Jag behöver en ny bakre ljuddämpare till andrabilen, en lyxig Fiat Punto -00 och bestämde mig för att testa Skruvat.se's prisgaranti mest för att se reaktionen, jag kan lika gärna handla den billigare delen direkt utan att krångla till det.

Jag behöver inte gå från hus och hem även om jag handlar från Skruvat, men svaret var lite komiskt.
Såhär skriver de själva om garantin på sin hemsida:

Hos oss har du alltid en prisgaranti som gäller under 20 dagar från ditt köpdatum enligt följande villkor. Skulle du mot förmodan hitta samma produkt till ett lägre pris hos en butik inom Europa, antingen på nätet eller i en traditionell butikslokal betalar vi tillbaka hela mellanskillnaden samt ger dig ytterligare 5% i rabatt. Om butiken är en nätbutik får det inte vara en auktionssajt eller liknande.

Förutsättningen för prisgarantin är att produkten är likvärdig i utformning och kvalitet, oanvänd samt att den kan köpas på lika villkor inklusive varukostnad, frakt och moms. Prisgarantin gäller inte om konkurrentens artikel är under kampanj eller extrapris. Lägsta prisgarantin gäller inte våra originalprodukter eller däck och fälg.


Pris på ljuddämparen hos Bildelar24.com = 315 kr + 85 kr frakt. Tot 400 kr
http://www.bildelar24.com/3186078-vegaz-bakre-ljuddampare

Pris på ljuddämparen hos Skruvat.se = 958kr + 29 kr frakt. Tot 987 kr
http://www.skruvat.se/show.aspx?k=64226

Såhär blev svaret:
Hej,

Tack för ditt mail.
Nej, här gäller inte prisgaranti.
Den delen som vi säljer är 1,02 meter, och konkurrentens del är 1,08 meter.

Om du har flera frågor så tveka inte att höra av dig till oss!
Ha en bra dag och en trevlig helg!

De hakade med andra upp sig på att konkurrentens dämpare hade en fläns eller ändrör eller vadsom som råkar göra att deras dämpare blev 6 cm längre. Humor! Jag gissar att deras tillämpning av garantin inte kommer medföra några stora extrakostnader för dem.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Pinsamt av dem - bra anledning för att inte handla där.

För inte vill man stödja butiker som försöker sälja med falsk marknadsföring - Usch :thumbdown:
 
Jag tycker inte att det är speciellt konstigt. Det är inte samma vara som du jämför. Köp i stället från bd24 tycker jag. Jag har köpt original SKF hjullager där betydligt billigare än Skruvats kopia.
 
mattiasp skrev:
Jag tycker inte att det är speciellt konstigt. Det är inte samma vara som du jämför. Köp i stället från bd24 tycker jag. Jag har köpt original SKF hjullager där betydligt billigare än Skruvats kopia.
Nej det är inte samma, det är det ingen som påstått, men man måste ha bra fantasi om man ska hävda att den inte är l i k v ä r d i g.
 
Raskus skrev:
Nej det är inte samma, det är det ingen som påstått, men man måste ha bra fantasi om man ska hävda att den inte är l i k v ä r d i g.
Nu vet jag inget om just dessa varorna. Men det är väl rätt uppenbart att två avgassystem inte tvunget är likvärdiga bara för att de passar samma bil? Det verkar ju tex som att varianten hos skruvat.se är ca 30% tyngre. Annan tjocklek i plåten kanske?

Av det lilla vi har sett här i länkarna har jag full förståelse för skruvat.se's beslut. Däremot kan det ju vara så att de har ändrat sina siffror något fast det är samma del som hos bildelar24 och det är ju riktigt fult.
 
Nu har jag bett dem matcha priset på denna istället:
http://www.bildelar24.com/3104622-asmet-bakre-ljuddampare

320 kr istället för 315 kr och inte ett ord skrivet om varken längd eller vikt, ska bli intressant.
Det blir ju lätt absurt om matchande reservdel skall ha exakt samma specifikationer, det finns troligen inte ens, då kan de lika gärna ersätta "likvärdig" med "samma" vara.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
peternicklas
Hur är det med elektornikkedjorna, kräver inte de att det är exakt samma modellbetäckning för att prisgarantin ska gälla. Tittar man t.ex. på prisjakt så har de väldigt sällan samma modell, skiljer någon siffra i numret.
 
Elgiganten skriver såhär:
Du får 30 dagars prisgaranti
Vi lämnar 30 dagar prisgaranti från köptillfället. Skulle du mot förmodan hitta en produkt billigare, betalar vi tillbaka mellanskillnaden. Förutsättningen är att produkten är av samma märke samt har motsvarande specifikationer och kan köpas på lika villkor.


