Hej,

Gjorde en högst basal bild i paint för att försöka visa mitt problem. I mitt hus har en tillbyggnad/uterum gjorts direkt i anslutning till huset varpå man tog bort hängrännorna. Tillbyggnaden har ett plåttak som kommer direkt inpå huset vilket är anledningen till att hängrännorna en gång togs bort. Till saken hör också att stenkistan/röret som ansluter till dagvattnet sitter på fel sida av huset nu så att säga.

Det går inte på ett vettigt sätt, som jag känner till, att få en hängränna att gå från höger med rätt fall utan att den får hänga fritt i luften en bit.

Så efter att ha målat upp det här som en omöjlighet så hoppas jag att någon som är bättre än sånt här än jag kan tipsa om antingen något hjälpmedel jag missat eller något annat. Överäger en tunna i högra hörnet men som det regnat i sommar skulle 300 liter behövt tömmas varje dag i princip.

MVH

Klas WP_20150809_20_53_49_Pro.jpg WP_20150809_20_54_17_Pro.jpg WP_20150809_20_54_27_Pro.jpg WP_20150809_20_54_39_Pro.jpg WP_20150809_20_54_53_Pro.jpg Dilemma.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förstår jag dig rätt om du vill ha en hängränna som går längs takfoten på utbygget, från höger till vänster på ritningen, och som ansluter till dagvattenledningen?
 
Man ser för lite av uterummets fasad för att kunna säga var man kan sätta stuprör, men det borde väl gå antingen i hörnet till höger på din bild eller i det avfasade vänstra hörnet (lägsta punkten i fasade hörnet förstås). Sedan är det väl att sätta hängränna längs hela utreummets kant (även den fasade lutande delen), och sedan gräva ner en anslutning från stupröret till din "röda" dagvattenanslutning.
 
Helt rätt Peter så skulle jag vilja ha det.

Jag i min okunskap vet inte hur de där anslutningarna fungerar utan trodde vattnet måste gå i uppifrån?
 
Ta en bild där taken går ihop men tror inte det går göra som du vill.
 
Nej det är alldeles för tight för en ränna där taken möts, det hade ju varit det optimala. Jag hoppades på något annat, typ ställ en tunna med slanganslutning och dra slangen bort till dagvattenanslutningen eller någon sådan McGyver-lösning. Saken är ju den att det är lite lutning där taket svänger mot dagvattenbrunnen också vilket gör det svårt att dra en ränna från vänster till höger på något vettigt sätt.
 
Inga lösningar jag inte har tänkt på då? Nåväl, får väl ställa en tunna i hörnet då, bättre än inget antar jag.
 
Vore bra med en bild på helheten, svårt att komma med något kreativt annars... Men helt klart kan du ju ha stupröret på valfritt ställe och därifrån gräva ner en slang till dagvattenledningen.
 
Okej, men hur fungera det rent praktiskt att gräva ner slang då och vad för slang avser du då? Hur ansluter man den till den till betongröret då så att säga.

Ursäkta terminologin..
 
Ber också om ursäkt för terminologin, skrev slang men menade rör:
http://www.rinkabyror.se/artiklar/avlopp/markavlopp-ror-och-delar/

Du får borra eller bila upp ett hål i betongröret och leda in avloppsröret i. Allt förutsätter naturligtvis att det går att få rätt fall från där du går ner i backen och fram till betongröret.
 
Om man har en tunna som har en slanganslutning rätt långt ner. Blir det sådant tryck i en så att man skulle kunna dra en slang bort till anslutning mån tro? Läste någon sida där någon gjort så och vattnade med vattnet men vet varken volym på tummen eller vilket tryck man fick.

Håller fast vid sista halmstrået jag som ni kanske märker.
 
harry73
Hade huset ursprungligen bara stupränna på sidan med stenkistan? för om det fanns stuprännor på båda sidor, borde det också finnas ett rör i marken längs fasaden till stenkistan.
Sen kan du gräva ner ett rör längs fasaden av utbyggnaden till stenkistan, eller bygga ny stenkista. Att ha en slang (trädgårdsslang) kopplad till tunnan, funkar bara till en viss längd, därefter blir friktionen i slangen så stor att man inte har någon kapacitet kvar.
 
Huset hade ursprungligen en ränna längs hela långsidan, innan tillbyggnaden, och sen ett stuprör till stenkistan.

Typiskt med slangen men misstänkte att det nog var så.
 
Funderar på om en sån här kan fungera.

http://www.gardena.com/se/water-man...rt-pump-for-regnvattentunna-4000-2-automatic/

Bara den slår a och på när vattnet stiger vilket de verkar göra. Sen rinner det inte undan jättefort i de där rören heller så det vore ju bra om man kunde reglera avrinningstakten lite men det kanske går. Kontaktade Gardena med mitt problem, får se om det kan vara en lösning.

Någon som har erfarenhet av liknande automatiska pumpar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.