Hej,
Jag har läst lite att besvärande stomljud kan uppkomma av bergvärmepumpar. Vi skall installera en pump som kommer stå i källaren på betonggolv. Mellan plan 1 och källare är det gjutet valv och mellan plan 1 och 2 träbjälklag.

Någon som har några tips på hur man kan installera så man så långt som möjligt eliminerar stomljud från bergvärmepumpen?

Tack på förhand!!
 
Undrar hur stort detta problem är med moderna värmepumpar. Här stod en 15 år gammal Thermia när vi flyttade in och nu har vi en ny. Jag har inte kunnat höra ett knyst från någon av dessa någonstans utom i rummet där pumpen står (i källaren). Man måste lägga örat mot den nya för att höra något. Och ja, den är påslagen :).
 
Det låter ju fantastiskt bra ju. Står pumpen direkt på betonggolvet i källaren? Några gummifötter kanske?

Tack för din input!
 
Japp, direkt på betongen. Står på fabriksmonterade ställbara fötter men inget gummi. Jag gissar att det finns någon typ av isolator/dämpare mellan kompressorn och ramen den är monterad i.
 
Vi hade lite ljud när vi fick vår installerade (IVT HEE11) men det visade sig vara att väggen bakom (betong) lutade utåt i nedre kant så höljet tog i väggen. De drog fram den ett par millimeter och ljudet var borta.
När kompressorn startar hör man ett "burrande" under ett par sekunder men inte värre än kylskåpet.
 
Se till att vp installeras med flexslangar om det inte redan är inbyggt i vp så slipper du att ljudet fortplantas via rören.
 
Knäpptank har man för att ta bort ev knäppningar i rören när vp växlar från vv till värme produktion. Arbetstank kan man behöva om vp har högre flöde än vad rad systemet klarar av utan att det blir missljud från radiatorerna och den har i övrigt samma funktion som knäpptanken. Gummi matta under tror inte jag gör nån större skillnad om vp står på ett betong golv bör det inte bli stomljud från den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.