Har ett glasparti med metallram som vi ska försöka tilläggsisolera med lite u-lister.
Ett alternativ skulle vara att lägga i glas-silikon i u-listen och trycka dit, men jag är osäker på om det skulle isolera något. Vad har silikon för k-värde egentligen, någon som vet? Har sökt info om detta men hittar inte.
 
Kommer inte fylla någon funktion. Ta bild på partiet och visa vad du tänkt göra.
Silicone ska användas för att täta , inte isolera. Dina glas och aluminiumramar leder sjukt mycket kyla så lite silicone kommer inte göra någon skillnad

Med vänlig hälsning, fremax
 
Bifogar en skiss på konstruktionen av en glasvägg. T-et som är med tjocka streck är stålprofil, ca 50*50 mm. I denna sitter kassetter med isolerglas, limmade med silikon.
Behöver isolera konstruktionen inför vintern, både på in- och utsida. På insidan med en pålimmad trälist (typ dörrfoder). På utsidan med en u-profil av metall, som limmas med silikon mot glasen. Det är i u-profilen jag tänkt lägga någon isolering. OK, ingen bra idé att fylla med silikon, men då kanske man kan skära ut smala remsor av 10 mm frigolit och klämma dit.
Eller om det finns någon helt annan variant?
glasparti.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Se till att det är tätt mot drag mellan isolerglas och list är det bästa du kan göra. Skippa allt med frigolit mm. Sett ur klödbrygge syn på det hela är det alltid kanterna på isolerglaset som läcker värme , din t-profil av stål drar in en massa kyla.
Beroende på hur mycket du vill investera skulle jag rekommendera :
Byta mot nya isolerglas med lägre u-värde
Ny konstruktion med isolerglaset, konstruktionen du har ritat upp verkar vara ett hemmabygge?
Montera en rullgardin innanför, det gör stor skillnad mot kallras under kalla nätter.

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jo, det är hemmabygge, hade en duktig och billig svetsare tillgänglig från sydligare länder, och då blev det lite sydländskt stuk på konstruktionen... det är en glasvägg från golv till tak, och det blir förstås särskilt kallt nere vid golvet.
Isolerglasen har ca 1,0 i u-värde så där är inte mycket att hämta, utan det är som sagt stålprofilen som drar in kyla och behöver isoleras.
Gardiner modell tjock är ju en klassiker som funkar bra, rullgardin är säkert värt att prova också.
Men skulle ändå vilja lägga på en u-profil, eller någon form av isolering på stålkanten på utsidan, eftersom jag tror det blir effektivt, och är en enkel lösning.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Du kanske kan fixa en u-profil av tex aluminium och fylla med tex lösull eller liknande ?
För att det skall ha ngn effekt bör det ju inte vara för tunt dock...

/K
 
Jo, det är U-profilen som är markerad nederst i ritningen. Köpte hem 25*40 mm profil och 20 mm frigolit som jag skär ut någon mm extra brett så den sitter lite fastklämd. Limmar sen fast mot glaset med svart glassilikon längs kanterna på alu-profilen.
Sitter som berget, och jag tror att frigoliten klarar sig över tiden i och med att den är helt innesluten av aluminiumet. Så får vi se i vinter om det vart någon skillnad J
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
En snabb sökning resulterade i följande:


Thermal Conductivity

The thermal conductivity of silicone
sealants depends on the type and
amount of fillers used. It varies from
0.15 to 0.25 W/mK at room
temperature (DIN 52 612)

Alltså, som andra skrivit är det inget bra isoleringsmaterial men har lägre värmeledning än t ex glas (k~1).

Även om det inte är aktuellt tänkte jag att det är bra att komplettera tråden med svar på ursprungsfrågan om någon annan undrar och söker sig hit...
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.