Äntligen har man petat in två funktioner som jag saknat på en 8" såg - Bevel åt båda hållen samt variabel hastighetsjustering!
Den här sågen kan verkligen bli den nya favoriten och ställer gärna upp som testorgan på maskinen för att se hur den klarar sig mot min gamla trotjänare och säkrings mördare GCM8 (Helt utan massa lyxiga bokstäver i slutet).

Det här kan bli spännande!
 
Jag gör gärna en seriös recension på sågen. Normalt jobbar jag inte som snickare eller hantverkare utan som provnadsingenjör av fysisk hårdvara inom bilbranchen. Kanske inte vad man tänker sig ska prova en såg men jag är duktig på att dokumentera samt skriva rapporter på ett vetenskapligt vis och jag är inte född med tummen i handen. Just nu håller jag på att renovera köket med golv och lister som ska geras och när det är klart så ska en friggebod på 15m2 byggas. Idag äger jag Bosch GSM 8 SJ men för att då ett bra omdömme om sågen så bör den kanske lånas ut till en kompis som kör snickarfirma för att få ett fackmana omdöme på sågen utöver mina reflektioner.
 
Mikael_L
hyggabus skrev:
Min maskin har ett rätt styggt ljud, jämfört med Dewalt / Elu's gamla klassiker.
Jag kan i princip redan på förhand säga att denna Bosch säkert låter ungefär lika illa som den du har. Jag tvivlar (tyvärr) på att någon kommer släppa en lika tyst såg som gamla ELU/ Dewalt 7XX serien (de modeller som är baserade på ELU-sågen).

Då man kapar så att "delen man skall behålla" är på höger sida om klingan, så är det snudd på omöjligt att få plats med handen under motorn.
Det där har jag inte tänkt på tidigare, men dubbel-bewel-funktionen löser ju det bekymret, att man slipper hålla på fel sida, man vinklar maskinen åt andra hållet istället. :)


Jag är själv intresserad av sågen, men jag avstår att anmäla mig för att testa. Har egentligen lite för dåligt med tid just nu för att känna att jag klarar att prestera ett bra test.
(Och lite brist på lämpliga projekt just nu också)
 
Redigerat:
Jag testar och recenserar såklart denna nya kap ger :D

Har ett gediget matsalsbord som ska tillverkas till vårt nybyggda hus. Denna kommer garanterat göra nytta när man nu lämnar lägenhets livet och på börjar hus livet!
 
Jag har olika sågar av denna typen och behöver behöver/vill/kan inte testa någon. Däremot skulle jag gärna se att mattiasp fick utföra testet om man nu får önska något.
 
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
Hej
Anmäler mig som testare av denna såg.
Tänkte jämför denna mot PCM 8, som jag har stående hemma, i bl.a. kapning av lister, foder och trall. Och om det är värt att byta upp sig eller om man som ”vanlig” privatperson behöver alla funktioner som finns på sågen.

Samt att jag har sett den nya grannen har lyft in en del lådor märkta med Milwaukee. Så jag kan även testa den viktiga skrytfaktorn med denna såg...
 
Skulle gärna vilja testa en ny kap- och gersåg på mitt pågående projekt, en renovering och utbyggnad av vår altan. Där nästan ingen trallrad slutar med 90-graders kap utan med olika vinklar för att passa mot berg och våra valda altanvinklar.
Har själv lite problem med att filma men vår älsta dotter älskar att göra videosnuttar både med telefon, ipad och videokamera så hon ställer säkert upp och hjälper till med filmandet. Vår nuvarande kap- och gersåg, en ELU TGS 173 från -89 som vi fått från min frus morbror, är inget precisionsinstrument längre. Det brukar ta ca. 15-20 minuter innan man är tillbaka med 90-90 inställningen, eller där omkring, när man har valt att göra ett vinklat snitt. Precisions problemet var nog en av anledningarna till att vi en gång i tiden fick sågen.....
Hoppas på tur för att slippa kapa alla gersnitt med fogsvansen.
 
Jag hoppas absolut på att få testa denna såg! Eftersom jag själv föredrar recensioner i videoformat framför text så skulle jag lägga tyngden där. Därmed inte sagt att text och massa bilder skulle utebli.

