Hej,

har en massa olika ogräs i gräsmattan. Vad heter dessa och hur blir jag av med dem?

IMG_0122_small.jpg

IMG_0123_small.jpg

IMG_0124_small.jpg

IMG_0127_small.jpg

Detta är den värsta av de alla, sprider sig fort med.

IMG_0128_small.jpg

IMG_0129_small.jpg

Tack på förhand
 
De två första är maskros (plus lite annat). Maskrosor tar du upp med något i stil med "speedy weedy", ett skaft med tre stift som man trycker ner, vrider runt och drar upp.
Sedan har du tusensköna, kan du nog dra upp med ogräsjärn om du inte har väldigt många.
Därnäst brunört, går att få tag på med handen och dra upp med rötterna.
Sista är åker(?)fräken, den är nog besvärlig.

Har du vansinniga mängder så ta ett varv med Stroller Kombi först, men det får vänta till nästa vår. Det biter inte på fräken, tyvärr.

Annars gäller att klippa ofta och göda så att gräset kan konkurrera ut ogräset. Kolla andra trådar här.
 
Jag börjar med det sista: Det är åkerfräken och är så gott som omöjlig att utrota. Mycket tunna rötter som går mycket djupt ner och går sönder om man försöker gräva upp den. Jag har accepterat den numera. Den är ju inte heller så störande.
 
Svartöra hann före mig☺. Men jag håller med hen - klipp gräsmattan ganska kort ett par veckor till och göd den rejält till våren.
 
KristinaRT
Är inte nr 4 revsuga?
I vilket fall som helst, med möjligt undantag för fräken så tar Stroller combi det andra, så kör med det till våren, och håll gräsmattan välklippt, det tar bort en hel del ogräs :)

Hur vet ni förresten att det är just åkerfräken?
 
Revsuga har runda små blad, så även jag säger åkerfräken eller rävrumpa som den ibland kallas för.
 
Bild 4 är brunört.

Bil 3+5 är jag osäker, men den är väldigt lik jordrevan, åtminstone de runda bladen. Det ser ut att vara spår av någonting annat där också med lite mer avlånga och uppåtstående blad som jag inte känner igen.

Strollern ska fungera mot båda men jag har inte haft någon vidare utdelning tyvärr. Jag har gått över till punktbehandling med importerade ogräsmedel vilket varit succé.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.