Hej,
Vi planerar för att byta vårt tak från betongtegel till bandtäckt målad plåt från Plannja. Vi bor i ett hus från 1950-talet som är en och en halvplanshus med källare.

Vår taklutning är ju 40 grader och vi har sovrum på ovanvåningen vid snedtaken. Är det någon som har någon erfarenhet om ljudet från regn/hagel är besvärande?

Några andra saker att beakta om man jämför betongpannor med plåt?

Stort tack på förhand!
 
D09
Man hör ju om det brakar loss rejält.

Inget jag stör mig på :)
 
Oki, det låter ju bra. Låter ju bra. Då ska man nog inte oroa sig för det. Har svårt att tänka mig att det finns någon ljudisolering av plåttak :)

Tack för din input!
 
D09
Det beror ju på lite hur mycket isolering du har i taket

Jag har om jag inte minns fel ca 30cm isolering, sen spelar det kanske lite roll om man har råspånt eller ej samt vad man har för beklädnad invändigt.

Man får nog ljudisolera bort invändigt om man ska komma åt det helt. ( amatörspekulationer )
 
Det låter mycket riktigt om plåttaket en del om det regnar mycket, men jag stör mig inte heller på det.
 
Håller med föregående, ljudet är inte något vi stört oss på. Däremot är det ganska bökigt med snön som glider av och bildar stora och stenhårda vallar runt huset. Kan vara bra å iaf fundera på snörasskydd vid ytterdörrarna...
 
Hör inte ett smack från taken, inte ens vid skyfall.
Men så har vi iof både råspont och 60cm lösull under det falsade plåttaket.
 
På stugan som inte har isolerat tak utan bara råspont brakar det loss rejält på vinden under ett ösregn :)
 
Värt att komma ihåg att bandtäckning ligger mot råspont vilket gör att det låter mindre än plåt tak som ligger på läkt.
 
KristinaRT
En fråga om plåttak och ljud - borde det inte låta mer på ett plattare tak än på ett med större lutning?

Någon som har plåttak på sitt hus med vind och isolerat bjälklag ner till bostadsdelen? Skulle gärna vilja veta hur mycket det låter då...
 
Så har jag, och svaret är att jag inte tänker på att det låter om det inte är ett riktigt skyfall. Jag ser inte ljudet som något problem.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Ta fram en god bok och njut av ljudet
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Man tänker väl på det direkt efter bytet men glömmer rätt snart bort det. Som Anders skriver ovan så kan det t.o.m. upplevas lite mysigt (ja, så länge man får sitta inne med den där boken då...).
 
Mikael_L
Ljudet behöver ju inte gå endast genom själva taket, utan är det en ordentlig takkonstruktion så hör man troligen det mesta ljudet via fönster och ventilationsöppningar.



hus_ombyggnad skrev:
Några andra saker att beakta om man jämför betongpannor med plåt?
Långt ifrån säkert att det är något problem, kanske lite långsökt mao.

Men du byter till lättare tak, så lite beroende på vindförhållanden på platsen, höjd på huset takutformning m.m så kan det krävas ordentligare infästning för att inte hela takkonstruktionen ska blåsa bort.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.