Vilket eminent forum det här verkar vara!

Vi ska bygga ett hus i Stockholmstrakten på totalentreprenad. Det är platta på mark som gäller och den blir cirka 100 kvm. I totalentreprenaden ingår inte radonslang utan det får man istället köpa separat från den av husleverantören använda mark-/grundentreprenören. Har nu fått ett pris i offerten för att lägga ner slang på 7000 pix. Jag tycker spontant att det känns dyrt, någon som vet om det är rimligt eller inte?

/Joffa
 
Ingen som har någon känsla för om detta är ett rimligt pris för material och arbete?
 
Tack! Jag misstänkte att det kunde vara så, ville bara ha torrt på fötterna.
 
Samma sak här...500 spänn ca och en liten stund i tid.

..//N
 
LB-Hus tog 6.000 spänn för att fixa dit radonslang (bottenyta 117 kvadrat).

Spontant känns det som väl tilltaget även detta.
 
Svar JA!!!! det låter svindyrt !!!

..//N
 
Något tips var man köper radonslang billigt ?
 
Jag använde 50 mm dräneringsslang. Den la jag diagonalt på 2 ställen. Då räckte 25 m totalt. Den kostade 325 kr.
 
  • DSC00169.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var någonstans mynnar radonslangen ut sedan när plattan är gjuten? Under den vanliga husdräneringen eller? Har du kopplat in den med fläkt eller.

Tyvärr så finner jag inte någon info angående detta med radongrund.
 
Om det visar sig att vårt hus ligger på radontomt. Då kommer jag att ansluta fläktar till mina 2 slangar. Slangarna mynnar ut precis utanför grunden. Det är helt enkelt billigare att lägga dessa slangar än att få kollat om det är radonrisk.
 
Var har du fått tag i anvisningaran hur man lägger radonslangen?

Har letat som en galning efter info hur man lägger radonslangen. Brukar dom inte slingra den över hela ytan på grunden med bara en fläkt ansluten?

Var fick du tag i din info angående detta?

M
 
I samband med bygglovet, pratade jag med stadsbyggnadskontoret om markradon. Vår tomt ligger inte i ett område med förhöjd radonhalt. För att vara på den säkra sidan föreslog de en radonmätning. Jag valde då istället att lägga mina slangar enligt ovan, det kändes enklast.
 
Snailman
Jag har snokat lite angående radonslan, om man lägger den för säkerhets skull, så bör man sätta ett T rör i mitten på slangen (den ska alltså vara lika lång åt båda håll - så det suger lika mycket) ändarna tätas och sedan använder man ett vanligt avloppsrör upp på vinden samt täta detta.

om nu mätningarna visar att radon kommer in, så börjar man med att öppna upp röret så det blir självdrag, om inte det hjälper monterar man fläkt.

man gör alltså detta stegvis då ju mer luft man för bort under huset ju mer värme får man tillföra huset...

Edit: de flesta verkar föreslå att man ska dra ut anslutningen utanför grunden men det är ju olämpligt av ovanstående själ...
 
Redigerat:
Snailman, har du någon länk eller instruktionsritning där man kan se hur dom tänkt sig ett komplett radonslangsystem samt hur det monteras?

Jag hittar noll info angående detta på internet när jag söker. Kanske du vet som är forumgud ?

Vore kul att kolla

Mvh

M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.