Jag har en klassisk tvättpelare med tvättmaskin och torktumlare. Från början var det draget två st trefasgrupper, en till varje maskin. Sedan byggdes bastu i huset och man tog den ena gruppen till detta och ändrade till en gemensam tvätt-tork-trefasgrupp. Maskinerna (två st enfas) är nu fast anslutna i varsin kopplingsdosa utan brytmöjlighet (och om man ska vara petig, utan riktig dragavlastning).
Nu har ena kopplingsdosan gått sönder (skruven till locket drar inte riktigt fast, nån spricka i plasten) och jag tänkte därför byta ut denna.
Vad ska jag byta till?
Bör jag helst sätta en ny kopplingsdosa med dragavlastning, en trepolig trefas tvättmaskinsbrytare som operarar båda maskinerna eller två tvåpoliga enfas?
Eftersom elcentralen sitter på motstående vägg tycker jag att man vid behov lika gärna kan bryta där, och därmed sätta en kopplingsdosa, men vad tycker ni?
Om maskinerna hade haft kvar stickpropparna kanske man skulle satt vägguttag istället, men det blir svårare nu.
 
tommib
Sätt kopplingsdosa med ordentlig dragavlastning. Du behöver inte brytare vid maskinen, särskilt som du har elcentralen på motstående vägg. Lustigt dock med elcentral i tvättstugan, har det kanske varit ett pannrum förut? Jag har likadant...

Jag är ju för vägguttag i denna applikation så jag hade satt det och bytt sladdställ på maskinerna, men det är lite överambitiöst och en sämre lösning enligt vissa på forumet.
 
Montera en vanlig stickpropp på maskinerna.
 
Det är en kombinerad groventre/pannrum/tvättstuga. Elpanna.
Våtrumsmatta och golvbrunnar. Jfb finns.
Nuvarande dosor sitter på 900 över golv. Måste ett vägguttag upp till 1700 i så fall eller kan jag sätta dem på samma plats?
Jag måste väl också ha en kopplingsdosa som delar upp trefasgruppen i enfasledningar till vu?
 
tommib
Ja. Man bör inte koppla över i ett vägguttag då det finns risk att någon senare gör bort sig med nolla och skyddsjord. Det är bättre att koppla över i en dosa. Det bästa vore att dra fram nya enfasgrupper till TM/TT men det behövs egentligen inte, även om det verkar ganska enkelt med tanke på avståndet.

Jag ser ingen anledning till att flytta upp vägguttag till 1700mm, det avståndet gäller utomhus på icke skyddade uttag. Här sitter ju uttagen bakom TM/TT så man kan argumentera att det gäller samma som för spisuttag (som inte är petskyddade men sitter vid golvet), dvs det står en stor "möbel" framför som hindrar barn från att komma åt.

Lättaste lösningen för dig är dock att byta till en dragavlastad anslutningsdosa med två utgångar. T.ex. en sån här http://elbutik.se/product.html/anslutningsdosa-2?category_id=1972

Vad jag menade med elcentral i tvättstuga var just att det är ett utrymme där man av och till slaskar med vatten. Inte en lysande kombination egentligen. Jag har dock precis likadant hemma. Gamla pannrummet har byggts om till tvättstuga och där sitter även elcentralen.
 
  • Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.