Ska fixa ett lysande tak i garaget med ledstips och makrolonskivor 1,5 mm vita 600x600 i ett pendeltak. Tänkte cc300 och 5 m strips i 14,4w/ m. Jag har bara 2,1 m takhöjd och vill få det högre med att hela taket lyser. Har någon gjort något liknande så skulle jag gärna få lite tips
Jan
 
Inga tips, men jag har monterat och är nöjd med utfallet, nu ska jag bara göra klart hela taket, skulle behöva veta om man kan dimmra ledstripsen på ett bra sätt, några tips?
Jan

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Intressant projekt!
Det finns sätt att dimra, men det är lite knepigare med konstantspänning-LED och framförallt när det är så höga effekter. 14.4W/m, det visste jag inte att det fanns.

//Patrik
 
Helfestligt tänkt med plastskivorna, hur mycket ljus upplever du att du förlorar med dom monterade jämfört med bara strips?

Om det är "normala" strips så dimmar du dom genom att pulsbreddsmodulera spänningen till dom. Jag vet dock inte vad det finns för spänningskällor att köpa som kan det. Blir förmodligen problem med störningar eftersom stripsen kommer bete sig som antenner.

Det finns bra mycket effekthungrigare strips än 14.4 W/m men dom kräver med största sannolikhet kylning om man vill att dom ska hålla länge.

Använder du 14.4 W/m? Att sätta så kraftiga strips så tätt borde ge sjukt starkt ljus (om dom har bra verkningsgrad).
 
Redigerat:
Du kan lösa dimningen genom att använda en PWM-dimmer på en stripe (eller flera om dimmern klarar effekten) och sedan ett antal "förstärkare" till övriga stripes. En sådan förstärkare är också en PWM-dimmer, men istället för att styra pulsbredden med en ratt/fjärr så replikerar den helt enkelt pulsbredden på din "huvuddimmer" (utsignalen från denna kopplas alltså in på styringången på förstärkaren). En slags slavdimmer alltså.

Förstärkarna är hyfsat billiga (du hittar de som säljs i svenska butiker på Aliexpress för under hundralappen). Det finns även "RGB Amplifiers" som har tre kanaler (och även RGBW som har fyra), men det går förstås lika bra att koppla vita stripes till dem. Kan kanske bli lite kostnadseffektivare? Se bara till att de enskilda kanalerna pallar med dina 72W-stripes (gärna med lite marginal).
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Angående hur mycket ljus som plasten stjäl hittade jag en mätning som gjorts på aluprofiler för stripes med opaliserat hölje här: http://www.enytec.se/category.html/aluminiumprofiler

Utan frontplast: 325 Lux, med frostad frontplast: 320 Lux, med opal frontplast: 142 Lux

Strax mindre hälften så mycket ljus alltså. Men det skall förstås ses som ett exempel eftersom opaciteten variera mellan olika plaster. Det visar dock att man bör ha det i åtanke då det inte är försumbart.
 
Tak
Tack för inputen!
Nu är jag färdig, blev helt perfekt, efter mycket testamde och provning. Hellysande himmel:) med vitaste ledstripsen.
Jag har kopplat varannan ledstrips så jag kan tända 50 %, inte dimmrat, bättre för stripsen i längden. Plastaket är speciella 4 mm makrolonskivor för maximalt ljusgenomsläpp för ledbelysning ,70% ska dom enligt levertantören släppa igenom utan att ledstripsen syns genom.
Se bilden
Jan
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Solvskaftet och 13 till
  • Laddar…
Häftig lösning, vill du dela med dig vad du använt för grejer och ungefär vad kostnaden blev och var du handlat? Jag antar att det är det färdiga taket som har höjden 2,1 meter? Fick det önskad effekt? Blev det lagom mycket ljus eller hade det räckt med glesare eller mindre ljusstarka strips? Vad är avståndet mellan ursprungliga taket och det pendlade?

Många frågor blev det... Jag blev lite sugen på att göra samma lösning själv men mitt tak är knappt 2,2 meter så jag tror inte det är ett alternativ för mig i slutändan att sänka det ytterligare.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Riktigt snyggt!
 
Jättesnyggt, men varför lägga all denna energi på ett garage ? vanliga lysrörsarmaturer hade inte tagit mer av takhöjden.
 
andeol skrev:
Häftig lösning, vill du dela med dig vad du använt för grejer och ungefär vad kostnaden blev och var du handlat?
Ja, dela gärna med dig! Vi är flera som är intresserade! (y)
 
Snyggt, blir det tillräckligt med ljus?
 
Riktigt snyggt!

Det ser ju precis ut som Batmans garage!

Jag är också intresserad av en grov uppskattning hur mycket det gick på. Gissar att du köpte från Aliexpress?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Maximum Justice Attack och 2 till
  • Laddar…
Riktigt cool idé!
 
Mycket snyggt, och mycket likt Batmans garage enligt bilden! :D Nu har vi inte alla mått, men har du alltså närmare 1 kW LED-belysning i ett garage? Lär bli ett häftigt ljusterapirum om inte annat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.