Har köpt en basic ovanmarkspool och har fått ett sandfilter från en kompis. Jag har även en ytskimmer men blir fundersam över hur utlopp och tillopp ska kopplas. Ska jag koppla slangen från pool till pump i det övre eller undre uttaget i poolen? Skulle gissa på det övre men spelar det någon roll när jag har skimmern, då tas ju ändå vattnet från ytan?
 
På vår relativt nyköpta Intexpool är den under anslutningen till filtret och övre från.
 
Från pool till pump uppe, från pump till pool nere.
 
Vill man inte ha till pump på nedre, för att säkerställa/minska risken att pumpen suger luft om det plaskas och görs vågor.
Inbillar mig att det inte är en slump att Intex skriver så i manualen. :)
 
Vet ju inte hur högt upp den övre sitter, kanske ligger nåt i det.
Jag tänker att på riktiga pooler så sitter breddavloppet överst..
Sen tänker jag även att om pumpen står på marken bredvid, så rinner vattnet ner till pumpen, ingen risk att inte vattnet kommer dit. Men jag har ju inte sett poolen.
 
Det smutsigaste vattnet är ytvattnet, så ur ett funktionellt perspektiv är båda varianterna lika fel....
 
Japp, fast nu har han ju faktiskt skimmer som jag antar kopplas från ytan till utloppet..
 
  • Gilla
Nybyggren
  • Laddar…
Om man har skimmer spelar det väl ingen roll vart slanginfästningen sitter i polen.

Men hur är det med vattnet från pumpen. Om vattnet blir kallare av att fara igenom pump och filter och slangar vill man väl ha vattnet in i poolen högt för ytvattnet är lite varmare än i botten av poolen.
Har man värme eller om vattnets värms av att fara igenom filter osv vill man väl att det kommer in lågt i poolen så det värmer det kallare botten vattnet ?

Eller tänker jag galet
 
Jag har aldrig upplevt någon skiktning i min pool som är 1,5m djup.

Normalt sitter inloppsmunstyckena relativt högt, 30cm från ytan, och sedan riktar man mynstycken efter behov. Jag tycker reningen funkar effektivast när man har inloppen högt och riktar ev munstycken upp mot ytan för då åker ytvattnet snabbast still skimmern. Skräpet hinner då inte sjunka innan det når breddavlopp/skimmer. Nackdelen är att man i en rektangulär pool då får en lågtryckszon under inloppen och där samlas skräpet som ändå stannar i poolen.

Jag tycker dock det är bättre än att blåsa vattnet nedåt för då sprids skräpet i poolen över hela botten och det blir totalt mer skräp av redan nämnda skäl.
 
Jag skulle säga att det beror lite på, riktningsbara munstycken lr fasta? Pool lr badtunna? Klen lr kraftig pump?
Uppvärmning lr inte?
Vid uppvärmning o badtunna och fasta munstycken samt klen pump, som skall användas vintertid, så skicka in värmen nertill, nästan i botten, samt utsug upptill. Värme stiger, annars kan de bli kallt på botten, om du enbart värmer när du skall bada samt inte så ofta.
Riktigt kraftig pump o justerbara munstycken så är det inte så noga.
Bubbelpool lr jets munstycken som rör om skiten, då är det inte heller så noga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.