Ni får ursäkta mig, jag kan inte alla tekniska termer men jag ska försöka så gott jag kan.

Jag vill flytta ett fönster drygt 1-2 meter i sidled för att just nu är det i vägen för en innervägg jag vill föra upp.

Huset är ett trähus med träfasad med lodräta plankor, extremt ordinär fasad av enklaste sort.

Behövs det något tillstånd för detta?

Reglarna där fönstret sitter nu, ska man byta ut dem helt och sätta in nya fullängd eller ska man enkelt bara föra in reglar i det befintliga uttaget av fönstret?

Har ni några råd och tips innan man gör denna flytt?
 
S
ja, du ändrar i fasaden.
är det en bärande vägg så kanske du skall fundera på förstärkning
och ta inte för litet hål
 
"och ta inte för litet hål" menar du då hål i fasaden?
 
Kenny Lundbäck skrev:
"och ta inte för litet hål" menar du då hål i fasaden?
Ja, se till att du tar till för drevning också
 
hur pass mycket större än själva fönster ramen kan behövas? 1-2 cm/karm?
 
2 cm större i höjd och bredd är vanligt. Då får du 1 cm att dreva på varje sida.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Tack för de bra tipsen. Jag har kollat så många youtubefilmer jag kan på detta nu och tror mig ha en bra förståelse hur man ska göra det hela. Tack igen.
 
Ta det lite lugnt med hålet i fasaden.
Det är bra att kolla upp hur konstruktionen ser ut i väggen så den inte förstör fönstret när snön kommer.

Jag tror att det inte borde ta så lång tid för en snickare att hjälpa dig med detta.
Lycka till!

Sen finns det lite hjälp på byggbeskrivningar.se
Där kan du se dimensioner på reglar som rekommenderas för öppningar i bärande väggar etc.
 
Åhh nice, tack för länken!
 
Och fixa bygglov. Det kan bli väldigt dyrt annars.
 
Varför behövs det bygglov för att flytta på ett fönster? Jag frågar inte för att vara näsvis utan för att jag vill ärligt veta vad anledningen till det är.

Jag kan förstå om alla hus ska se lika dana ut eller så men i detta fall är alla hus på min sida av gatan helt olika på alla sätt å vis.

Är bygglov något som kostar pengar eller rent av bara en ansökan?
 
Inom bla tätbebyggt område behövs bygglov för att ändra på fasadens utseende och att ändra på en bärande vägg/konstruktion.

Bygglov kostar ca 5000kr, bygget måste startas inom två år från att bygglovet blivit beviljat och måste slutföras inom fem år.

Det kan ta några månader att få bygglov.
 
KristinaRT
Mitt tips är att kolla med stadsbyggnadskontoret inna du börjar ta hål. Det kan finnas små undantag i bygglovsreglerna, men kolla så du får säkert besked.

Hos oss får man t.ex. sätta in ett nytt takfönster, max 1 kvm, per taksluttning utan bygglov. Vill du ha fler eller större behövs bygglov. Men om du vill byta ett befintligt stort fönsyer mot två små, utan att ta upp nytt hål - då behövs bygglov...
 
Det krävs inte alltid bygglov för ändring i bärande väggar! Det kan räcka med bygganmälan. Fasaden skulle jag nog strunta i att söka gör om det inte ändrar så mycket, och det verkar det ju inte göra...
 
S
gusvo085 skrev:
Det krävs inte alltid bygglov för ändring i bärande väggar! Det kan räcka med bygganmälan. Fasaden skulle jag nog strunta i att söka gör om det inte ändrar så mycket, och det verkar det ju inte göra...
det där beror även på hur tjuriga grannar du har
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.