Hallå kära byggahus'are!

Entrén till min mancave är i behov av kärlek.
Träet känns hårt och utan röta, så porten borde väl gå att rädda?
Är det någon som kan identifiera vad det är för träslag?
Hur ska man angripa detta på bästa sätt? Slipa eller skrapa hela porten först?
Är det bäst att olja eller måla porten och så fall med vad?

Översiktsbild:
MmqONCT.jpg

Närbild ca 50cm upp från marken:
uwaa3sn.jpg
 
Bilder?
 
nemlan: Ser du inte bilderna? Jag kollade på såväl tjejens laptop, min surfplatta och min mobil, och de bifogade bilderna verkar funkar för mig iaf :)
 
Väldigt fin gammal dörr, lite avundsjuk då jag har en likadan som man målat flera gånger.

Jag gissar att dörren är lackad, och det skulle jag fortsätta med om jag ägde dörrarna, slipa trärent och lacka flera lager, kanske åka till en båtbutik för att få riktigt bra lack, inte nått skräp med vatten i.
 
Rikard Gjersvold: Tack, de ytor som inte utsatts för väder och vind är riktigt fina, vore fantastiskt om man kunde få en liknande finnish på hela porten. Jag tar till mig tipset och ska leta olja hos någon båtbutik i närheten. :)
 
En liten uppföljning ifall någon annan får för sig att göra en liknande operation :)

Om huvudet är dumt så får kroppen lida, så givetvis slipades garageportarna för hand. Det tog två dagar...
3kbxAF9.jpg

Blev viss skillnad:
3wuBCLi.jpg

Efter två lager teakolja:
0cc0ihv.jpg

Som en bonus har jag även gjort en liknande insats på en dörr, det vart inte perfekt, men ganska bra med tanke på hur eftersatt dörren var :)
Före:
iIKSzkO.jpg
Efter:
owBRFiQ.jpg
 
  • Gilla
UffeMalmis och 26 till
  • Laddar…
10/10 från mig(y)

Kul att se nån som inte slänger och köper nytt.
 
  • Gilla
pilotniq och 4 till
  • Laddar…
P
Stiligt! Du inspirerar mig till att ge mig på min ytterdörr snart. Jag har tänkt slipa och olja den i fem år nu. Det är dags att göra slag i saken.
 
S
kolla så att din brunn fungerar väl utanför garaget
 
Tack för de varma orden, kul att kunna inspirera lite. Idag vart det ytterligare två lager olja, porten är verkligen törstig efter att ha gått torrt i många år :)

SBH: jodå, jag rensade brunnen och testade att ösa i ett par hinkar vatten redan första veckan vi flyttade in i huset. Brunnen/röret visade inga tendenser på att vara igensatt. Någon överasknings-pool i garaget/källaren vill jag helst undvika, så jag planerar att hålla efter den brunnen med täta intervall :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Roligt att se slutresultatet, blev kanon fint! Trä är verkligen ett fantastiskt material.. I Min gamla lägenhet hade jag en tröskel som var från 1943, den var grå och snustorr. Jag slipade av den med maskin och lackade ett par gånger, såg helt ny ut efter det. Tummen upp.
 
  • Gilla
luntarna och 1 till
  • Laddar…
Har gjort något liknande hemma på ett hus fr -68
F ägaren hade målat/strukit med något annat klet än olja på teakdörren som fö bestod av etthundra små teakplattor monterade typ fiskfjäll.
Blev vansinngt snyggt efter tre dagars jobb.
Tvättning med thinner, skrapning och slutligen lätt planslipning.
Återmontering och oljning...

Nu är det bara garagedörren kvar, som såg riktigt j-ig ut, nästan svart bitvis också behandlad med nåt fernissaliknande klet,
Dörrarnna är gjorda med vertikala smala lister med spår emellan, liknande objektet i tråden, borstning med roterande mässingsborste pågår.
Träslag? Uppenbarligen teak här också..
Inga bilder, jobb pågår

Men som TS antyder, man måste ha en riktigt snygg ingång till sin man-cave..(y)
 
Ingen som testat med stripper? Liberons stripper lär ska vara bra.
 

Bästa svaret

Även jag har gjort iordning vår entrédörr från 1968, också denna i teakfanér med ram i gedigen teak. Jag har ett mycket bra tips för att ta bort gammal olja och missfärgningar från framförallt teak. Det är ett recept som en person som kallar sig "Jansan" på olika båtforum tagit fram genom att skärskåda ingredienserna i de mycket dyra produkterna som går under namnet "Snappy Teak".

Jag har använt metoden på ett antal teakdetaljer på båten med mycket gott resultat så jag testade på dörren också. Även detta blev fantastiskt bra, så har ni dörrar i teak som är oljade och solkiga så är detta en mycket effektiv metod som både är billig och relativt skonsam mot trät, detta eftersom det inte kräver speciellt mycket slipning.

Som slutbehandling rekommenderar jag alltid olja när det gäller teak. Detta eftersom teak är ett mycket fett träslag av naturen och därför har lack/fernissa svårt att fästa bra. Olja flagnar inte heller vilket lack gärna gör, och får man någon skada i oljan är det bara att "dutta" i lite mer olja så är det fixat. Jag har lite före-efterbilder på min dörr som jag kan lägga upp om det är intressant.

Här finns Jansans recept.
 
  • Gilla
Krinklan och 1 till
  • Laddar…
Jättefint!
Väl investerad tid att slipa.
Ger bekvämt underhåll för evigheter framöver, och blir oslagbart vackert.
Instämmer i att rekommendera metoden.

Har själv gjort liknande med ett bord i ekfanér från 60-talet. Var tänkt att duga för köket men blev så fint att det nu står i vardagsrummet.
Strök först rå linolja för att suga in i trät och lyfta fram färgen. Sedan använde jag denna http://www.watski.se/Le-Tonkinois-11M2P för att få en tåligare yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.