Har kört med webers grillstarter länge men köpte en Looftlighter nyligen.
Tycker att det är svårt att få fart på briketterna med Looftlightern så den har hamnat i i kartongen igen.
 
Mikael_L
prototypen skrev:
Vad mycket special ni måste KÖPA, en eltändare (doppvärmar typ) i botten och en bottenlös plåthink fylld med briketter/kol. A
när alla briketterna tagit fjutt lyfter man hinken.

Protte
Ja du har ju köpt en pryl mer än mig då. :p
 
Skit också.
Men jag har för mig att det är någon födelsedagspresent och det vore ju synd att bara kasta bort den.

(men du fattar väl, att bara för att det står WEBER på hinken så är den ju såååå bra, står det Beckers så är det inte lika fint, eller hur Mikael. Övriga behöver inte läsa det inom parantesen)

Protte
 
prototypen skrev:
Skit också.
Men jag har för mig att det är någon födelsedagspresent och det vore ju synd att bara kasta bort den.
Vilka vänner du måste ha om du får en bottenlös plåthink i födelsedagspresent. Jag skulle inte vilja stöta på dina ovänner...:wow:;)
 
prototypen skrev:
(men du fattar väl, att bara för att det står WEBER på hinken så är den ju såååå bra, står det Beckers så är det inte lika fint, eller hur Mikael. Övriga behöver inte läsa det inom parantesen)

Protte
Jag bryr mig inte om namn men ser gärna att den har handtag på sidan, lufthål i sidorna och ett litet galler så att man kan få upp briketterna en liten bit från botten. Klart man kan hemmapula ihop en hink själv men min tid är mer värdefull än att göra sånt "tråkigt" ;)

Det är knappt värt att snickra, meka eller rekonda våra fordon kontra faktureta arbetstid men de sakerna är min hobby så det kan jag offra
 
kinglolle skrev:
Jag bryr mig inte om namn men ser gärna att den har handtag på sidan, lufthål i sidorna och ett litet galler så att man kan få upp briketterna en liten bit från botten.
Handtag ja, galler ja men är lufthål i sidorna verkligen så bra? Blir inte skorstenseffekten bättre om alla hål sitter under kolet? De jag använt har varit så, fast det klart hålen är ju i sidorna fast under kolet/gallret. Det kanske var så du menade?
 
Ja det var så jag menade och som tillägg tror jag att Webers grillstarter med lite tändkuber och briketter gick på 200 kr alltså 1/8 timlön för mig så knappt lönt. Men jag är kanske lite bortskämd ;)
 
kinglolle skrev:
200 kr alltså 1/8 timlön för mig så knappt lönt. Men jag är kanske lite bortskämd ;)
Nehh, inte da... Tjänar inte de flesta runt en kvarts mille i månaden? Du har inte funderat på att anställa någon som sköter grillandet?;):D
 
Mikael_L
kinglolle skrev:
Ja det var så jag menade och som tillägg tror jag att Webers grillstarter med lite tändkuber och briketter gick på 200 kr alltså 1/8 timlön för mig så knappt lönt. Men jag är kanske lite bortskämd ;)
Fakturerat belopp antar jag, inte vad du får ut.
Annars börjar jag bli riktigt ordentligt avundsjuk ... :x
 
Korvgubbe
Om du nappar på förslaget så är jag sugen! Jag handlar inte, jag lagar inte maten, jag diskar inte, jag serverar inte, jag tänder enbart grillen! Vill du att jag ska speca varje ölsort för sig eller räcker det om det står "grillbärs" på fakturan? :D

OnT: De få gånger om året som jag grillar med kol/briketter så använder jag uteslutande en metod, el-tändaren. Tycker den fungerar helt perfekt. Nu har jag eluttag vid alla platser jag grillar, så det underlättar ju förstås. Blir bra glöd, tar inte så lång tid och det känns säkert och miljövänligt. Förvisso är tändaren varm ett bra tag efter att man är klar med den, så en skorstenständare är förmodligen säkrare. Huruvida den är miljövänlig eller ej har jag faktiskt ingen aning om, då jag inte vet vad jag får för el i uttaget. Har man koll på att eltillverkningen så vet man, men okunskap är en dygd!
Jag skaffade el-tändare relativt tidigt som alternativ till tändvätskan så allt annat än det känns ju som ett kliv upp i alla tänkbara aspekter. Men så här +10 år senare så har de mer än väl betalat för sig. Att det tar tid ser jag inte som ett problem, ska man grilla med kol/briketter så har man tid, dessutom handlar det bara om att starta 10 minuter tidigare, mer tid till drinken skadar ingen!
Snabbast och bäst glöd har jag dock fått med varmluftspistol, men det känns som mer arbete och blåser iväg en massa aska med.
 
Redigerat:
Elgrilltändare a’ ca 50 spänn på COOP. I standardfallet finns det ju en hel del att göra så det äger inte så bråttom. De gånger det är bråttom tar jag fram grovdammsugaren också, kopplar slangen på utblåset och riktar mot kolen (inte för nära så kolen flyger...) och på två-tre minuter har jag finfin grillglöd. :-D
 
Skorstenständare, eltändare eller rentav tändvätska. Svaret verkar inte självklart. Mina vänner, det är dags att rösta.
 
Mikael_L skrev:
Fakturerat belopp antar jag, inte vad du får ut.
Annars börjar jag bli riktigt ordentligt avundsjuk ... :x
Jag retades mest då jag inte ens jobbar mot slutkund sen ett bra tag tillbaka - annars är det helt rätt gissat.

Men 200 kr är fortfarande billigt ;)
 
Nu lyfter jag en gammal tråd men..

Har precis köpt en skortenständare och kom på en ide. Vad tror ni om att forma en eltändare som passar i cylindern?
 
Typ inlägg #15 då?

Jag använder Looft Light och det jag tycker är extra bra med den är att jag även kan tända öppna spisen och köksspisen med den.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.