Det handlar inte om att man ska ha det lyxigaste utan man ska tänka efter både en och två gånger och även gjort jämförelser mellan flera tilltänkta objekt för att veta vad man får för det pris dom sätter, det är ju ändå ett utav dina största och dyraste projekt som du gör i ditt liv och då vore det ju tråkigt om du tog det allra billigaste och så kanske det slutar med dåligt isolering, dragigt och kallt på vintern, fönster som släpper igenom både ljud och kyla, därför menar jag att man kanske inte alltid ska stirra sig helt blind på priset utan det kanske är värt att kunna lägga lite extra pengar för att sedan inte ångra ditt livs val.
 
blizzet skrev:
2mkr för hus och grund är inte helt lätt. Ska ni landa något där så är det nog utan övervåning som gäller, och sen ta det därifrån. Vinkelhusen från SMV och Hjältevad ger gott om plats även utan övervåningen klar.
Man kan även titta på att köpa ett 2-plans hus istället för vinkelhus. När det gäller Smålandsvillan så är ytterväggarna på 2-plansvillan Huskvarna isolerade ända upp till tak på ovanvåningen, det "enda" som inte är isolerat är taket. Detta, och det faktum att det är mycket enklare att inreda en fyrkantig låda (en 2 plansvilla har ju inga snedtak), gör att Huskvarna mycket väl kan vara billigare att inreda än vinkelvillan Nybro, trots att Huskvarna är dyrare i inköp.
 
Vatthagen skrev:
Det handlar inte om att man ska ha det lyxigaste utan man ska tänka efter både en och två gånger och även gjort jämförelser mellan flera tilltänkta objekt för att veta vad man får för det pris dom sätter, det är ju ändå ett utav dina största och dyraste projekt som du gör i ditt liv och då vore det ju tråkigt om du tog det allra billigaste och så kanske det slutar med dåligt isolering, dragigt och kallt på vintern, fönster som släpper igenom både ljud och kyla, därför menar jag att man kanske inte alltid ska stirra sig helt blind på priset utan det kanske är värt att kunna lägga lite extra pengar för att sedan inte ångra ditt livs val.

Det är upp till var och en att avgöra vilken budget man har och hur stor del den man vill lägga på boende och annat som t ex resor, husvagn, stuga etc. Jag är själv uppvuxen i ett 70-talshus som mina föräldrar byggde, ett stort 1,5 planshus med rymligt garage och stora biytor. Över 50% av mina föräldrars sammanlagda inkomst gick till att betala av på huset. Vi hade ett av de finaste husen på kvarteret, men vi var aldrig utomlands när jag var liten.

Bara för att det är ett "pakethus" så behöver det inte betyda att isoleringen är tunn och att det har dåliga fönster. Besparingen finns i de flesta fall i ett standardiserad och effektiv byggprocess där man har små möjligheter att anpassa huset till sina egna önskemål. Jag är rätt övertygad om att man inte behöver frysa eller få en dyr boendekostnad i en Smålandsvillan jämfört med ett Myresjöhus av jämförbar storlek. Däremot så får jag pengar över till en stuga eller en husbil om jag skulle bygga en Smålandsvilla.
 
  • Gilla
GIX och 1 till
  • Laddar…
Så extremt stor skillnad är det inte konstruktionsmässigt på ett billigt och dyrare hus. Jag menar merparten av de billigare är betydligt bättre än hus från 70,80 och 90 talet som hade sämre fönster, mindre isolering, ej heller skiva bakom gips och dylikt. Idag finns dessutom energikraven. Så att det är lite överdrivet att prata om dragigt, dåligt isolerat o.s.v. eftersom det krävs både fönster och isolering av god dimension för klara kraven.

Däremot är krypgrund vs platta på mark och golvvärme avgörande för en del. Att döma av priserna i denna tråd och ökningarna är det nog snart väldigt få som har råd att bygga något annat än det billigaste oavsett.

Sen får man oftast va man betalar för, men 3.8 för Eksjöhuset tycker jag låter vanvettigt konstigt jämfört med Vårgårdahuset för 2.9. Där jag skulle säga att sistnämnda har en bättre standard. Bara burspråket borde inte kunna utgöra en skillnad på nästan 1MSEK.
 
