sune73 skrev:
Det står c-c mått på takreglar 195mm. c-c 200 infästning i spånt & c-c 400 mitt på skivorna.

Du har nog missat en del väsentliga delar i montaget, tråkigt!

Gör om gör rätt, fördelen är att man lär sig (y)
det är inte brandens skivor jag köpt.

i deras monteringsinstruktion står cc95, i bilden står dock cc195..


precis, får ta det som en lärpeng, skivorna ser rätt hela ut så troligen får jag upp dem igen

men då är frågan hur man ska göra, taket är reglat med ca cc350, skivorna passar alltså inte på bredden utan de lades på tvärsen. eftersom de är kapade att passa den ledden tänkte jag sätta upp dem så igen.

tanken är att regla på en bärläkt så det blir ca cc180 och sedan fästa ett sånthär clips på varje läkt, dvs cc 180 då ca.

https://www.byggmax.se/virke/innerpanel/panelclips-p22934

vill ju undvika spikning mitt på skivorna, men det kanske är ett måste?
 
Montagelim som extra försäkring låter ju som en bra idé. Jag kommer att använda något MS-polymerbaserat nästa gång det skall monteras den här typen av takskivor. De hårda PL400 och PL600 tycker jag inte håller måttet. MS-polymer är bäst till nästan allt. (Jag är nästan religiös i den frågan) Tack för att man fick lära sig något bra i den här tråden!
 
  • Gilla
Schneider69
  • Laddar…
jag är ju inte så förtjust i lim. tänker att det kanske kan vara bra att kunna demontera någon gång..

men kanske får dra på lite montagelim å...
 
Du har ju facit. Det var för få fästpunkter. Det blir nog svårt att komma ifrån både spik mitt på panelerna och lim. Men det kanske räcker med det ena.
 
  • Gilla
Schneider69
  • Laddar…
jajjemän!

köper clips och lim idag..

tycker clipsen, som fästs med 1 (en) dycket ser väldigt klent ut... men dyckert kanske håller bättre än jag tror.

sedan kanske ja kan skjuta lite med dyckertpickan mitt på skivorna med, och dra lite latexfog över.
spikar man i pärlsponten så borde det inte synas alltförmycket
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
thestrut skrev:
jajjemän!

köper clips och lim idag..

tycker clipsen, som fästs med 1 (en) dycket ser väldigt klent ut... men dyckert kanske håller bättre än jag tror.

sedan kanske ja kan skjuta lite med dyckertpickan mitt på skivorna med, och dra lite latexfog över.
spikar man i pärlsponten så borde det inte synas alltförmycket
Skall du spika mitt på använd skivspik dykert direkt på skivan dra lätt igenom,men i trä sitter dyckert kanon hårt
 
thestrut skrev:
skivspik dyckert? är det en särskild sort?

sitter dessa [länk]
kanonhårt i trä?

ja jag letar på byggmax eftersom ja inte orkar fara på så många ställen =)
TTyp denna Byggmax men det är ju bara små förpacknigar där 2420051,
 
D09
fremax skrev:
Typ Huntonit?:)

Med vänlig hälsning, fremax
Ha ha missade att det inte var gipstak ;)

Jag köpte helsläta skivor men de monterades med spik och klipps. Skruvade i ytterkanter där listen döljer hålen.

Inte ramlat ner än ;)

Edit

Klipsen och dykerten från Hornbach var värdelösa tyckte jag. Köpte nytt på Beijer istället som var kraftigare.
 
Redigerat:
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Dyckert heter det, trådspik kan vara en form av dyckert, trådspiken är klippt tråd, dyckert är det du skall ha, sedan om de olika försäljarna föredrar det ena eller andra det vet jag inte, dyckert med ett koniskt huvud är det du bör använda.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
peternicklas
SKulle du inte kunna använda en klammerpistol och klammer?
 
Pagno skrev:
Dyckert heter det, trådspik kan vara en form av dyckert, trådspiken är klippt tråd, dyckert är det du skall ha, sedan om de olika försäljarna föredrar det ena eller andra det vet jag inte, dyckert med ett koniskt huvud är det du bör använda.
Det är inte samma sak skivspik är liknande pappspik men förzinkade och klena ca1,4 mm runt platt huvud
 
peternicklas skrev:
SKulle du inte kunna använda en klammerpistol och klammer?
jo kanske det, kan ni rekommendera det? isåfall hur grova klammer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.