Jag har precis gett ett bud på mitt drömhus och säljaren har accepterat. Är alltså helt ny husägare, ja nästan i alla fall, och nu har jag några frågor till er experter :).

Huset ligger på landet och mäklaren påpekade att taket (tegel) blåser sönder. Det första som ska repareras är taket.

Skulle uppskatta tips om vad jag ska göra med taket så det blir lite mer hållbart. Behålla tegeltaket eller välja något mer hållbart?

Tips om vindskydd för tomten efter som den uppenbarligen blåser väldigt mycket där. Plank? Plantera träd? Plantera häck? Är själv medelhändig, klarar i princip det enklaste så antingen behöver jag anlita hantverkare eller så måste det vara ganska enkelt att fixa själv ;)
 
Har inga bra svar på dina undringar men grattis till drömhuset i alla fall och välkommen till ByggaHus!
 
Tack så mycket.:)

Om någon annan har några bra svar, så be mig gärna om mer info.
 
KristinaRT
Plåt isf pannor?

Tänk på att ett plank kan bli ett gigantiskt vindfång och riskerar att välta om det blåser mycket. Bättre med ett glesare staket eller spalje, alt häck. Tänk bara på att välja rätt häck, det inte är alla växter som klarar vindutsatta lägen...
 
Kanske en kombination? Spalje med något som växer på den? Eller staket med buskar innanför?

Får titta på det där med plåttak.

Har ju inte ens tillgång till huset än. Får kolla var det blåser mest.:)
 
harry73
Behåll tegelpannor och se till stt ha några i reserv. Absolut det enklaste sätter att reparera tak är att byta ut några pannor.
Grattis till drömhuset
 
Tack :)
 
Flytta till Dalarna, det blåser inga pannor här!
Grattis till huset och välkommen till forumet!:surprised:
 
  • Gilla
fgo och 1 till
  • Laddar…
Tror nog inte jag ska flytta till Dalarna. Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.