Har blivit med hus idag, dock tillträde först om 3 månader. Söker lite återkoppling från er med erfarenhet.. Kupan på huset MÅSTE byggas om, dels föra att göra plats, men även för att vi tycker att den utmärker sig alldeles för mycket och inte heller passar in i nuvarande utformning.

Vi hade tänkt oss en bredare kupa med kanske 2-3 medelstora spröjsade fönster, med en ganska följsam övergång mellan hus och tak.. vad tror ni?

Huset är byggt 1927, kupan i nuvarande skick 1986. Vi vill gärna behålla husets själ...
Hade varit väldigt tacksam om ni hade velat lägga några på förslag på vad ni tror kan passa.

Låt renoveringen börja!

Skärmavbild 2015-08-11 kl. 23.27.46.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vilket fint hus du har köpt, med fina takpannor dessutom!

Jag kan bidra med några bilder som jag hittat när jag funderade på takkupor. I Göteborg finns några fina gamla hus som är byggda under samma tidsperiod och de har små takkupor på branta tak. Tyvärr hittar jag inga bra närbilder. Första bilden med takkupan med spröjsade vita fönster och pannor på kupans tak tycker jag är den finaste.

renstromska6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

r2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



947.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sp-fönster_balans-tegelhus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

stor-takkupa-tre-fonster_large.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

takkupa_rakdansk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

takkupaa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Allmänt tycker jag att takkupor med sadeltak är snyggare till er typ av hus. Då kan ni dessutom göra öppet till nocken inne, ljus o rymd ....
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Volym o luft från insidan hos oss.
 
Jag tycker något som detta fast med rappad fasad? Då kan ni få rymd i huset om ni vill.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Byggis, hur resonerade ni när ni bestämde er för panel på sidor och front av takkupa?
 
Karl_Pedal skrev:
Byggis, hur resonerade ni när ni bestämde er för panel på sidor och front av takkupa?
Eftersom resten av huset har panel så ser det enhetligt ut.
 
Byggis1976 skrev:
Eftersom resten av huset har panel så ser det enhetligt ut.
Ja det ser snyggt ut det gör det. Men är det inte ett potentiellt bökigt underhåll på sidorna när det ska målas om?
 
Karl_Pedal skrev:
Ja det ser snyggt ut det gör det. Men är det inte ett potentiellt bökigt underhåll på sidorna när det ska målas om?
Plåt kan funka om man gör en liten kupa på ett trähus men i det här fallet så hade det nog inte sett så kul ut. Och målningen på kupan är väl inte värre än kortsidorna där man också behöver stege/ställning?
 
sadeltakskupan tycker jag inte passar på ett 20-talshus, bättre med de små varianterna med brant tak. Tips, gå in på streetview funktionen på karlavägen i lund, där finns många hus i denna stil med fina takkupor.
 
Karl_Pedal skrev:
Ja det ser snyggt ut det gör det. Men är det inte ett potentiellt bökigt underhåll på sidorna när det ska målas om?
Ja och nej. Om man har stege och steg på pannorna kan man sitta och måla.....men ert hus är rappat så för er skull skulle jag välja rappat eller plåt.
 
Hej,

Jag gjorde så här.
Vårt hus ( iSchweiz) är byggt 1929 och vi hade inga andra öppningar än en dörr åt söder. För att tjäna in naturellt ljus och passiv solvärme, så byggde jag ett/en °lucarne° (lite löjligt egentligen, efter 20 år i fransktalande miljö så inser jag att facktermen saknas i mitt vokabulär).

Fönsterdörren är 220x210, för att ge en referens. Hela huset, tegel/luft/tegel fick en bergullsisolering, 120 mm mellan reglar, och 80 mm putsbar, förhårdad yta, skruvad i reglarna (ingen värmebrygga).
Jag valde dock att köra samma fasad ànda upp.

(När jag orkar så kommer det en altan i höjd med öppningen, och en glasveranda under. Jag har det i bygglovet.)

DSC00623.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2920.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hasse
 
Redigerat:
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Frontespis på svenska tror jag, i förhållade till tak kupa.
 
Tack, så är det visst.
Tydligen från latin via franskans 'frontispice' som kanske passar bättre än 'lucarne' i vardagsmun här.

Hursomhelst, mera ljus fick vi. Dessutom öppnade jag kring skorstensstocken för nya trappan, och ersatte en bit av golvet mellan två bjälkar, med en 2 cm glasskiva (=ännu mer ljus nere)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Frontespis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.