Vad tror ni om detta? (ni som läser feber/tjock kanske sett det redan)
Det ser ju ganska smidigt ut, om plattan varit lite mindre.
Sen hade jag gärna sett att cirklarna satt närmare varandra så att man kunde borra med högre precision.

Kan inte hitta den på någon nätbutik så jag vet inte vad den kostar.
Men vad kan vara ett ok pris?
2-300kr?

http://www.bullseyebore.com
 
  • Gilla
badtastex och 1 till
  • Laddar…
Det ger ju mer en indikation än ett faktiskt värde vad gäller rakhet.
 
Typ som vattenpasset, eller?
 
Jag tänker på Star Wars(y)
 
Varför har dom inte byggt in den där i en chuck?
 
  • Gilla
bjoar564 och 2 till
  • Laddar…
För att många kanske inte vill ha ett disco när de köper en borrmaskin?:D
Nä skämt åsido så skulle jag gärna köpa något hjälpmedel för att borra rakt men det där kändes lite väl "over the top". Har ändå en pelarborr på inköpslistan så det får nog räcka för mig.
 
C
SamiHus skrev:
Har ändå en pelarborr på inköpslistan så det får nog räcka för mig.
Lite knepigt med pelarborren när man skall borra ett hål i väggen kanske? :x
 
MathiasS skrev:
Varför har dom inte byggt in den där i en chuck?
Från deras usla hemsida:
A different version of BullseyeBore (not pictured) is ubiquitously integrated into a standard drill chuck. In this version, the lasers, optics and electronics become part of the chuck itself. This version can be incorporated seamlessly into a power tool manufacturer’s standard power drill designs, or provided as a simple OEM chuck replacement.
 
Finns det borrmaskiner med vattenpass på?
 
fgo skrev:
Finns det borrmaskiner med vattenpass på?
Ja, jag har haft en. Köpt på Lidl, om jag inte missminner mig.Tyvärr försvunnen nu.
 
C
fgo skrev:
Finns det borrmaskiner med vattenpass på?
Jag har sett det på någon maskin, men framför allt finns det små vattenpass avsedda att montera på borrmaskinen. Problemet är att när man borrar horisonellt så säger passet inget om huruvida man borrar rakt i sidled. Plus att det inte är helt praktiskt att hålla koll på samtidigt som borren skall manövreras.
 
Ifall det sitter en kupol med en bubbla i, Då bör det väl fungera.

Men jag tror produkten jag länkade till är betydligt smidigare.


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
fgo skrev:
Ifall det sitter en kupol med en bubbla i, Då bör det väl fungera.

Men jag tror produkten jag länkade till är betydligt smidigare.


[bild]
Den kommer ju inte att hjälpa dig om du borrar snett i sidled, enbart i höjdled (dvs om du har den ovanpå maskinen och borrar i en vägg). Däremot kommer den att upplysa dig om att du lutar maskinen i borrats längdriktning vilket är oväsentligt ju.

Tror inte på libell på borrmaskin i allmänhet, nog svårt att hålla koll på, bättre att själv kolla från olika riktningar (ev m maskinen avstängd). Alternativt använder man klossen m hack i som pH tipsade om i en artikel förra veckan. Denna kloss kan man tillverka i några olika tjocklekar, o genom att flytta borret in och ut i chucken kan man då också få djupstopp på köpet.

Med det sagt är jag lite nyfiken på "laserplattan" i första inlägget. Är i allmänhet mkt tveksam till nytt jox som ska vara så otroligt bra men inte finns hos någon stor tillverkare etc. Men förutom att den verkar otroligt klumpig verkar den ju mycket lätt att använda! Kanske inte är så lätt i verkligheten dock...skulle varit intressant att prova.
 
Naturligtvis är det så. Man tänker inte alltid rätt tyvärr.
Jag såg tipsen, de var väldigt bra att ha med sig på vägen.

Någon som hittat laserguiden på nån webshop?
 
ullberg
Utöver att vattenpass-bubbla inte alltid visar de relevanta axlarna finns det ju en skillnad till:

Vattenpass visar ju ett absolut mått på lod och våg, "discoskivan" visar istället när man är vinkelrätt mot underlaget (förutsätter jag iaf baserat på filmen), det går således att göra ett vinkelrätt hål i ett icke lod-/vågrätt underlag. Detta känns spontant mer användbart och om man någonsin behöver borra lod-/vågrätt kan man väl lösa det då.

Dock ser jag mig inte köpa den där tillsatsen, dels verkar det lite klumpigt och dels tolkar jag det som att man gör om sin chuck till ett bitsfäste:
The version shown here (and in the the videos and images above) is a small transparent disk with a hex-shank quick-change connector.
I så fall är det väl den integrerade chucken som kan vara intressant, givet att linjerna går att stänga av....

@fgo: Min gissning är att detta är en produkt under utveckling och att den ännu inte tillverkas
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.