Halloj.

Nyligen köpt en villa i utkanten av Strängnäs (Södermanland) och vi har en massa träd på tomten, som vi tänkte ta ner..... och ngr enstaka (typ 4) av dessa är små ekar.
Så av en slump kröp det fram, när jag diskuterade med en vän, att det är bötesbelopp om man tar ner dem hursomhelst....

Så min fråga är, hur ska jag gå tillväga om jag vill ta ner dessa, och kan jag över huvudtaget göra det? :surprised:
 
Klart du får såga ek på din tomt!
Det där är nog en gammal kvarleva från den tiden flottan använde ek till båtbygge. Idag får du såga ek. Sedan kan det givetvis finnas skogar med naturvärde eller enskilda träd med naturvärde men det gäller knappast dina små ekar.
Tänk på att ek skjuter massor med nya skott från stubben om du sågar den...
 
Hmmm...rotade ru´nt lite på forumet... fanns en del svar redan... :)

Ska kolla med kommunen... :)
 
Funkar det med bioplugg om jag slår i ngr sådana, för att förhindra nya skott...?
 
Förbudet att fälla ek hävdes egentligen för nästan 200 år sedan men ring din kommun och prata med dem. Hos oss bryr de sig inte om vilka träd du fäller på egen tomt.

Sen är en stor gammal ek väldigt värdefull för väldigt många olika organismer, men då ska de vara uppemot 200 år gamla också. Så ta dig en funderar på om de alla kanske inte gör mer nytta där de står, alternativt behåll en eller två bara.
 
Om man har stora träd på tomten och bor i detaljplanerat område kan det i vissa fall behövas bygglov för att fälla dom eftersom det förändrar området mycket när stora träd plötsligt försvinner. Men småekar kan man kapa ner utan problem.
 
Ja, bor juh utanför planlagt område, och ekarna är inte av typen "jätte bjässar", utan mycket mindre. Kan inte vara mer än 15-20 år kanske.
Meeeen... jag vet vad ni menar med fina ekar... :)
De ska nog användas till ngt bra och inte bara eldas upp...

Har ställt frågan till kommunen...
 
Moomin skrev:
Funkar det med bioplugg om jag slår i ngr sådana, för att förhindra nya skott...?
Fick ett par såna för några år sedan, eco-plugg tror jag de hette, för en stor jämrans lind (eller om det var en sälg?) som togs ner och sköt en massa nya skott. Tänkte att "eco" låter ju bra och miljövänligt. Yeah, right! Förpackningen var översållad med varningstext, överkorsade fiskar och annat kul. Jag är inte jordens mest miljövänliga individ men någonstans drar även jag en gräns. I ditt fall skulle jag nog hellre gräva upp stubbar och rötter, det låter ju inte som att det är fråga om några jättestubbar?
 
ToRy skrev:
Fick ett par såna för några år sedan, eco-plugg tror jag de hette, för en stor jämrans lind (eller om det var en sälg?) som togs ner och sköt en massa nya skott. Tänkte att "eco" låter ju bra och miljövänligt. Yeah, right! Förpackningen var översållad med varningstext, överkorsade fiskar och annat kul. Jag är inte jordens mest miljövänliga individ men någonstans drar även jag en gräns. I ditt fall skulle jag nog hellre gräva upp stubbar och rötter, det låter ju inte som att det är fråga om några jättestubbar?
haha... näe, har läst om dessa "ECO" plugg...
Jo, ska spåna på det. Först ha "ok" från kommunen, så de inte har ngn regel vad gäller dessa ekar, sen fälla, och avverka stubben eller gräva upp den.
Nix, inga jättebjässar som rotat sig i Småland...
 
Ek är inte speciellt farlig på att skjuta stubbskott. Visst blir det några, främst om de haft en stamdiameter under 10-15cm, men kapar man skotten tröttnar snart träden och dör
 
Fundera lite först innan du tar ner allt. Några träd på tomten är rätt trevligt. Och för oss vanliga dödliga är även 15-20 år rätt lång tid för ev. nya träd att komma ikapp ;). Alltså om du kommer på att du ändå vill ha lite skugga och vindskydd på tomten.
 
harry73
Använd inte ecoplug, fräser man bort stammen 5 - 10 cm under ytan, då fixar man eventuella nya skott med gräsklippningen (om det nu blir gräsmatta)
Ta inte bort alla träd samtidigt, men ta hela tiden några träd som stör mest, och fortsätt tills du är nöjd eller alla träd är borta. Jag tycker det ger en bra känsla att veta att en träd inte är planterat men att den finns där naturlig
 
Näe, alla ska inte bort direkt, utan de blir vartefter vi tycker att det skymmer, eller på annat sätt står olämpligt... t.ex det som står mitt i den gamla poolen... som ska renoveras upp till en ny... :)
De små stubbar som blir kvar kanske jag täcker med jord, så får naturen ta dem...
 
harry73
Moomin skrev:
De små stubbar som blir kvar kanske jag täcker med jord, så får naturen ta dem...
Du kan också borra hål i stubben för att påskynda nedbrytningen
 
  • Gilla
Moomin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.