Jag skulle säga att det är en fördel om den har låg effekt. Eldar man en längre stund i en vedspis eller kamin brukar det ofelbart leda till att det blir för varmt i rummet. Ett större vedutrymme är så klart en poäng, men att kaminen har hög effekt är många gånger en nackdel.
 
DSC_0372.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0373.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut just nu. Till vänster om murstocken blir det ett högskåp med ugn och micro sen till höger spishällen. Sen fortsätter köket runt hörnet. Murstocken är ca 120cm bred, så det är den ytan jag vill göra något med.

Ne det där med för mkt värme vet jag om. För pappa har en kamin hemma hos sig i vardagsrummet och det är ingen som vill sitta där när han eldar... Därför vill ja ha något i köket så man kan värma sig men sen gå till vardagsrummet och kolla tv eller vad man nu vill göra.
 
Redigerat:
Macarus skrev:
Smalspisen ska nog stå tillsammans/bredvid något annat (typ en elspis) i en köksinredning. Som solopjäs blir det nog lite märkligt. Nu vet vi ju inte riktigt hur det ser ut hos dig. Talar vi om en klassisk spismur, kanske även med kåpa, där det finns ganska gott om plats där spisen muras in eller alternativ ställs ovanpå en häll?

Alltså så här?
[bild]

Då skulle jag personligen satsa på den klassiska typen av vedspis.

Ska den snarare sitta tillsammans med köksinredningen finns det ju rejälare varianter av Vikings smalspis som du kan få ut mycket effekt av och även använda istället för vanliga spisen.

Den kamin du länkar till skulle kunna fungera om du istället har ett "eldstadshörn" där den kan stå fritt, mer som man har i ett vardagsrum eller liknande. Så hade man dock inte förr så det kommer inte ge den klassiska/autentiska känslan.


Sen tror jag inte du ska vara så orolig över att en spis inte ger tillräcklig effekt. Som sagt, 6 kW är rätt mycket för ett rum och räcker även en bit till 100 kvm. Nu beror det förstås på hur väl isolerat det är men är det bara någorlunda vindtätt så blir det mycket värme. Många skulle nog snarare se det som en fördel att effekten inte är så hög. Eldar man på i en eldstad med hög effekt så blir det lätt tokigt varmt snabbt. Inte så ovanligt att jag varit på besök på ställen där man gör just så för att få lite mys men sen slutar det med att man öppnar fönstren för att folk storknar :x.

Även om det finns sätt att flytta värme brukar det kunna vara svårt att få till så bra. Det är också bättre att elda en mindre eldstad fullt än att snålelda en större genom att strypa lufttillförseln. Det senare betyder dålig förbränning och tjära i skorssten...
Det är något sånt jag skulle vilja ha i mitt kök riktigt snyggt är det.
 
Hemmakatten
En bekant köpte en sådan gammal spis på blocket för mindre än en tusenlapp. Det fattades nån liten grej, ett gångjärn tror jag. Hon lämnade in spisen till en vedspis/kaminbutik som fixade gångjärn och sedan stålborstade hon spisen och svärtade spisen snyggt. så kolla runt lite, du hittar säkert något som passar dig. Gå gärna och kika på loppmarknader eller kuriosa/antikbutiker.
 
Danielsons efterträdare gör ju en klassisk spis till, Idun no1. Lite mindre och mindre krusidullig om man nu föredrar det. Stilen på spisen bör ju matcha resten av köket och husets ålder om det ska bli snyggt.

Jag har en Idun i köket på min 20-talsvilla. Som i alla andra vedspisar är eldstaden liten. Men så är ju också tanken med dessa spisar att de ska användas för matlagning. Sådär lagom kul då med en spis som tog någon timme att få varm och som höll sig varm flera timmar mitt i sommaren... För värme under lång tid vid kallt väder hade man ju kakelugnar. Så tanken är väll att man ska tokelda med finhuggen ved den tid man lagar mat och sedan svalnar den.

Jag kör med tegel i ugnen för att få mer funktion av värmekälla vintertid. Fungerar bra. Det går också ganska bra att styra hur snabbt det ska brinna genom att variera vedinläggen. Man måste alltid tända med finhuggen ved, men när det väl är varmt så går det bra att skicka i ett par vedträn som fyller nästan hela eldstaden och få det att brinna länge. Ska man laga mat eller baka så gäller det däremot att ligga i med eldningen, jag har provat.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
okej tack för alla tips och idéer. Om jag har förstått er rätt. Så är vedspis inte den optimala värmekällan men med tegelsten eller liknade i ungen så är det ändå en hyfsad extra värmekälla? Men då är frågan om man ska ha en nytillverkad eller köpa en gammal fast i bra skick? Tänkte mest på vilken som ger bäst värme.
 
