Kan man installera någon sip mjukvara på sin mobiltelefon och använda banhof ip telefoni via mobilen ?

Funkar det att ha både sip box hemma och ha mjukvara i mobilen ?
 
Tack för info ..vet du om man kan köra bägge samtidigt ..

Dvs ha boxen hemma , och när ja är tex på jobbet svarar jag i mobilen , utan att koppla bort sip boxen hemma ?
 
Just det har jag inte provat men sipboxen är ju bara en sipklient den också, så jag kan inte se varför det inte skulle funka. Det ringer ju i alla klienter som är anslutna till ditt telenr.
 
Jag har Bahnhof SIP men struntade i sipboxen. Använder istället Androiden som enda telefon och med Sipdroid som app.

Androids inbyggda SIP klient fungerade inte så bra (signaleringen ej OK). Sipdroid signalerar däremot alltid på rätt sätt men när jag kör via WLAN (också via Internet från Bahnhof) så blir ljudkvaliteten kassabel (ej tolkningsbart ljud).

@MathiasS: Har du hyfsad ljudkvalitet med csipsimple? Fungerar det även över WLAN?

Har för mig att jag även provade csipsimple men är inte riktigt säker och i vart fall kommer jag inte ihåg varför jag sedan bytte. Nu har det liksom blivit att jag inte använder mitt gamla fasta nummer alls längre. Men ibland får jag för mig att det vore bra om jag fick det att fungera.

Pen
 
linblekinge skrev:
Tack för info ..vet du om man kan köra bägge samtidigt ..

Dvs ha boxen hemma , och när ja är tex på jobbet svarar jag i mobilen , utan att koppla bort sip boxen hemma ?
Undrar om operatören har nåt i sitt system som känner av att två olika användare (SIP boxen + Android appen) försöker ansluta mot deras server och då tolkar det som om nån snott inloggnings uppgifterna och stjäl kontot?

Jag talade med Bahnhof om att ta bort SIP boxen och lägga IP tfn app i min mobil. De sa då att jag måste meddela när jag gör ändringen, kanske nån säkerhetsparameter som säger ifrån om man inte gör det ? MAC adress verifiering?
 
De flesta leverantörer har begränsning i hur många klienter som får vara anslutna samtidigt. Det innebär att bara en klient i taget fungerar.

De kan också låsa till MAC-adress och liknande. Anledningen är väl att hackande av telefonabonnemang är väldigt eftertraktat, dels om man vill ringa dyra utlandssamtal men idag finns det också tjänster som tar taxa i stil med flera hundra spänn i minuten och alltså tjänar pengar på att hacka andras abonnemang och ringa samtal via dem.
 
linblekinge skrev:
Kan man installera någon sip mjukvara på sin mobiltelefon och använda banhof ip telefoni via mobilen ?

Funkar det att ha både sip box hemma och ha mjukvara i mobilen ?
Jag är nyfiken, varför skulle man vilja göra det? Kanske är något jag vill kunna göra.
 
Pen skrev:
@MathiasS: Har du hyfsad ljudkvalitet med csipsimple? Fungerar det även över WLAN?


Pen
Ja, lika eller bättre ljud än vanlig trådtelefon, men jag har kört väldigt få samtal till mobilen och csipsimple så jag kan knappt uttala mig. Jag har kört både över wifi och mobilt bredband.
 
Ok, då går det bevisligen att få bra ljud. Jag provade olika ordning på kodekar i Sipdroid utan förbättring tills jag nu slutligen hittade en ruta med texten "förbättra ljud" som jag kryssade i. Och se, då blev det bra. Varför är den inte ikryssad från början undrar man - vad är baksidan? Nåväl, nu fungerar det även med Sipdroid. Har så långt bara testat kvaliteten över WLAN.

Pen
 
... och ack vad jag bedrog mig. Nej, det verkar vara slumpen som avgör om det blir hörbart ljud eller ej. Blir väl till att prova csipsimple igen då.
 
Vilka inställningar kör ni med i cSipSimple? Jag har matat in mina uppgifter och kan ringa ut men svarar jag på ett inkommande samtal är det tyst.
Hemma kör jag en vanlig ATA-box som jag har dirigerat trafiken till. Hur får ni det att funka över mobilt nätverk?
 
Även jag undrar nyttan av att köra IP-telefoni i sin mobil?
Vad vill ni uppnå?
 
H
Hubbe2 skrev:
Även jag undrar nyttan av att köra IP-telefoni i sin mobil?
Vad vill ni uppnå?
Fungerar smidigt om man vill ringa gratis/billigt när man är på semester utomlands och har tillgång till gratis WiFi :)
 
Eller om man helt enkelt vill kunna svara på sin hemtelefon trots att man inte är hemma.

Någon som har erfarenhet av inställningar för att få det att funka över mobilt nät?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.