Klätterrosen är inget större problem, problemet du har beror troligtvis på att du bor i ett souterränghus, tycker mig se det på grunden.
Du har troligtvis råkat ut för eller råkat orsaka ett vanligt problem för din hustyp.
Vatten rinner inte bara ovan mark vid mycket regn, har man dränerat rätt så brukar det fungera ändå.
Vattnet tränger in högre upp på din mark och rinner under marken längs med husväggen, när vattnet slår i mot tex berggrund eller större stenar under mark så blir det som i ditt fall, det läcker in vatten från marken utanför och inte kondens.
Du skall klart inte inte ha det tillstängt under parketten, den skall vara ventilerad, ingen isolering som binder fukt.
Det kan räcka att du leder om vattnet som åker i små underjordiska bäckar längs med huset, det räcker oftast med vanlig dräneringsrör, men att ta fram hela grunden är det bästa och sedan bygga bort problemet uppifrån och hela vägen ner förbi altanen.
Altanen kan också vara orsaken till problemet, om det är plintar grävda bredvid husknuten så får du en vattenansamling där, under mark som tränger in i grunden från nedsidan.
 
Inga växter vid väggen. Som det ser ut fuktskadan finns just där som växter finns vid väggen. Det kan inte vara en tillfällighet. Jag har en rabbat vid garage väggen och har fått fukt i garaget. Se min tråd fukt i garaget.
Egentligen runt huset ska finnas 1 helst 2 cm per meter lutning så att tegn vattnet rinner ifrån väggarna. Helst 1 meters marksten o inga växter alls inte ens en ros.
Kolla om det finns dränering.
 
Du har väl plintar till altanen, eller ligger den på marken direkt?
 
Kan du ta några bilder på nära håll runt hörnet så kanske någon upptäcker om det är något enklare fel?
Och som Matstj skrev och som jag sa inte var så viktigt med rosen, jag måste ändra mig där och håller mig till Matstj, rosen kan också orsaka eller vara delaktig i problemet!
 
Tejpa rummet så inte möglet tar sig in luftvägen till andra delar av huset, bort med parketten, mögelsanera grunden, sätt in ventilerade golv, det är en billig investering för barnens välbefinnande.
Vad du än gör så låt dem inte sova där nu!
 
Pagno skrev:
Du har väl plintar till altanen, eller ligger den på marken direkt?
Altanen är enbart en vecka gammal, så den är inte boven... tror mer på era ovan tankar kring hur vattnet rinner längs med huset. Detta i kombination med att jag vattnat på rosen med jämna mellanrum.
En dräneringskontroll orkar jag helt enkelt inte med nu.... utan funtar mer på att köpa in en fuktmätare, och testa att vattna på utsidan, och se vad för utslag den ger, samt jämföra med rådande fuktkvoter vad det nu kan vara. - Därefter tillbaks till Hornbach för att se vad egentligen för prylar jag ska ha under parketten under rådande omständigheter.

Låter det vettigt?
 
Både och, det vettiga är att mäta fukten, vilket kommer att ge fullt utslag på mätaren, åtgärda inte golvet innan du åtgärdat problemet på utsidan, det blir dyrare att börja i fel ände.
Det kan vara så att du har en liten spricka/sättning i hörnet, då måste du gräva upp runt huset för att hitta den!
Hoppas att det löser sig innan nästa regnperiod börjar.
 
Pagno skrev:
Kan du ta några bilder på nära håll runt hörnet så kanske någon upptäcker om det är något enklare fel?
Och som Matstj skrev och som jag sa inte var så viktigt med rosen, jag måste ändra mig där och håller mig till Matstj, rosen kan också orsaka eller vara delaktig i problemet!
mogel5.jpg

Det svarta ni ser är gammal pålimmad papp för golvet innan.
Ljuserare betong till höger, för där drog jag sladdrör innan jag la parketten.
Övrigt inte så fuktigt golv, som det kanske ser ut på bilden...

Övrigt är det helt isolerat, tejpat och klart...;-)
 
Redigerat:
Har du gjort någon "fuldragning" i grunden ut för belysning eller något annat som du inte vill skriva om pga risk för trakasserier på forumet så kan du alltid pm-a en fråga till någon.;)
Jag har arbetat med försäkrings jobb tidigare så jag har sett många intressanta lösningar på både det ena och det andra.
Men till ditt "lilla" problem, det kan vara så enkelt att det drar in vatten underifrån, precis i hörnet, där allt vatten samlas, sedan var det någon som bättrar på grundvattennivån via rosen....
Var det blött ibland innan du la in golvet, eller du kanske inte såg det då?
 
Pagno skrev:
Har du gjort någon "fuldragning" i grunden ut för belysning eller något annat som du inte vill skriva om pga risk för trakasserier på forumet så kan du alltid pm-a en fråga till någon.;)
Jag har arbetat med försäkrings jobb tidigare så jag har sett många intressanta lösningar på både det ena och det andra.
Men till ditt "lilla" problem, det kan vara så enkelt att det drar in vatten underifrån, precis i hörnet, där allt vatten samlas, sedan var det någon som bättrar på grundvattennivån via rosen....
Var det blött ibland innan du la in golvet, eller du kanske inte såg det då?
Tror det inte var en fuldragning iaf...;-)... Bilade upp en ränna... i med röret, och 'spacklade' igen med betong... När jag la golvet var det snustorrt (I höstas tror jag..).. även i hörnan där jag borrade upp lite extra för kabelröret och uttagen var det snustorrt...

Jag lutar också åt denna förklaring med regnet och extravattning... i kombination med att plasten under parketten inte höll tätt i kanterna... Men skall iaf till med en mindre utredning, och titta närmare på ett mer ventilerande golv, snarare än att täta/plasta in all fukt...
 
När du skriver att du bilade upp lite för kabelröret så kan det ha blivit en liten spricka i golvet, om den inte är för stor så kan det räcka med ett ventilerat golv, samt viss omstyrning av vatten från utsidan.
 
Vad säger ditt försäkringsbolag?
 
Nils82 skrev:
Vad säger ditt försäkringsbolag?
Att plocka in en kille från Anticimex för en 10k utredning... troligen går det inte på försäkringen, men om det gör det, så får jag tillbaks pengarna... - Dock var det en vanlig handläggare man pratade med...

Dock så känns det ju som om lösningen ligger närmare att hitta på dessa forum och övriga internet, snarare än att betala alla dessa pengar åt anticimex...
 
Är du helt säker på att det är en isolerad platta. Huset ser ju inte direkt nytt ut (inget illa menat).

Även om det är isolerat så är det troligen gjort för rätt länge sen (byggår?) och kanterna är troligen helt oisolerade. Vattnar du då där så....
 
Ja, det förstår jag. Men är det just Anticimex som blir inkopplade om du aktiverar ditt FB?
Jag förstår även att du söker alternativa lösningar på t ex detta forum men vad är det som säger att det blir billigare?
Du har ju trots allt en typ av vattenskada i din fastighet och med tanke på det du beskriver och visar så KAN det vara så att det krävs en del jobb för att komma på rätsida med problemet..........eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.