Hej! Behöver input och råd om routrar.

Jag ska dela fiber med min granne som bor 25 meter längre bort och det finns ett hus mellan oss. Så min fråga är finns det routrar som klarar denna sträcka eller finns det andra lösningar.
 
Jag skulle rekommendera att köpa en parabol som skickar den trådlösa signalen från routern. Då är dessa sträckor inga problem.
 
Ni behöver i princip fri sikt mellan era antenner. Ett hus dämpar signalen riktigt bra
 
Vad sägs om denna.

Ubiquiti Unifi UAP-AC
Eller denna

UniFi Long range-accesspunkt
 
Redigerat:
Ni bör ha separata trådlösa nätverk. Skaffa en punkt-till-punkt länk att ha mellan er. Ubiquiti har bra sådana, t.ex någon Nanostation. Om det behövs sätter ni prylarna på maströr så att det blir fri sikt mellan dem.

Eftersom ni troligen får endast en IP-adress måste ni gå genom samma router. Står den hos dig kan du använda den som trådlöst nätverk. Grannen får ha något eget, t.ex en router som endast används som accesspunkt (DHCP avstängt och WAN-anslutninge används ej).

Vill ni inte se varandras nätverk blir det betydligt mer krångligt, men det går att lösa. Man vill förmodligen inte att utskrifer hamnar hos grannen, eller att man ser varandras utdelade kataloger.

Ni kanske bör hålla hemligt vad ni sysslar med, för jag är övertygad om att du med detta bryter mot villkoren för din fiberanslutning.
 
D
Har vi förstått det rätt att fibern kommer in i ena huset och skall omvandlas till wifi som skall fungera i andra huset? Eller har ni tänkt dra sladd emellan?
 
Ja wifi och ingen sladd.
 
J
Förutom det moraliska, och avtalsbrottet det innebär, vilket redan kommit upp så skulle jag vara väldigt noga med vilka jag låter vara fripassagerare på min lina. Du har ingen aning om vad din granne gör på nätet, och om farbror polisen dyker upp så är det troligen den som står på abonnemanget man plockar.

Sedan är det nog bäst att separera näten med två olika routrar, vilket man alltid avråder annars, men i ert fall vill ni ju INTE att de två näten ska kunna nå varandra. Förslagsvis kör man då med Ubiquiti mellan er, som en länk efter din router, och en till router hos grannen på ett annat Subnät än ditt.
 
Redigerat:
Det underlättar lite om man använder rätt terminologi. Din fråga handlar egentligen inte alls om router utan om trådlöst nätverk. Tyvärr så har media och de flesta "mindre kunniga" idag blandat ihop uttrycken så att man nästan aldrig förstår vad folk pratar om.

Jag undrar om inte grundskolan skulle behöva lära ut skillnaderna mellan router, switch och accesspunkt och dessutom att dessa ibland kan finnas ihopbyggda i samma burk.

Du kan nog glömma att accesspunkten hos grannen ger bra täckning hos dig, en radiolänk med riktantenner och en separat accesspunkt hos dig är nog det vettigaste sättet. Möjligen kan en så kallad "WiFi repeater" hos dig fungera, om den får en riktantenn.

(Hmm, nu inser jag att det är oklart i tråden om vem som har fibern, är det du eller grannen? Min formulering bygger på att det är grannen, så är det tvärtom får du vända på det.)
 
D
Är det av ekonomiska skäl som ni väljer att dela på anslutningen eller är det att de vägrar dra fiber till dig/grannen?
Av juridiska skäl är detta verkligen inget att rekommendera.
Dessutom är det inga problem för ägaren av utrustningen att avlyssna all trafik.
 
Ekonomiska skäl. 😢
 
D
I halmstad kan man ha flera abonnemang och då få de till olika portar i tjänstefördelaren.
Kan ni det med kommer ni runt hela den legala biten. Ni slipper även ha en extra router för att dela era nätverk och ni slipper ev problem med "spionage" etc.

Men att med en AP i hus 1 ge bra wifi täckning i hus3 är så gott som omöjligt. Jag ser 3 lösningar.
1: sladd och ap i hus3
2: wifi brygga med två antenner gjorda för detta (från ca 2000kr st)
3: wifi "repeater"

1: kommer ge de bästa förhållandena. 2: fungerar men är beroende av fri sikt. 3: är en nödlösning som kan fungera men är antagligen extremt känsligt för störningar.
 
J
Vissa operatörer tillåter 2 publika adresser på surfporten, men på ett abonnemang, dock inget man skyltar med eller garanterar i framtiden alla gånger. Bara att prova att koppla in en switch, och hänga på 2 burkar på denna. Osäkert dock ifall de hamnar i samma nät, gör dom det är ju inget vunnet med detta.
 
D
Jocke Best skrev:
...skulle jag vara väldigt noga med vilka jag låter vara fripassagerare på min lina. Du har ingen aning om vad din granne gör på nätet, och om farbror polisen dyker upp så är det troligen den som står på abonnemanget man plockar.
Vad jag har läst och hört så är det närmast en fördel med dålig säkerhet på nätet om polisen intresserar sig för något. Det är inte brottsligt att ha dålig säkerhet på sitt nät, däremot måste polis/åklagare kunna visa att det är DU som har gjort det där olagliga på nätet (vad det nu är du syftar på). Fast det är klart att göra man absolut inget fel på nätet så kan det ju inte bli bättre än så.

I alla fall, så har jag länkat ihop två hus på detta sätt (fast då berodde det ju på att jag använde båda husen själv) som var ca 200m från varandra utan några problem. Jag använde då en WiFi router där antennerna satt påskruvade på kontaktdon så det var bara att skruva av en av antennerna och koppla in http://www.ebay.co.uk/itm/2400MHz-1...A-Connector-/311412915017?hash=item4881a7fb49 istället, monterad utomhus på TV-antennen.

I det andra huset så använde jag en WiFi range extender. Där använde jag en antenn som inte var riktigt lika riktad (en Dlink väggmonterad sak) mest för att jag redan hade den. Det räckte med att lägga den i fönstret för att ha stabil kontakt med nätet, men naturligtvis får man bättre anslutning om man har en likadan riktantenn monterad utomhus.

Jag hade dock fri sikt mellan husen (många hus emellan men det var fri sikt över dem).
 
J
Jo, så är det ju. Inte olagligt att vara dum :) Syftade på första stycket nu alltså :) Fast i det senare fallet är man ju ev själv skurken, och i det förstnämnda fripassageraren :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.