Status
Inte öppen för fler kommentarer.
men i 95% av alla bilannonser där privatpersoner säljer så är ju det ett försäljningsargument att bilen är skattad och vanligtvis besiktigad.

Lika så får ju köparen problem om säljaren ställer av bilen då köparen inte kan köra hem bilen på lagligt vis.

Står det i annonsen att bilen är avställd så är det ju en sak, står det inget om avställning så förutsätter iaf jag att skatten är betald.

Kan ju dock vara så att TS ska byta in bilen till bilfirma och de brukar ju vanligtvis ställa av bilen och ta skatten själva.
 
Staffans2000
Transportstyrelsen medger inte min mannöver eftersom: "Det går inte att anmäla påställning och avställning samma dag."
Jag ser inget omoraliskt i att inte vilja subventionera näste ägares skattskyldighet.
Inget har nämts om skatten alls.

Staffan
 
Staffan2000 skrev:
Transportstyrelsen medger inte min mannöver eftersom: "Det går inte att anmäla påställning och avställning samma dag."
Jag ser inget omoraliskt i att inte vilja subventionera näste ägares skattskyldighet.
Inget har nämts om skatten alls.

Staffan
Om du inte nämnt något om skatten så skulle jag nog säga att köparen räknar med att den är betald.
Jag hade nog hoppat av eller börjat pruta rejält om någon kom med en sån fix ide mitt i en bil affär.

Har ni inte kommit överens om ett pris?
 
Staffans2000
Vad som är god moral är väldigt personligt. I en bilaffär är det mycket som vanligtvis inte diskuteras -mängden bränsle i tanken (i mitt fall kostar en full tank 1000kr.), smörjoljekvaliten etc,etc...
Varför skatten skulle vara ett undantag, begriper jag inte!

Staffan

P.S.
Har ni inte kommit överens om ett pris?

Precis -Bilens pris!
 
Mängden bränsle i tanken lär man ju se när man provkör bilen. Jag har en gång köpt en bil där tanken var nästan helt tom. När jag påpekade det så var det inga problem att pruta 500:-, ungefär motsvarande vad det kostade att tanka den full. 😊

Att skatten följer med bilen, och därmed i bilens pris anser jag vara normalt. Varför skulle transportstyrelsen annars låta den betalda skatten följa med vid ägarbyte?
 
  • Gilla
Tony Rosendahl
  • Laddar…
Bilar säljs antingen avställd/obesiktad då skrivs detta i annonsen.
Eller så säljs dom itrafik och då följer skatten med till nästa ägare.
Att börja trixa för att dra in 2500kr känns som dumt. Speciellt om det inte står att bilen ställs av för du är sniken.

Köparen lär ha räknat in skatten i köpet/priset, hade det varit jag så hade jag vart lika ful. O skrivit på pappren och sen gett begärt pris minus dessa 2500kr.
 
  • Gilla
xyle och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Köparen lär ha räknat in skatten i köpet/priset, hade det varit jag så hade jag vart lika ful. O skrivit på pappren och sen gett begärt pris minus dessa 2500kr.

Nu är ju ordningen -pengarna först, sedan kvittot. Så det trixet hade inte gått annat än i tanken.
 
peternicklas skrev:
Bilskatten kan man aldrig kräva ska medfölja ett fordon såvida man inte uttryckligen har angett det i annonsen. Vi bytade bil förra året hos en bilhandlare. Jag sa att skatten ska jag ha, det får du inte sa han. OK, då ställer jag av bilen och så gör vi ett ägarbyte efter det. Detta var helt OK för bilhandlaren. Det är mycket pengar som de får in genom kvarglömd bilskatt.
Du måste även kolla när din bilskatt skickas ut. Är den redan beslutad för utskick kommer den till dig och DU måste betala den om inte den nya ägaren vill. Samma sak gäller med böter om de följer bilen.
Det är dessutom så enkelt att hantera detta idag genom appen till en telefon.
Att skatten inte ingår om man köper via bilhandlare är normalt, eftersom en bilfirma skulle betala hundratusentals kronor i skatt varje år på bilar som står i en bilhall i flera veckor. Därför ställs dom av och skatten betalas av nya ägaren. Men vid privatköp tycker jag det är snudd på oärligt att inte låta skatten vara betald. Men visst, skriver man i annonsen att bilen är avställd och köparen får ställa på bilen och betala skatten är det ok. Men jag tror det blir svårare att sälja bilen.
 
  • Gilla
Tony Rosendahl och 1 till
  • Laddar…
Om inget annat anges så säljes en personbil påställd, Det är "gängse" norm mellan privatpersoner.
Vill man sälja den avställd skriver man det i annonsen, Sunt förnuft hos köparen gör då att man prutar bort priset för skatten, Man skrämmer också bort ett antal potensiella köpare då många drar sig för att köpa avställd bil.

Att annonsera bilen påställd och sedan ställa av den utan att meddela köparen anser jag vara snudd på bedrägligt, man saknar iaf normal affärsheder.
 
  • Gilla
xyle och 1 till
  • Laddar…
harry73
Som med allt ska man avtala om det. Jag tror det är rätt så , ånga som inte har koll på hur mycket skatt som redan är betald. Och att pruta skattebeloppet om den tas bort är bara konstig. Det är rimligare att lägga till medföljane skatt på försäljningspris
 
Suck, det finns då alla typer av människor....... :screwy:
 
M
Vad är så svårt med att lägga korten på bordet som säljare och bara säga "Skatten är betald och den anser jag ska vara en del av priset vi avtalat om"? Så får man se om köparen accepterar den situationen. Det är väl den ärligheten man skulle önska från någon man själv köper något av?
 
harry73
Och samma borde rimligtvis gälla köparen som kan säga att han kollade och såg att det fanns restskatt kvar och att han undrar m han ska ta över den.
 
Jävlar vad skönt det är att knöla till bilaffären ytterligare!! Det bästa med att sälja en bil är inte att bli av med skiten och få en slant i näven utan det är att göra det till ett heltidsjobb med övertid:wow:
 
Någon som vill köpa en bil?:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.