Halloj,

Vår farstukvist ska målas om. Huset är från 1885, vet inte hur gammal farstukvisten är men det sitter flera lager tjock färg plus ett rejält lager tjära under (tror det är tjära iaf, luktar så).

På plana ytor går det bra att slipa men vi har ganska mkt krusiduller där slipning inte funkar. Har testat sodablästring men det är för tjocka lager så det går inte heller. Nu kör jag med värmepistol och skrap, känns som bästa alternativet just nu.. Nån som har något annat tips?

Svårt att bli av med tjäran till 100%, den är väl inarbetad i träet.

Vad kan man måla över tjära med? Har en dunk "modern oljefärg" för trä utomhus från alcro hemma, funkar det tror ni?

Tack på förhand,
Hampus
DSC_0684.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tjära ger ju ett väldigt bra rötskydd. Har du funderat på att bara lämna det skrapat? Jag tycker det ser riktigt bra ut. Linoljefärg går bra att måla med, men det kan hända att tjäran blöder igenom. Testa på en liten yta.
 
Färgborttagningsmedel är riktigt schysst på profilerade snickerier. Fortfarande lite pyssel att skrapa, men det borde vara lättare än att gå med värmepistol.

Problemet med tjära är att det missfärgar ordentligt. Nästan omöjligt att måla över, men nu när det är riktigt gammalt så kanske... eller så är det en anledning till att det ligger så tjockt med färg idag. Jag skulle testa med att grunda först så att man stoppar eventuella genomblödningar.
 
Alright, tack för tipsen! Ska testa med färgborttagningsmedel och se om det går snabbare än pistolen.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.