Hej!

Jag bor i ett 1,5plans hus byggt 2007. Vi värmer idag huset med en frånluftsvärmepump (Nibe 360p). Under sommarmånaderna blir vår övervåning väldigt varm. Övervåningen huserar ett badrum, allrum, 2sovrum samt ett kontor.

Frånluften idag är i badrummet och sedan är det Fresh 90 ventiler i alla rum.
Jag funderar nu på hur jag skulle kunna kyla ner sovrum + kontor under sommar månaderna.

Min idé idag ser ut såhär.
Köpa en luftvärmepump och montera inomhusdelen i kontoret, där den "stör" minst. Sedan dra spirorör på vinden till de båda sovrummen och montera en fläkt som suger kall luft från kontoret och blåser in i sovrummen.

Skulle detta fungera? Jag har inget behov av att kyla allrum och toalett nämligen.

Finns det smidigare och bättre lösningar? Tar tacksamt emot tips.
 
trattalask
Klart du kan få det att funka. Men du får ha rejäla kanaler, troligen 200mm kanske, kanske 160 räcker. Sen måste du isolera rören på vinden. Annars kommer du kyla vinden och få rejäl kondensutfällning.

Luftflödet för att transportera kylan är rätt högt (kolla på vilken genomströmmad luftmängd en innedel har). Sen om du inte vill kyla allrummet måste luften komma från sovrummen till kontoren UTAN att passera allrummet i och med att du suger ut luften från kontoret och blåser in den i sovrummen så kommer luften flöda på andra hållet genom dörrar och andra öppningar.


Jag tror du får väldigt mycket mekk. Jag kyler hela min ovanvåning istället.
 
Ok, kyler du hela övervåningen med en luftvärmepump?

Problemet jag har är att allrummet är i mitten på övervåningen och sovrum + kontor är i gavlarna. Har inget bra ställe att sätta en innerdel på förutom i rummen mot gavlarna.
 
trattalask
Japp, en pump till Hela ovanvåningen. Sitter centralt placerad i ett allrum/tvhörna med sovrum på olika sidor. Ska se om jag kan få ihop en enkel bild som visar planlösningen imorgon. Givetvis får man köra med öppna dörrar för att det ska funka.
 
Kan du installera luftförflyttare på ett lämpligt sätt?? En ganska enkel åtgärd som kanske hjälper.
 
Tobas skrev:
Japp, en pump till Hela ovanvåningen. Sitter centralt placerad i ett allrum/tvhörna med sovrum på olika sidor. Ska se om jag kan få ihop en enkel bild som visar planlösningen imorgon. Givetvis får man köra med öppna dörrar för att det ska funka.
Gör gärna det!
 
Nils82 skrev:
Kan du installera luftförflyttare på ett lämpligt sätt?? En ganska enkel åtgärd som kanske hjälper.
Ja, det kanske vore nåt.,...
 
peternicklas
Funkar bra att kyla med en luft/Luft värmepump. Dock så kostar det en hel del pengar.
 
Brukar vara svårt att flytta värme eller kyla. Lättast och billigast är väl att skaffa markiser som skuggar. När du är hemma välj att ha fönster öppna både uppe och nere på skuggsida. Då får du skorstenseffekt på värmen som försvinner ut genom fönstret på övervåningen.
 
Det stora problemet är väl att det är takfönster i allrummet. Där kommer det in mycket värme och det går ju inte att montera markiser där.
 
Solfilm kan göra enorm skillnad.
 
trattalask
Jag vet inte om jag tycker att det är så dyrt. Min pump drar som max 800w. Jag kör den max 12h per dygn. Skulle den behövas 90 dagar per år skulle det kosta mig 864kr om vi förutsätter ett elpris på 1kr/1kwh.

Betalar gärna 300kr/mån för att kunna sova i ett lagom tempererat rum. Jag startade precis kylan eftetsom det snart är dax att natta kidsen. Då va det 28.5°C i sovrummet och det brukar gå upp någon grad till eftersom vi har rummet i sydvästra hörnet med fönster i väster. Det har varit runt 25 ute idag och allt har varit stängt och fördraget hela dagen. Jag har provat massa olika saker men det blir en bastu hur sjutton man än gör.

Sen så kostar det så klart en slant att installera pumpen med. Tar man med detta så blir det klart dyrare. =)
 
Hur är övervåningens tak isolerat egentligen? Verkar ju vara tunnt då ni får in massor av värme! Har du kollat på mobila a/c-apparater? Borde funka att köra på dom fullt innan läggdax och sedan slå över på fläkt, gissning.
 
20150802_213647.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag förstått din beskrivning rätt är våra hus väldigt lika layoutmässigt. Vi har en luft/luft golvmodell i takkupan. Funkar riktigt bra men man måste ju som sagt ha dörrar öppna till alla sovrum...
 
Jonatan79 skrev:
Hur är övervåningens tak isolerat egentligen? Verkar ju vara tunnt då ni får in massor av värme! Har du kollat på mobila a/c-apparater? Borde funka att köra på dom fullt innan läggdax och sedan slå över på fläkt, gissning.
Hur det är isolerat? Vet inte exakt, men är väl isolerat enligt byggnorm som gällde 2007.
Tror inte taket är det stora problemet, tror snarare att alla fönster + värmen från undervåningen som stiger uppåt är boven.

swoof skrev:
[bild]
Om jag förstått din beskrivning rätt är våra hus väldigt lika layoutmässigt. Vi har en luft/luft golvmodell i takkupan. Funkar riktigt bra men man måste ju som sagt ha dörrar öppna till alla sovrum...
Något sådant skulle ju vara ganska nice.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.