Minst. Inte konstigt, oljepriset har ju rasat till historiskt låga nivåer :)

Men visst är det så att även en gräsklipparmotor borde få samma omsorg som en bilmotor. Jag har lite dåligt samvete för att jag inte bytt olja på vår klippare på säkert fem år. Från och med i år är det dock en medveten strategi eftersom HSB deklarerat att jag inte får köpa en robotklippare innan den gamla är sönder... :)
 
mexitegel skrev:
Jag har lite dåligt samvete för att jag inte bytt olja på vår klippare på säkert fem år. Från och med i år är det dock en medveten strategi eftersom HSB deklarerat att jag inte får köpa en robotklippare innan den gamla är sönder... :)
Som både du och andra märkt är det en dålig strategi om ambitionen är att den skall gå sönder fort. Prova att byta till någon annan olja. Hypoidolja, dieselolja eller solrosolja till exempel. Då kan du nog skynda på slitaget.
 
Ja, det är ju sant. Fick mig att tänka på när jag i min ungdoms dagar av misstag råkade fylla med skärolja som används vid metallbearbetning istället för motorolja i bilen. Efter fyra dagar tittade kolven ut genom sidan på motorblocket... :D
 
hsd
Oljan bör bytas varje år lämpligast före första klippningen kollaven tändstiftet
B&S-motorerna ska ha en singelgradeolja sae30, av någon anledning mår inte dessa maskiner så bra av multigradeolja (tex 10w40)
man bör inte växla mellan vanlig bensin och alkybensin pga. de orenheter som lagras i förgasare när man kör 95 kommer att släppa när den renare miljöbensinen används och täppa till de små kanalerna och munstycken i förgasaren
 
hsd skrev:
B&S-motorerna ska ha en singelgradeolja sae30, av någon anledning mår inte dessa maskiner så bra av multigradeolja (tex 10w40)
Jag har också stött på denna rekommendation tidigare, men det verkar inte gälla längre.
http://www.briggsandstratton.com/eu/en/support/faqs/engine-oil-recommendations

hsd skrev:
man bör inte växla mellan vanlig bensin och alkybensin pga. de orenheter som lagras i förgasare när man kör 95 kommer att släppa när den renare miljöbensinen används och täppa till de små kanalerna och munstycken i förgasaren
Vet du varifrån detta kommer? För mig låter det otroligt. Ibland får man öppna och rengöra en förgasare, men sker det verkligen så ofta att man kan fastställa att orsaken oftare än annat är övergång från en sorts bensin till en annan?
 
På en gräsklippare precis som på en båtmotor ska man byta olja på hösten så att den inte står med gammal olja full av föroreningar hela vintern.

Byt, kör den en kort stund så att nya oljan kommer ut överallt i motorn och ställ undan.
 
harry73
Att jämställa en gräsklippare med en båt är lite överdriven. På en båt tillhör motorn säkerhetsutrustningen. Får man motorstopp under olämpliga förhållanden finns det stora risker, både ekonomisk och fysisk. Får man motorstopp med en gräsklippare är det inte värre än att man behöver köpa en ny klippare.

Skulle jag använda min gräsklippare för att resa jorden rund, då blir det mycket mer service :)
 
MathiasS skrev:
I instruktionsboken till hondamotorn står det att oljebyte ska ske var 5te gångtimma.
Rätt uselt på en så pass dyr motor att den ska behöva service så ofta. En klippare med Honda motor köps antagligen av dom som har lite mera att klippa och är villig att lägga nån krona extra på klipparen och att då behöva byta olja var 5e timme blir lite fel. Köpte en Klippo med Honda motor och skillnaden mot Briggs är minimal nu var inte prisskillnaden så stor heller och gillar Honda sen tidigare så valet var enkelt.
 
Det finns en till viktig skillnad mot en utombordsmotor. När man tappar ur oljan ur växelhuset så ser man om det är vatten i den. Är det det så har man ett problem som bör åtgärdas innan drevet blir förstört. Är det inte vatten i oljan så fyller man på med ny olja. Den gamla blev säkert smutsig när den rann ut och det är besvärligt att fylla på samma olja igen. En gräsklippare löper normalt ingen risk att få vatten i oljan. Och om den ändå skulle få det så kan man se det utan att tappa ur den.
 
smurfen72 skrev:
Rätt uselt på en så pass dyr motor att den ska behöva service så ofta. En klippare med Honda motor köps antagligen av dom som har lite mera att klippa och är villig att lägga nån krona extra på klipparen och att då behöva byta olja var 5e timme blir lite fel. Köpte en Klippo med Honda motor och skillnaden mot Briggs är minimal nu var inte prisskillnaden så stor heller och gillar Honda sen tidigare så valet var enkelt.
Det kan man tycka förstås, jag gissar att Briggs och andra har liknande intervall.
 
R
efter 5 timmar kan det vara så att man ska göra första oljebytet då man med en ny motor har mycket små flisor från kolvborrningen som lossnat. DÄrefter brukar oljebytsintervallet vara längre emellan
 
Min Klippo med Honda GVC160 har 5 tim till första bytet därefter är det 50 tim mellan oljebytena låter lite mera rimligt.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Avemo skrev:
En gräsklippare löper normalt ingen risk att få vatten i oljan. Och om den ändå skulle få det så kan man se det utan att tappa ur den.
Om man får vatten i oljan på en gräsklippare så behöver man nog förbättra dräneringen av gräsmattan.

Jag vidhåller dock att det är bättre att byta olja på hösten än på våren. Men det är naturligtvis också bättre för gräsklipparen att byta olja alls än att låta bli.
 
harry73
Kan vi inte bytta trådnamnet till olja till gräsklippare? då är vi inte OT längre :D
 
smurfen72 skrev:
Min Klippo med Honda GVC160 har 5 tim till första bytet därefter är det 50 tim mellan oljebytena låter lite mera rimligt.
Rätt, jag läste fel som tur var. Det är samma på GCV140 som jag har. 50h eller 6mån är intervallet för olja, 5h var bara första bytet.

Kollade på en Briggs&prutton som sitter på andra Klippos, dom motorerna har samma intervall och samma krav på olja.
 
Redigerat:
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.