Ähhhhh........kör så det ryker! Rätt in i kaklet :wow:
 
Fix har men väl också för att de ska kunna ta upp lite rörelser i underlaget?
 
Detta låter so ett riktigt östbygge, tyvärr dina trådar om el kakel etc, varför tar du inte bara in ett proffs och gör det riktigt, du har ju ingen som helst koll på något inom bygg. Ledsen men jag blir mörkrädd när jag läser dina inlägg.

Lycka till..
 
  • Gilla
Globetrot och 3 till
  • Laddar…
Har jag fattat rätt att din byggare alltså bygger upp fall med fix, ovanpå tätskiktet?

Det är si så fall totalfel. Bara att riva allt, och se till att få dit någon som kan.

Det finns lämpliga material för att bygga upp fall UNDER tätskiktet. Betong går att använda för detta, men den skall sedan härda i 3 - 6 månader eller längre, innan man sätter kakel eller klinker. Betong krymper under lång tid även efter att den är torr.
 
hempularen skrev:
Har jag fattat rätt att din byggare alltså bygger upp fall med fix, ovanpå tätskiktet?

Det är si så fall totalfel. Bara att riva allt, och se till att få dit någon som kan.

Det finns lämpliga material för att bygga upp fall UNDER tätskiktet. Betong går att använda för detta, men den skall sedan härda i 3 - 6 månader eller längre, innan man sätter kakel eller klinker. Betong krymper under lång tid även efter att den är torr.

Menar du på fullaste allvar att man behöver tätskikt i ett kök och i hallen?
 
Dr.L skrev:
Detta låter so ett riktigt östbygge, tyvärr dina trådar om el kakel etc, varför tar du inte bara in ett proffs och gör det riktigt, du har ju ingen som helst koll på något inom bygg. Ledsen men jag blir mörkrädd när jag läser dina inlägg.

Lycka till..
Ja. Jag har startat två trådar. I den ena frågade jag om ett rum behöver 1x10A eller 2x10A
Är det så konstigt?

Sedan skapade jag en tråd där jag frågade vad som är skillnaden mellan cement och cementbaserad fix. Ingen har klarat av att svara på min fråga. Bara gnälla och döma ut min hantverkare som har längre erfarenhet inom sitt område än vad ni har. Hans område är inte kakelsättning dock
 
Nils82 skrev:
Ähhhhh........kör så det ryker! Rätt in i kaklet :wow:
Försöker du vara rolig?
 
harry73 skrev:
Då föreslår jag att du gör som du vill
Jag vill ha en seriös diskussion med seriösa människor. Men det var tydligen att hoppas på för mycket. Svammel om tätakikt osv i hallen. Jag blir mörkrädd
 
Johan1983 skrev:
Menar du på fullaste allvar att man behöver tätskikt i ett kök och i hallen?
Nej de behöver man inte, var läste du de i hempularens inlägg ?
 
myrstack skrev:
Hantverkaren gör ett generalfel redan här så egentligen behöver vi inte ha en diskussion om fix vs någon hemmalösning med att dryga ut fix med cement. Lutningen ska vara i underlaget och under tätskiktet. Du ska med ett jämt lager fix under plattorna kunna få önskat fall i badrummet
Ytterligare svammel om tätskikt i hallen. Har folk varit ute och festat i helgen eller?

Ingen är väl så dum att man sätter tätskikt och sedan gjuter golv ovanpå det i en hall och ett kök?

Kan vi ha en seriös diskussion?
 
[/QUOTE] Jag har redan spenderat 4000 på fix från Biltema. Halva köket är lagt. Jag kommer att få spendera kanske 8000-10000 till i samma takt för att göra färdigt badrum. Hall. Korridor. Toalett och kök

Hantverkaren slösar något enormt eftersom han har för sig att han ska rätta till en lutning i betonggolvet genom att använda fix så lagret är flera centimeter tjockt i ena änden.

Jag har inte råd helt enkelt. Fixet blir dyrare än plattorna[/QUOTE]

Varför inte flytspacket för att få underlaget plant istället för fix. Det borde vara mycket enklare och mer korrekt.
 
Ursäkta men vissa borde inte få ha hus! Varför krångla till det. det finns produkter med ett visst ändamål ska man göra det momentet använder man den produkten! Det finns faktiskt även hantverkare som är bra som inte vill ta genvägar men det känns som om TS borde varit ute lite tidigare om hyresgästerna ska in nästa vecka och ni dividerar om fixet har ni en bit kvar. Case closed
 
Johan1983 skrev:
Menar du på fullaste allvar att man behöver tätskikt i ett kök och i hallen?
Det där har jag missat. Men oavsett, OM du använder cement/betong för utjämmning så behöver du vänta väldigt länge innan du sätter klinker på det.
 
ett vanligt fix är inte gjort för att bygga med, ska man spackla ut ojämnheter så ska det blandas med sand.
Tjocka lager vanligt fix kan/kommer att separera med plattsläpp som följd. Det finns sk naturstensfix som man kan lägga i tjocka lager utan separation.

Förr var det väldigt vanligt att man la plattor i bruk, tjockbäddsmetod tex terazzoplattor som ofta ligger i varuhus och trapphus är lagda i bruk, man lägger då ett tjockt lager cementbasserat bruk som man knackar ner plattorna i.
Det blir väldigt bra golv och oftast jämnare än klinkergolv lagda i tunnbäddsmetoden med fix.

Lägger du vanlig klinker i ett tunt lager cement så _tror_ jag inte att det kommer hålla, det blir för tunt för att hålla bra.
I tjocka lager med tjocka plattor funkar det däremot.

Svackor bör du flytspackla ut.

Jag tror du tyvärr kommer att få stora problem med dina golv om något år.

Ang. kakel i taket så är väl smaken som baken, men jag håller med tank77, använder du ett riktigt fix så är det bara att kamma ut fixen i taket och trycka dit plattorna, dom kommer att hänga kvar och när fixet härdat/bränt så sitter dom kvar, om det inte är fel på underlaget så det rör sig...
Prova att hänga en platta i cement... blir nog även väldigt svårt att få dit cementblandningen...
Fix innehåller plaster som gör att det "greppar" i underlaget, men det är cementen som ger styrkan när det har brunnit.
 
Johan1983 skrev:
Jag vill ha en seriös diskussion med seriösa människor. Men det var tydligen att hoppas på för mycket. Svammel om tätakikt osv i hallen. Jag blir mörkrädd
Tror dock folk blir mörkrädda över din "hantverkare" som ska fixa fallet med fixet och på råga av allt använda cement ist. Om han nu är så duktig och alla här svamlar och inte svarar. Låt han hållas då.

Sen tror jag det inte är lätt för folk att hänga med eftersom du skriver badrum + WC ena stunden sen hall och kök andra stunden.

Om du vill använda cement kör med det då. Bra mycket hårdare än fix och det tror inte jag är något plus. Sen har du ju en torktid på bra lång tid jämfört med fix. Och fix kan omöjligt kosta mer än kaklet om man använder det på rätt sätt....
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.