Hur tänker du med bäst värme? Alla järnkaminer som kommit upp i blir ju precis lika skållheta när man eldar. Den enda skillnaden är väl att täljstenskaminen håller värmen, ja och att de nytillverkade är lite mer effektiva. Men som sagts innan, är kaminens syfte inte främst att ge värme kontinuerligt så spelar ju det ingen roll. Blocket ger ju ett väldigt stort utbud av begagnade till bra pris.

Om du bor i Skåne kan du också åka över till Christiania och besöka deras spisrenoverare. Han har sjukt många fina klassiska gamla ugnar, nyrenoverade till ett bra pris.
 
Helt underbart med en vedspis i köket Inte bara till värme även fixa mat på långkok på vedspis Mmmmmmmmm
Finns massa reservdelar till dom flesta vedspisar idag.
 
Om "bäst värme" innebär att den ger måttlig värme när man eldar och fortsätter att ge värme efter avslutad eldning så kan man som tumregel ställa en första fråga. Om eldstaden väger mer än 1000 kg så kan den ha bra egenskaper för värmelagring. Tunga täljstensugnar, kakelugnar och rörspisar ger bra värme. Det finns även lösningar med vattenmantlade kaminer kopplade till en acktank, och det kan vara ännu bättre. Pratar vi järnkamin, lätt täljstenskamin eller järnspis och den bara väger ett par hundra kg så värmer den bara när man eldar. Detta även om man fyller ugnen med tegel.
 
20 kg täljsten på en spis gör inte så väldans stor skillnad som jag förstått det. Det handlar mer om dekoration.

Om man har 120 cm att spela med så kanske det går att klämma in en kökspanna. Här ett ett exempel från Blocket. Den levererar i första hand värme till värmesystemet men går även bra att laga mat på, så den ger möjlighet att spara in på elen en hel del då den delvis kan ersätta elspis och värmepatronen i luftvärmepumpen. Funktionsmässigt slår den alltså både kamin och vedspis på fingrarna. Jag tycker också att den verkar passa stilmässigt, men om det är snyggt får TS avgöra själv.

Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en länk till en relevant forumpost.
https://www.byggahus.se/forum/varme...mp-ackumulatortank.html?perpage=15#post446729
 
Redigerat:
Som flera skrivit ger en lätt eldstad mest värme när man eldar. Vi har själva en äldre vedspis i köket liknande den på den klassiska bilden jag länkade till ovan, där vi har en 20-30 kg täljsten i ugnen. Täljstenen bidrar till att den är ljummen dagen efter men några mängder med värme är det inte frågan om. Tegel lär fungera sämre i och med att tegel är föhållandevis lätt. Givet att en lätt eldstad snabbt blir varm kan det mycket väl vara en fördel att den har lägre effekt eftersom man då kan elda under längre tid. Vi använder vedspisen för att värma upp köket och ett intilliggande rum under rätt stor del av vintern vilket den fungerar bra till. Det är också en rätt trevlig extra spis. Det går utmärkt att använda den med vanliga kastruller ovanpå spisringarna. I och med att man får en rätt stor uppvärmd yta så fyller den också sin funktion för lite varmhållning av mat vid buffé/smörgåsbord.

Hade jag varit TS hade jag murat upp för en sådan klassisk spis, gärna med ett utrymme för ved under (ev. bakom luckor för att gömma lite skräp - ved är aldrig så snyggt egentligen som i inredningsbilderna). Ovanför skulle jag satt en kupa i plåt, denna kan med fördel också dras ut över elspisen (som väl skulle vara bredvid). Har du bra drag i skorstenen räcker självdraget långt (givet att du inte har stark fläktstyrd ventilation).

Ser ut som muren sticker ut lite grand. Eftersom dessa klassiska spisar inte är så djupa så borde inte denna murade del behöva sticka ut så mycket i förhållande till övriga köksinredning som väl lär blir 60 cm djup. En större spis som står på golvet är nog minst 60 djup och då kommer det sticka ut en del. Måste också antagligen finnas plats för sotlucka under/bredvid. Murar du upp och kör en mindre spis kan du sätta sotluckan under (t.ex. bakom vedutrymmet). Ny eller gammal är nog mest en smaksak. En ny blir rätt mycket dyrare men du får lite mer garanti att den kommer hålla. Det finns dock mer att välja på begagnat och det blir billigare. En gammal i vettigt skick kan säkert ha 100 år till att ge... Rent effektmässigt tror jag det inte är så stor skillnad på en ny eller gammal eftersom konstruktionen väl är densamma. Jag har i alla fall fattat de nytillverkade som smålandsspisen som replikor av de äldre modellerna. En sån här spis kommer ändå kunna ge dig en hel del stödvärme. Bara det att den muras in betyder att du får ett värmemagasin i muren runtom.

