Bor i ett radhusområde där samfälligheten äger en gemensam fjärrvärmeanläggning (kan inte sådant, men typ sekundärnät av seriell typ???) från 70-talet. Själva pumpen (eller vad det är) som kopplar samman samfälligheten med kommunens nät har jag inte koll på när det gäller ålder/skick och ägande - det är väl sannolikt att den ägs av samfälligheten och är från 70-talet. Husen debiteras idag inte för sin faktiska användning, utan genom fördelningstal beroende på boyta - husens klimatskal är i de flesta fall i originalskick. Husen är på 100-140kvm.

Nya ledningar för värmen ska dras i området från den gemensamma anläggningen till husen inom några år, en ytlig uppskattning av kostnaden för detta är drygt 60000-65000kr per hushåll.

Är det lönt att undersöka alternativ till fjärrvärme - typ värmepumpar?


Mvh
Ulff
 
  • Gilla
perka99
  • Laddar…
Det beror nog på hur du kan ta dig ur samfälligheten och vad den kostar per kwh (det får du nog uppskatta eftersom du inte vet vad ditt hus drar)
 
Jo min hustyp är uppskattad till att göra av med ca 20000 kWh fjärrvärme, varav 3000 till varmvatten.

Jag kan inte bryta mig ur samfälligheten, utan hela samfälligheten behöver enas om en lösning. Skulle då radhusägarna individuellt stå som beställare blir väl ROT aktuellt också. Vi är ca 60 hushåll.

Det är mer frågan om det är möjligt och lönt, utifrån dessa förutsättningar, att inleda funderingar kring byte mot någon slags värmepumpslöning för radhusen. Vet inte om det finns exempel på områden där så skett. Det handlar alltså om att plocka fram lite alternativa lösningar att väga emot varandra.
 
Det är möjligt även med fjärrvärme att mäta förbrukningen per hushåll så att alla betalar för faktisk förbrukning. Vad tänker du dig för värmepump? Med bergvärme går det kanske att få lägre driftkostnad, men frågan är om det är rätt metod att alla radhus skall ha sin egen värmepump och egna borrhål. Det kommer att bli en markant större investering och jag är tveksam till om alla i föreningen kommer att vara positiva till detta. Med så många hus som redan är anslutna till en värmecentral verkar det i så fall bättre att försöka ordna en stor värmepump för alla, men då kommer ni ändå inte undan att dra om de gamla rören.
 
Luft-vattenvärmepump? En per hushåll?

Bergvärme kanske blir problematiskt. Husen ligger i grupper om tre eller fyra - en pump per husgrupp kanske skulle funka, men jag vet inte om det finns sådana system.

Det är inget fel på fjärrvärme - funderar mer på alternativa lösningar när ändå en stor investering är på gång. Kanske kan den lokala fjärrvärmeleverantören ta över anläggning och rör samtidigt som hushållen blir individuella kunder - kanske kan ROT avdrag göras då? Installation av värmemätning i hus vet jag inte vad det kostar, uppgifterna ska ju omvandlas till räkningar smidigtoch billigt också.
 
Redigerat:
Redigerat:
Jag kan tänka mig att det kan vara klokt att tala med elleverantören också. Om 60 hushåll i ett slag börjar värma med el i stället för fjärrvärme kan det bli en märkbart ökad belastning på elnätet. Det vore tråkigt om man upptäckte att elnätet inte tålde det.

Det går att mäta separat hur mycket fjärrvärme varje hus gör av med. Sedan betalar varje hushåll till föreningen och föreningen betalar i klump till värmeleverantören.
 
harry73
Jag tycker att 20 000 kWh är mycket för ett radhus på 100-140kvm. Vad betalar ni per kWh?
 
Vad kostar system med individuell värmemätning? Är de smidiga med fakturering? Inga skumma administrativa kostnader?

Den höga förbrukningen speglar kulvertförluster och hus som inte isoleras pga ägaren har ändå samma kostnad för värme. Beteenden ändras inte heller. Systemet justerat så husen ska hålla 21 grader. Detta får man inte röra i kulvert.

Jag vill tro att man kan göra något smart som grupp av husägare. Bergvärme borde kanske kollas som alternativ om elnät håller.
 
Redigerat:
Ulff skrev:
Den höga förbrukningen speglar kulvertförluster och hus som inte isoleras pga ägaren har ändå samma kostnad för värme. Beteenden ändras inte heller. Systemet justerat så husen ska hålla 21 grader. Detta får man inte röra i kulvert.
Vilket är främsta orsaken varför man bör mäta förbrukningen separat.
 
Rättvisefråga + skapa incitament att minska förbrukning. Vissa har bytt fönster etc...
 
harry73
Vad betalar du per kWh?
 
harry73
Utan fjärrvärme hade alla hus antagligen haft LVVP eller LLVP. Skulle vara intressant att jämföra värmekostnader för dessa alternativ
 
Totala kostnaden 2013 inkl fasta avgifter gav 94 öre KWh räknat för hela samfälligheten tror jag.
 
harry73
Med värmepump borde man kunna spara rätt så mycket på antal kWh, skulle tro 50% om inte mer, och då löner det sig att lägga 60tkr på värmepump istället för nya fjärrvärmeledningar.
En annan fördel är att styrelsearbeten i ert område minskar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.