Har vi en liten mini Putin i kommunledningen i Lysekil?
 
Men 1989, uppger Sveriges Radio, exproprierade komunen mot familjens vilja 170 000 kvadratmeter av deras mark för 750 000 kronor. Mark som de nu vill sälja till Peab för 45 miljoner kronor, då det planeras 150 nya bostäder där.

INTE OK.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Jisses!

Hade blivit galen om kommunen skulle tvångsinlösa mark av mig på väldigt lösa grunder! Sen att sälja tvångsinlöst mark åt ett byggföretag är helt uppåt väggarna

Är faktiskt förvånad att det inte skjuts mer i långa landet falukorv
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Men 1989, uppger Sveriges Radio, exproprierade komunen mot familjens vilja 170 000 kvadratmeter av deras mark för 750 000 kronor. Mark som de nu vill sälja till Peab för 45 miljoner kronor, då det planeras 150 nya bostäder där.

INTE OK.
Det känns som att en stämning är på sin plats..
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
Hade en diskusion med en bonde som hade råkat ut för kommunens vilja att köpa mark. Han gav sig inte och det slutade med att han fick betalt enligt marknandsmässiga priser. Om man sålda 1989 och de sedan säljer vidare till PEAB idag så tror jag det är svårt att göra något fast att det låter fel. på 16 år kan marken stigit väldigt mycket i pris.
 
peternicklas skrev:
Hade en diskusion med en bonde som hade råkat ut för kommunens vilja att köpa mark. Han gav sig inte och det slutade med att han fick betalt enligt marknandsmässiga priser. Om man sålda 1989 och de sedan säljer vidare till PEAB idag så tror jag det är svårt att göra något fast att det låter fel. på 16 år kan marken stigit väldigt mycket i pris.
Sant, men frågan är väl varför marke expropriaterades, om behovet kvarstår. Man måste ju haft ett skäl. Om det är tallar som ska räddas denna gång, kan de då om 16 år påstå att de inte behöver skyddas längre. Det borde de behöva motivera väl isåfall...
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
D09
Man kräks lite i munnen när man läser om sådant.

De 45 miljonerna borde gå till markägaren.

En kommun ska väl inte agera som den värsta sortens kriminell..
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
S
man blir äcklad
 
Man får väl anta att det finns en anledning till att en kommun snor 170.000kvm mark. Oavsett om den anledningen varit att skydda tallar eller andra naturvärden eller om man faktiskt använt marken till något specifikt (tillfällig industrimark?) så har den anledningen uppenbarligen nu försvunnit. Därför borde kommunen nu lämna tillbaka marken så att den rättmätige ägaren kan sälja den till Peab för 45 miljoner. För man får väl hoppas att kommunen inte exproprierar mark på spekulation....
 
  • Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
G
Ja, om jag minns rätt så var det byggnadsnämndens ordförande Bo Göthesson (S) som höll i informationsmötet på folkets hus.. Han är isf en kandidat. Sen är det inte förvånande att kommunen agerar så här, taskig ekonomi har gjort att de måste hitta pengar någonstans. Låg mediankomst, hög medelålder, låg andel högskoleutbildade, många förtidspensionärer och 278e sämta företagsklimatet i landet av 290 kommuner. Kommunen har skötts riktigt dåligt och nu behöver man stålar så då rånar man oskyldiga medborgare. Skurkfasoner är det!
 
peternicklas
Jag trodde att Lyskekil var en rik kommun, finns väl mycket turister?
 
peternicklas skrev:
Jag trodde att Lyskekil var en rik kommun, finns väl mycket turister?
Turister och sommarboende betalar ju ingen skatt till kommunen, plus att de flesta företag mer eller mindre måste överleva på 2-3 månaders inkomst. Då förslår nog inte turisternas glassköpande och båtbränsletankande mycket....
 
peternicklas
ToRy skrev:
Turister och sommarboende betalar ju ingen skatt till kommunen, plus att de flesta företag mer eller mindre måste överleva på 2-3 månaders inkomst. Då förslår nog inte turisternas glassköpande och båtbränsletankande mycket....
OK, så ingen inflyttning. Trodde att det fanns de som gjorde om sommarbostaden till åretrunt bostad. Politiker som sover eller bara tänker på sig själva?
 
Misstänker att det snarare är tvärtom, att åretruntboenden köps upp av de som har råd med exklusiva sommarbostäder. Slopandet av fastighetsskatten bör väl ha dämpat detta något iom att folk numer har råd att bo kvar. Får väl se vad som händer, regeringen verkar ju vilja återinföra fastighetsskatten.... Hur som, det här är min teori, vet inte om det stämmer....
För övrigt, politiker tänker väl bara på sig själva? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.