Alternativet är ju som Avemo och pelpet är inne på någon mer seriös pjäs som verkligen kan ge mycket värme. Det blir dock svårt att få lika snyggt tycker jag. Blir lite funktion vs. känsla. Det har också sina nackdelar att ha en kökspanna just i köket... Ska man få ut mycket värme ur ved blir det mycket ved som ska bäras in och förvaras någonstans. Det krävs att man gillar detta och har plats för ved nära spisen och gillar att sopa upp vedskräp :).
 
  • Gilla
xyle
  • Laddar…
En klassisk vedspis är suverän att woka på! Mycket bättre än någon typ av elspis. Att göra våfflor på den med ett nedsänkt våffeljärn avsett för vedspis är en kul sport. Riktigt svårt blir det när man ska använda ugnen till något som ska vara inne länge. Jättesvårt att elda så att temperaturen i ugnen blir jämn en längre tid.
 
Macarus skrev:
Som flera skrivit ger en lätt eldstad mest värme när man eldar. Vi har själva en äldre vedspis i köket liknande den på den klassiska bilden jag länkade till ovan, där vi har en 20-30 kg täljsten i ugnen. Täljstenen bidrar till att den är ljummen dagen efter men några mängder med värme är det inte frågan om. Tegel lär fungera sämre i och med att tegel är föhållandevis lätt. Givet att en lätt eldstad snabbt blir varm kan det mycket väl vara en fördel att den har lägre effekt eftersom man då kan elda under längre tid. Vi använder vedspisen för att värma upp köket och ett intilliggande rum under rätt stor del av vintern vilket den fungerar bra till. Det är också en rätt trevlig extra spis. Det går utmärkt att använda den med vanliga kastruller ovanpå spisringarna. I och med att man får en rätt stor uppvärmd yta så fyller den också sin funktion för lite varmhållning av mat vid buffé/smörgåsbord.

Hade jag varit TS hade jag murat upp för en sådan klassisk spis, gärna med ett utrymme för ved under (ev. bakom luckor för att gömma lite skräp - ved är aldrig så snyggt egentligen som i inredningsbilderna). Ovanför skulle jag satt en kupa i plåt, denna kan med fördel också dras ut över elspisen (som väl skulle vara bredvid). Har du bra drag i skorstenen räcker självdraget långt (givet att du inte har stark fläktstyrd ventilation).

Ser ut som muren sticker ut lite grand. Eftersom dessa klassiska spisar inte är så djupa så borde inte denna murade del behöva sticka ut så mycket i förhållande till övriga köksinredning som väl lär blir 60 cm djup. En större spis som står på golvet är nog minst 60 djup och då kommer det sticka ut en del. Måste också antagligen finnas plats för sotlucka under/bredvid. Murar du upp och kör en mindre spis kan du sätta sotluckan under (t.ex. bakom vedutrymmet). Ny eller gammal är nog mest en smaksak. En ny blir rätt mycket dyrare men du får lite mer garanti att den kommer hålla. Det finns dock mer att välja på begagnat och det blir billigare. En gammal i vettigt skick kan säkert ha 100 år till att ge... Rent effektmässigt tror jag det inte är så stor skillnad på en ny eller gammal eftersom konstruktionen väl är densamma. Jag har i alla fall fattat de nytillverkade som smålandsspisen som replikor av de äldre modellerna. En sån här spis kommer ändå kunna ge dig en hel del stödvärme. Bara det att den muras in betyder att du får ett värmemagasin i muren runtom.

Alternativet är ju som Avemo och pelpet är inne på någon mer seriös pjäs som verkligen kan ge mycket värme. Det blir dock svårt att få lika snyggt tycker jag. Blir lite funktion vs. känsla. Det har också sina nackdelar att ha en kökspanna just i köket... Ska man få ut mycket värme ur ved blir det mycket ved som ska bäras in och förvaras någonstans. Det krävs att man gillar detta och har plats för ved nära spisen och gillar att sopa upp vedskräp :).
Tack för väldigt bra info. Och du ser rätt murstocken är ca 20 cm ut ifrån väggen. Så det får nog bli en vedspis ändå.
 
  • Gilla
Macarus
  • Laddar…
Är övertalad nu tack så mycket alla byggahusare. Nu är det bara sätta sig på blocket och leta. har som sagt en, till och med i nyskick. Men kräsen som man är så passar den inte haha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.