har spätt allt ifrån 0-70% olika inställningar utan det där kanon resultatet. Får alltid orange peel om inte ytan ligger plant och man sprutar på rikligt med färg så att det själv utjämnar.

Runt 45% på häftgrund samt 60% snickerifärg utspädning vart hyfsat. (Nordsjö)

Köpte en Biltema proffs färgspruta (runt 500kr) och körde den med jula kompressor. Nu äntligen blir det en ruskigt bra yta. Ingen orange peel alls. Finns inte ens chans för mig att få samma resultat med Bosch:en. DOCK så kommer det ut betydligt mindre färg. Får en helt annan dimma med Biltema kontra bosch:en.

Biltema färgspruta för snickerier. (Pga den lilla mängden färg)
Bosch:en för väggar staket osv.

OBS bara mina erfarenheter som en glad hobby snickare. Är inget proffs.
 
Redigerat:
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Kanske skulle det bli bättre med en luftfri spruta eftersom den bara sprutar färg och ingen varm luft? Såg någon på forumet som hade lyckats bra med en Ryobi.
 
Klicka skrev:
Kanske skulle det bli bättre med en luftfri spruta eftersom den bara sprutar färg och ingen varm luft? Såg någon på forumet som hade lyckats bra med en Ryobi.
Återigen personliga erfarenheter...

Äger du en kompressor? Det jag märkt personligen är att det är betydligt lättare för en nybörjare att få bra resultat med en kompressor matad färgspruta.

Den är mindre kräsen med hur blandar färgen. Mindre orangepeel med en kass teknik.

Tips. Köp byttor hos en billackerare för att blanda ut färgen.http://www.tipro.se/sv/artiklar/finixa-mixing-cup.html.
 
Redigerat:
Har bara två små fjuttiga kompressorer :-/
 
  • Gilla
Alexander Jernberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.