Jag köpte kåk för inte så länge sedan och man är ju ivrig att sätta sin egen prägel på det. Alltså slänger jag iväg ett mail till kommunen (Örebro) där jag radar upp vad jag vill göra med det yttre.
* Sätta garageportar på carporten.
*lägga om taket med svarta betongpannor istället för de röda som sedan 1970 har blivit svarta.
*måla om gavelspetsarna mörkt brungrönt typ mörkare olivgrönt (bruna idag i kombination med mexitegel på bottenvåning).
*sätta foder runt fönstren.
*Bygga altan på ca 15 cm höjd över mark samt flytta uterummet från ena sidan altanen till den andra. (altanen i dag är trallrutor direkt på marken)

Samtliga åtgärder utom altanen (dock flytten av uterummet) kräver enligt kommunen bygglov. Ok garageportar och eventuellt uterummet accepterar jag rätt av, men resten känns som att kommunen vill snika pengar. Jag ser inet att karaktären på huset förändras nämnvärt.

För er som är bekanta med Örebro så är det området Marieberg (har sett tecken på örebroare här förr), kedjehusen på Vittvång/Bondsätterssidan av järnvägen. För övriga så kan jag meddela att det är Örebros sista anhalt innan skogen. Inte nåt centralare område således.

Kanske ska man chansa och bara "glömma" bygglovsansökningarna.

//Daniel
 
De ändringarna du nämner är bygglovspliktiga, vilket regleras av PBL (plan och bygglagen). Denna lagstiftning är rikstäckande och inget som kommunerna kan bortse ifrån.
Om du genomför ändringarna utan bygglov så riskerar du (om det upptäcks inom 5 år) att betala bygglovshanteringskostnaden + straffavgift.
 
Räcker det inte med en bygglovsansökan där du tar med alla ändringar?
Du behöver väl inte ett bygglov per ändring?
 
Om du genomför ändringarna utan bygglov så riskerar du (om det upptäcks inom 5 år) att betala bygglovshanteringskostnaden + straffavgift.
Detta är nog kärnan i alltihopa. Frågar man måste kommunen följa lagen, men bygger du utan att fråga, och det inte är något som retar eller upprör grannar etc, så är alla parter nöjda. Och knäpptysta. Även kommunens folk vad jag förstår.
 
volvo skrev:
(om det upptäcks inom 5 år)
Hoppsan, det blev lite fel där.

10 år skall det vara.
 
"Skörta upp" är egentligen inte ens en halvsanning.   Faktum är att bygglovsverksamheten ger samtliga landets kommuner större kostnad än intäkt.  Sveriges kommuner & landsting för statistik, och skickar regelbundet rekommendationer om avgiftshöjningar inför varje årsbudget.

VA-verk och renhållning är i stort sett enda verksamheten, där kommunerna konsekvent kör med självkostnadsprincip värd namnet.  Om byggloven skulle betala sina egna kostnader skulle de kosta mellan 40 och sådär 200 procent mer än idag.

Dagens "förluster" bekostas av kollektivet skattebetalare.
 
  • Gilla
Chubba
  • Laddar…
Snailman
Jag har pryat lite inom kommunen, Byggnadskontoren etc är nog normalt inga under av effektivitet... det brukar inte monpolverksamheter vara..
 
Det är en annan femma, snailman! Det är mycket tänkbart att byggnadsnämnderna kunde drivas mer eller mindre effektivt. Men här var ursprungsfrågan om kommunerna tjänar storkovan på bygglov. Och det gör de absolut inte.
 
Snailman
Det har ju varit en hel del perioder då det inte byggts överhuvudtaget, men antar det varit lika många anställda för det, så det är nog korrekt att de inte klarat sig över tiden på bara avgifter, men nu har jag hört kommuner prata om självkostandspris på tomter och sånt, där de i stort sett fick skänka bort sina hus för 13 år sedan. Och där har de definitivt inte kunnat ta ut skälvkostnadspris om de velat få några nya skattebetalare i nya hus.
 
Kommunala tomtpriser är återigen något annat än bygglov. Också en intressant fråga, men irrelevant i det här sammanhanget.

Avgiften för byggloven är dock beräknad utifrån den tid de faktiskt kräver att handlägga. Jag försäkrar: Skulle ett privat arkitektkontor göra jobbet på frilansbas skulle det bli betydligt dyrare för den enskilde byggherren. Du kan själv kolla, eftersom budget och budgetunderlag är offentlig handling också i den där kommunen där du pryade.

Vad folk gör på stadsbyggnadskonturen under lågkonjunktur? Tja, inte ens under byggkrisen i början av 90-talet upphörde byggverksamheten totalt. Översiktsplaner och bostadsförsörjningsprogram är obligatorier. De ger återkommande (avgiftsfritt) jobb internt inom kommunen. Dessutom har varje myndighet ansvar för offentlig insyn och tillgång till offentliga bygglovshandlingar i arkivet. Någon måste ju svara i telefonen när du och jag ringer och frågar om regler för Friggebod ...
;)
 
  • Gilla
Chubba
  • Laddar…
Ja, det är ju därför man pryar.
;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.