Byggde Älvsbyhus förra året. Byggde Torgrim öppen planlösning (tror inte förhöjt väggliv är tillåtet till öppen planlösning, men kan ha fel).
Tillval: takkupa, vitt maskinpaket, inbyggd ugn, förberedelse dusch ovanvåning. Det var väl dessa som kostade mest.
I offerten lades in ca 500k för eget arbete på ovanvåning och garage.
Total offert med tomt: 3000000
Vi tog deras schakt och grund 250k. Här kan sparas pengar.
Tomten inkl v/a och fiber: 720k
Byggdes i malmöregionen. Observera att offerten är från 2013, de hade en prishöjning i början av 2014.
 
flippjenny skrev:
Byggde Älvsbyhus förra året. Byggde Torgrim öppen planlösning (tror inte förhöjt väggliv är tillåtet till öppen planlösning, men kan ha fel).
Tillval: takkupa, vitt maskinpaket, inbyggd ugn, förberedelse dusch ovanvåning. Det var väl dessa som kostade mest.
I offerten lades in ca 500k för eget arbete på ovanvåning och garage.
Total offert med tomt: 3000000
Vi tog deras schakt och grund 250k. Här kan sparas pengar.
Tomten inkl v/a och fiber: 720k
Byggdes i malmöregionen. Observera att offerten är från 2013, de hade en prishöjning i början av 2014.
Vad innebär öppen planlösning emot den ursprungliga planlösningen?
 
Fick prisuppgift av Eksjöhus på villa Skanör. Pris med putsad fasad: ca 2 940 000 kr.
 
Låter som ett relativt rimligt pris jämfört med en del annat. Putsad fasad dyrare, ett tillägg 200 000 nör vi var hos Eksjöhus 2011 redan.
 
blizzet skrev:
Låter som ett relativt rimligt pris jämfört med en del annat. Putsad fasad dyrare, ett tillägg 200 000 nör vi var hos Eksjöhus 2011 redan.
Förstår inte vad det var för extremoffert vi fick av Eksjöhus :S galet.. Och när jag sa att vi behövde komma ner i pris till runt 2.5 mkr så fick vi höra att säljaren inte ville slösa sin tid......
 
catherineb skrev:
Förstår inte vad det var för extremoffert vi fick av Eksjöhus :S galet.. Och när jag sa att vi behövde komma ner i pris till runt 2.5 mkr så fick vi höra att säljaren inte ville slösa sin tid......
Mycket märkligt. Han kunde hänvisat er till deras modell Balans. Borden ligga på 2,5 idag max. Borde va bättre provision för honom än skrämma bort kund.
 
Imorgon skriver vi kontrakt med Movehome/Trivselhus på #19, pris totalentreprenad: 2 562 550 inkl garage.

Spännande!
 
  • Gilla
blizzet
  • Laddar…
blizzet skrev:
Mycket märkligt. Han kunde hänvisat er till deras modell Balans. Borden ligga på 2,5 idag max. Borde va bättre provision för honom än skrämma bort kund.
Vet du att jag hörde av mig till honom och bad om kostnad för Eksjöhus Balans, och nyckelfärdigt kostar ett sådant 2.5mkr, men med oinredd ovanvåning kostar det 2.25mkr. Det blev genast mer intressant faktiskt.
 
catherineb skrev:
Vet du att jag hörde av mig till honom och bad om kostnad för Eksjöhus Balans, och nyckelfärdigt kostar ett sådant 2.5mkr, men med oinredd ovanvåning kostar det 2.25mkr. Det blev genast mer intressant faktiskt.
Var ju inte så tokigt gissat av mig då. :) ca 10-15 procent upp sen 2011.
 
Alexandra Karlsson skrev:
Imorgon skriver vi kontrakt med Movehome/Trivselhus på #19, pris totalentreprenad: 2 562 550 inkl garage.spännande!
Fint hus, bra val. Oinredd öv? Eller förhandlade ni in hela garaget? Såg övåning låg på 600 nämligen. Bra med movehomekonceptet att man får pris direkt. Bor själv i ett Trivselhus. Hoppas ni med blir nöjda.
 
Ja det blir oinredd övervåning, tycker det va lite överpris då vi har vänner som kan hjälpa till med inredningen osv. Sen är vi inte i panik behov av så många rum än.
Fick också känslan av att de är bra att ha att göra med, har även kontakt med en NCC kille som jobbar med Trivselhus, så ska se om vi får honom att fixa markarbetet!

Vi har kikat på Trivselhus länge och nu äntligen fått till det som vi har det, snacka om att man vill ha huset klart just precis nu! :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.