Jag vill dela upp recensionen i två större delar:

1. Recensionsdel

  • Hämtning och uppackning (unboxing) av sågen får vara den givna inledningen.
  • Kapacitetstester där fabrikantens specifikationer kontrolleras för att se om de stämmer samt se om det finns rum att överskrida dessa. Det har upptäckts förr att dessa kan vara tagna i både över- och underkant.
  • Genomgång av sågens samtliga funktioner och samtidigt redogöra för hur användarvänlig varje funktion är var för sig samt sågen i helhet.
  • Kontroll av noggrannhet direkt ur förpackning och vilka möjligheter som finns att själv justera. Många kapningar kommer att göras i varierande material.
  • Önskemål, förfrågningar och påpekanden från andra forumsmedlemar ska också beaktas.

2. Projektdel

Här tänker jag mig dokumentering av projekt som genomförs (med sågen i fokus). Saker som finns att göras är bl.a. balkong, staket, träpanel på uthus och garage, läggning av trägolv, två altaner och golvlistning. Vissa projekt skulle avslutas snabbare för att hamna i kontext med recensionsdelen.
 
Vore jätte roligt att få testa sågen och det skulle vara ett fint tillskott bland allt annat sågande på min youtube kanal.
Så med andra ord så skulle även denna sågtest sluta i filmformat.

Ni hittar mitt andra sågintresse här https://www.youtube.com/channel/UCsx6Ebzfq3YuzKNRw58ZdEw
 
ullberg
Även jag skulle tycka det var roligt att testa denna såg och utöver ett test av sågen som sådan skulle jag ställa den mot mina två andra 8"-sågar för att få en jämförelse hur utvecklingen gått framåt (DW712) resp vad som skiljer två nya sågar i var sin ände av prisspannet (KGS216v2).

Själva testet kommer fokusera på typanvändning av en kap/ger med vissa stickspår kring specialfunktioner/sällananvändning. Utöver det kommer jag inkludera hanteringen av såg då i alla fall jag ängar rätt mycket tid åt att plocka fram/flytta/ställa undan densamma

/U

PS: När jag träffade Daniel_N för en tid sedan verkade han väldigt skeptisk när jag försökte förklara varför man behöver två kap/ger, och inte ens jag ser nyttan med tre (än mindre min bättre hälft gissar jag). Så om jag får förmånen att testa denna såg verkar det inte mer än rätt att jag skänker bort en av sågarna till någon på här på BH. Jag kan inte lova att det blir Boschen, det är väl snarast osannolikt om jag inte skulle bli riktigt ovän med den, men en (eller möjligtvis till och med två) av sågarna kunde då skänkas till någon som har nytta av den.
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Hade suttit perfekt att prova. Har både ett loft med platsbyggtkök och inredning som ska byggas samt en bod med trädäck ovanpå som ska byggas under hösten.
 
ullberg skrev:
Även jag skulle tycka det var roligt att testa denna såg och utöver ett test av sågen som sådan skulle jag ställa den mot mina två andra 8"-sågar för att få en jämförelse hur utvecklingen gått framåt (DW712) resp vad som skiljer två nya sågar i var sin ände av prisspannet (KGS216v2).

Själva testet kommer fokusera på typanvändning av en kap/ger med vissa stickspår kring specialfunktioner/sällananvändning. Utöver det kommer jag inkludera hanteringen av såg då i alla fall jag ängar rätt mycket tid åt att plocka fram/flytta/ställa undan densamma

/U

PS: När jag träffade Daniel_N för en tid sedan verkade han väldigt skeptisk när jag försökte förklara varför man behöver två kap/ger, och inte ens jag ser nyttan med tre (än mindre min bättre hälft gissar jag). Så om jag får förmånen att testa denna såg verkar det inte mer än rätt att jag skänker bort en av sågarna till någon på här på BH. Jag kan inte lova att det blir Boschen, det är väl snarast osannolikt om jag inte skulle bli riktigt ovän med den, men en (eller möjligtvis till och med två) av sågarna kunde då skänkas till någon som har nytta av den.
Njae...jae....nu får jag väl förtydliga mig o säga att jag var skeptisk till flera gersågar i samma storlek;) I olika storlekar är såklart normalt:)
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Som vanligt är det jättesvårt att välja ut någon av er. Men jag har valt ut mattiasp. Han känns som klippt och skuren för detta uppdrag. Hoppas ni andra håller med mig.
 
  • Gilla
FredrikR och 7 till
  • Laddar…
när blir dom andra Bosch testen klara
 
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
trattalask
Klart jag håller med, han är säker nästan lika bra som jag hade varit. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.