Jag funderar på dolda fel försäkring till huset jag säljer. Generellt i mkt gott skick med mycket renoverat. Huset är dock minst 100 år gammalt och bjälklag i källare är synbart dåligt, och en del bräder "bågnar" lite. Om det skulle finnas en skada i mellanbjälklag eller om det skulle varavfuktigt, täcker då en dolda fel försäkring detta? Eller är det i det skick som kunnat förväntas m h t husets ålder, skick mm.? Är tveksam att teckna försäkring. Tacksam för tips.
 
Hemmakatten
Jag skulle aldrig betala för en dolda fel-försäkring för ett så gammalt hus. Finns inte mycket som kan anses som dolt fel.
 
sepani skrev:
Jag funderar på dolda fel försäkring till huset jag säljer. Generellt i mkt gott skick med mycket renoverat. Huset är dock minst 100 år gammalt och bjälklag i källare är synbart dåligt, och en del bräder "bågnar" lite. Om det skulle finnas en skada i mellanbjälklag eller om det skulle varavfuktigt, täcker då en dolda fel försäkring detta? Eller är det i det skick som kunnat förväntas m h t husets ålder, skick mm.? Är tveksam att teckna försäkring. Tacksam för tips.
Eftersom du skriver att det finns synbara skador så är väl ett sådant fel så lång ifrån dolt det kan bli. När man tecknar en sådan försäkring brukar väl försäkringsbolaget besiktiga huset och sedan friskrivit sig från allt de hittar som ser misstänksamt ut
 
  • Gilla
hushem
  • Laddar…
Ja, du har nog rätt. Men om det t ex skulle visa sig vara fuktskador/mögel I mellanbjälklaget?
 
Hemmakatten
På ett hundra år gammalt hus med dåligt bjälklag i källaren indikerar det att andra bjälklag kan vara i samma skick och att köparen bör göra en mer omfattande undersökning. Dolt fel kan det knappast vara såvida du inte själv nyligen bytt bjälklag och intygar att allt ser som nytt ut.
 
Du har nog rätt....skickar med en bild på bjälklaget ifråga....kabel på bild är Trygghetsvakten som jag installerat (värmekabel som är fuktstyrd)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om jag förstår TS rätt så var mycket i huset renoverat. Om det rör sig om badrum, kök etc så skulle jag säga att en dolda fel försäkring är bra. de delar av huset som är gamla kommer ju inte vara ngt problem. men det nyrenoverade kan bli....

Ett helt och hållet gammalt hus - solklart inga dolda fel. Renoverat = ja, potentiella dolda fel.
 
Sant. Men de nyrenoverade delarna är jag inte orolig för. Allt från golv på loft och uppåt är nytt inklusive takstolar, råspont, pannor och plåtarbete och det vet jagvär rätt gjort efter alla konstens regler av duktiga hantverkare. Likaså badrum, där intyg finns. Blindbotten på bilden är ju däremot gammal och det jag tänker är att det skulle kunna vara något fel med den. Men om jag förstår rätt så är det inget som en försäkring täcker eftersom den är gammal. Och köparen bör å sin sida ha insett att den är "sämre" m h t Byggnads ålder mm och det skick man kan förvänta sig. Har jag förstått det rätt?
 
Oj, reality check. Badrumen är rätt då intyg finns. Intygen stärker att KÖPAREN med fog kan förutsätta att de är byggda rätt. Min erfarenhet är att väldigt många, övervägande del faktiskt ÄNDÅ har brister. Så där har du en stor risk.

Har själv vunnit ett sådant dolt fel. Det kostade vår motpart mycket, både ett nytt badrum och bår advokatkostnad.
 
Har dock ingen anledning ö h t att tro att något är fel. Vi har haft huset i 15 år och aldrig några problem.
 
Ok. 15 år gammalt klassar jag inte som nyrenoverat. Då är badrum o kök inte heller i riskzon om det passerat tio år skulle jag säga.
 
Dolda fel blir nog, i princip, inte aktuellt för saker där det gjordes för mer än tio år sedan. Inte i praktiken i alla fall för kostnaden för er vid ett sådant "dolt fel" blir alltid rimlig skulle jag gissa pga åldersavdrag.
 
Byggis1976 skrev:
Oj, reality check. Badrumen är rätt då intyg finns. Intygen stärker att KÖPAREN med fog kan förutsätta att de är byggda rätt. Min erfarenhet är att väldigt många, övervägande del faktiskt ÄNDÅ har brister. Så där har du en stor risk.

Har själv vunnit ett sådant dolt fel. Det kostade vår motpart mycket, både ett nytt badrum och bår advokatkostnad.
Hmm. Ja, det är en poäng. Kanske lika bra försäkra sig ändå. Är värt de knappa tjugo tusen för besiktning o försäkring.
 
Om alla renoveringar är äldre än 15 år så skulle jag nog inte ta en dold fal försäkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.