I praktiken måste det troligen vara exakt samma modell då "motsvarande specifikationer" blir ganska luddigt på hemelektronik.
 
Raskus skrev:
Elgiganten skriver såhär:
Du får 30 dagars prisgaranti
Vi lämnar 30 dagar prisgaranti från köptillfället. Skulle du mot förmodan hitta en produkt billigare, betalar vi tillbaka mellanskillnaden. Förutsättningen är att produkten är av samma märke samt har motsvarande specifikationer och kan köpas på lika villkor.


I praktiken måste det troligen vara exakt samma modell då "motsvarande specifikationer" blir ganska luddigt på hemelektronik.

Ja du kan inte köpa en 55"oled curved från samsung och sen hitta en 55" plasma från samsung...

Utan identiska maskiner från samma tillverkare dvs samma modell nummer
 
Har inte de stora hemelektronikkedjorna oftast egna modellnummer på sina produkter?
Det gör det i princip omöjligt att finna en motsvarande hos någon annan.
 
richardtenggren
Sen förekommer ju mycket gråimport hos elektronikkedjorna, så då skiljer det någon siffra där med
 
Raskus skrev:
Jag behöver en ny bakre ljuddämpare till andrabilen, en lyxig Fiat Punto -00 och bestämde mig för att testa Skruvat.se's prisgaranti mest för att se reaktionen, jag kan lika gärna handla den billigare delen direkt utan att krångla till det.

Jag behöver inte gå från hus och hem även om jag handlar från Skruvat, men svaret var lite komiskt.
Såhär skriver de själva om garantin på sin hemsida:

Hos oss har du alltid en prisgaranti som gäller under 20 dagar från ditt köpdatum enligt följande villkor. Skulle du mot förmodan hitta samma produkt till ett lägre pris hos en butik inom Europa, antingen på nätet eller i en traditionell butikslokal betalar vi tillbaka hela mellanskillnaden samt ger dig ytterligare 5% i rabatt. Om butiken är en nätbutik får det inte vara en auktionssajt eller liknande.

Förutsättningen för prisgarantin är att produkten är likvärdig i utformning och kvalitet, oanvänd samt att den kan köpas på lika villkor inklusive varukostnad, frakt och moms. Prisgarantin gäller inte om konkurrentens artikel är under kampanj eller extrapris. Lägsta prisgarantin gäller inte våra originalprodukter eller däck och fälg.


Pris på ljuddämparen hos Bildelar24.com = 315 kr + 85 kr frakt. Tot 400 kr
[länk]

Pris på ljuddämparen hos Skruvat.se = 958kr + 29 kr frakt. Tot 987 kr
[länk]

Såhär blev svaret:
Hej,

Tack för ditt mail.
Nej, här gäller inte prisgaranti.
Den delen som vi säljer är 1,02 meter, och konkurrentens del är 1,08 meter.

Om du har flera frågor så tveka inte att höra av dig till oss!
Ha en bra dag och en trevlig helg!

De hakade med andra upp sig på att konkurrentens dämpare hade en fläns eller ändrör eller vadsom som råkar göra att deras dämpare blev 6 cm längre. Humor! Jag gissar att deras tillämpning av garantin inte kommer medföra några stora extrakostnader för dem.
Kollar man dina länkar tolkar inte jag det som att det är samma produkt; det skiljer flera centimeter och det skiljer 1,5 kg. Även om båda är avsedda att monteras på en Fiat Punto, det så är det inte samma produkt som marknadsförs. Man kanske kan diskutera om det är en likvärdig produkt med lite god vilja. Det skulle vara intressant att få veta hur ARN tolkar prisgarantin. Det är inte solklart hur det ska tolkas eftersom man i första stycket säger att "//...hitta samma produkt till ett lägre pris...// och i andra stycket räcker det med att produkten "//...är likvärdig i utformning och kvalitet...//".
 
Olika artikelnummer eller benämningar exempelvis sa55lsm
Samsung 55" led smart tv hos elgiganten medans konkurrenten har benämning sam55lsm

Och den korrekta samsung benämningen är sa55lsm3 vilket också då står bakom tv'n

Det är ett litet fultrick av dom precis som gråimport
 
Raskus skrev:
Nu har jag bett dem matcha priset på denna istället:
[länk]

320 kr istället för 315 kr och inte ett ord skrivet om varken längd eller vikt, ska bli intressant.
Det blir ju lätt absurt om matchande reservdel skall ha exakt samma specifikationer, det finns troligen inte ens, då kan de lika gärna ersätta "likvärdig" med "samma" vara.
Nu har jag fått svar, inga problem att prismatcha mot den ospecificerade ljuddämparen.
Skumt värre, men jag klagar inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.