Håller på och renoverar övervåningen och det har varit ett kök här tidigare. Röret till avloppet gick upp genom taket.

Hur tätar jag detta på bästa sätt utifrån? Röret ska alltså bort helt. Känns dumt att köpa en hel stor plåt för ett hål på 5-7cm.
20150822_094854_HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låt röret vara kvar på taket, kapa av det på insidan? Det är vad jag skulle göra iallafall.
 
tommib
Det där är avluftningen till avloppet. Om du inte har en annan avluftning också (osannolikt) måste du låta den vara kvar, alt dra upp en ny avluftning på något annat ställe. Det finns också vakuumventiler att köpa men då måste du kolla att det finns förutsättningar för att det ska fungera.

Om du inte vet själv hur detta ska göras, kontakta en rörmokare.
 
Jo jag vet vad röret är till för, men man uttrycker sig inte alltid rätt.
Köket är bortrivet sen 7 år tillbaka, men själva vatten och avlopp är bortrivna just nu.

Skulle röret gått in på vinden skulle jag kunna ha det kvar. Det går alltså ner precis utanför vinden, genom taket, ner i ena sovrummet.
Jag kan inte såga av det, har provat både här och i källaren.
Jag kan inte slå av det utan att veta var det går av.
Skjuter jag upp det så att det kommer ovanför innertaket kommer det stå upp ytterligare 1,5m. Muffen sitter dumt nog uppe vid kröken.
Man ska väl mer prata med en takläggare än en rörmokare, iom att jag inte behöver ha röret alls.

Skulle bara vilja veta vad man skulle kunna göra åt själva taket.
Röret i sig kan jag bara dra upp och slänga.

Kan man lägga på nån plåtbit eller liknande och ta husvagns-butyl för att täta?
 
Avloppsavluftningen har inte bara med köksavloppet att göra utan med hela avloppssystemet i hela fastigheten.

Röret är ett gjutjärnsrör, det går bra att såga av det, det gäller bara att ha rätt verktyg.
Vinkelslip, sticksåg, tigersåg, bågfil mm fungerar, vissa tar längre tid än andra, det gäller att ha rätt skiva/blad.
 
tommib
Var har du avluftningen då?

Angående taket skulle jag prata med en plåtslagare. Just hål i tak är ingenting jag skulle hitta på någon egen lösning till, det kan bli väldigt dyrt om du har otur. En firma med ansvarsförsäkring är bättre för ett sånt här jobb. Dels vet de hur det ska göras bra, dels kan du gå på firman om det skiter sig.
 
Som sagt, det har varit ett gammalt kök, på övervåningen.
Köket är borta, likaså avloppet. Köket nere har ett helt eget nytt system.

Vi provade att såga av det i källaren med både vinkelslip och tiger... men det gav ingen utdelning, och jag tänker inte stå och såga av detta fjantiga lilla rör. Jag vill ha bort det helt.

Har ingen bättre bild nu, men där det vita är börjar vinden, det är taket i sovrummet. Där röret går upp är det bara yttre taket sen.
Damasken som ligger runt röret nu på plåten sitter väl inte så bra nu..
Allt skulle vara så mycket lättare om det var taktegel.
20150817_135316.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

b151006
 
Så här kommer röret ner.
rör1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

rör2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det låtar som man ska kontakta en plåtis för att få det rätt o tätt
 
D09
Släng in ett takfönster ;)

Jag hade nog försökt täppa till hålet med papp, på med ny plåt etc om man ändå ska upp och jobba.

En plåtskiva är inte så jättedyr, nackdelen är väl att nyansen kan skilja sig
 
En plåtslagare är rätt väg att gå.
Men som påpekats innan, du måste ha en luftning på ett annat ställe om du tar bort den här. Med all sannolikhet har den här fungerat som luftning till hela systemet. Eller har du fler rör som går upp genom taket?
 
Jag försökte komma med förslaget: ett periskop då vi bor vid vatten.. Det gick inte igenom.
Fönster har jag också tänk på, men det kommer bli så jäkla varmt då det är i sydläge.
Så småningom ska vi väl också byta tak. Dels för att det börjar bli gammalt, men sen att de vi hyrde ut huset till slet bort snörasskydden, (Morfar tänkte på hundarna ;) ) I dess hål har de sen kletat i nånting..
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Jerpa skrev:
Jag försökte komma med förslaget: ett periskop då vi bor vid vatten.. Det gick inte igenom.
Fönster har jag också tänk på, men det kommer bli så jäkla varmt då det är i sydläge.
Så småningom ska vi väl också byta tak. Dels för att det börjar bli gammalt, men sen att de vi hyrde ut huset till slet bort snörasskydden, (Morfar tänkte på hundarna ;) ) I dess hål har de sen kletat i nånting..
Stjärnkikare?
 
Nä egentligen inte. Just i detta nu har vi bara ett kök på bottenplan, det avloppet går rakt ner o ut i brunn.
Men det köket ska också rivas.

I november 14 fick vi stopp i avloppet och det filmades, det hade hål och var allmänt kasst.
I mars, 2 dagar innan vi skulle åka till Thailand i 1 månad blev det stopp igen och källaren fylldes med skit. Blev en akutinringning av slambil och vi drog till Thailand dan efter.
Kom hem och gjorde nytt provisoriskt avlopp. Där är vi egentligen nu.

Hela övervåningen är utdragen och nytt golv, väggar och tak ska upp. Men det där röret är i vägen. Har nästan tänkt att göra allt utom det rummet tills en lösning kommer på tal.

Efter det ska även hela undervåningen blåsas ur. Toa, kök och vardagsrum. Samt en utbyggnad av hall o tvättstuga.

Så avluftningar kommer...
Vi bor bara som i en "större husvagn" just nu.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.