vilka tillverkare har den bästa väggkonstruktionen?.. De flesta tycker jag har en ganska omodern vägg med 2 isolerskikt (stående reglar och korslagd 45 skikt på insidan.

Ett skikt till på utsidan borde väl vara mycket bättre? Och vad anser ni om västkustvillans lösning med 20mm cellplast som yttre isolerskikt innanför vindskyddet? Är inte cellplast ett för tätt material egentligen?
 
Håller med dig två lager är för dåligt, tyvärr är det dagens byggregler som tillåter ett dåligt hus bara för att det installeras Vp.

Enligt teorin ska det iaf inte vara någon risk med cellplast ytterst då plastfolien är ca 20 ggr tätare.
Men jag skulle välja en mineralullsskiva typ västkustskiva, det känns som ett bättre alternativ.
 
S
larsbj skrev:
Enligt teorin ska det iaf inte vara någon risk med cellplast ytterst då plastfolien är ca 20 ggr tätare.
Men jag skulle välja en mineralullsskiva typ västkustskiva, det känns som ett bättre alternativ.
Fast plastfolien har du ju på insidan av isoleringen, på utsidan vill du inte ha det för tätt.
 
SueCia skrev:
Fast plastfolien har du ju på insidan av isoleringen, på utsidan vill du inte ha det för tätt.
Nej inte för tätt och med det förhållande i ångmotånd som är mellan plastfolien och cellplasten så är det inte för tätt.
All fukt som ev skulle kunna stanna i cellplasten kommer innifrån och stoppas av plastfolien så att det inte blir något problem . Det är därför man ser till förhållandet mellan materialen.
Drivkraften för fuktvandring är den verkliga fukthalten, inte RH. Och den verkliga fukthalten är alltid högre inomhus.
 
Sen är mineralull säkert lämpligare.

Om man jämför huset med cellplast ytterst och ett hus med bara vindduk direkt mot reglarna, så blir risken för fuktskador större med bara vindduk. Troligen en konstruktion som kommer bli borta på sikt.
 
S
larsbj skrev:
Sen är mineralull säkert lämpligare.

Om man jämför huset med cellplast ytterst och ett hus med bara vindduk direkt mot reglarna, så blir risken för fuktskador större med bara vindduk. Troligen en konstruktion som kommer bli borta på sikt.
vartifrån får du alla ideer? har du någon bra bakgrund?
 
Blanda in cellplast är nog det sitsta jag skulle göra
 
SBH skrev:
vartifrån får du alla ideer? har du någon bra bakgrund?
Kan inte länka just nu, men finns en lic uppsats från förra året, samarbete mellan Sp trätek och Chalmers som visar att konstruktionen med bara vindpapp utanförisoleringen leder till mögelpåväxt på dom reglar som går ända ut i konstruktionen.
Så det är tydligt att en konstruktion med heltäckande utvändig isolering är klart bättre ur fuktrisksynpunkt.
 
S
larsbj skrev:
Kan inte länka just nu, men finns en lic uppsats från förra året, samarbete mellan Sp trätek och Chalmers som visar att konstruktionen med bara vindpapp utanförisoleringen leder till mögelpåväxt på dom reglar som går ända ut i konstruktionen.
Så det är tydligt att en konstruktion med heltäckande utvändig isolering är klart bättre ur fuktrisksynpunkt.
nja. tyvärr så litar inte jag riktigt på professorer. jag har varit med och byggt lite provkonstruktioner. å ja. jag har inget förtroende för dom
 
SBH skrev:
nja. tyvärr så litar inte jag riktigt på professorer. jag har varit med och byggt lite provkonstruktioner. å ja. jag har inget förtroende för dom
Så du tror att du gissar bättre än vad som kan mätas på verkliga konstruktioner ;)
 
Men om man jämför systemet med 20mm cellplast och ett med utegips då?
 
Cellplasten är ca 5 ggr tätare än utegipsen.
 
Cellplasten är för tät
 
S
Är det tillåtet med cellplast i väggarna föresten? Det kanske är OK så länge man gipsar på insidan?
 
S
larsbj skrev:
Så du tror att du gissar bättre än vad som kan mätas på verkliga konstruktioner ;)
erfarenheter av flera generationer i byggverksamhet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.