S
Gissar på att det är skillnad på installationskabel i rör och "kopplingskabel" som är synlig?
Ser detta klokt ut? (Klicka på bild för större version)

Nätverk.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
DanielF skrev:
Gissar på att det är skillnad på installationskabel i rör och "kopplingskabel" som är synlig?
Ser detta klokt ut? (Klicka på bild för större version)

[bild]
Om jag tolkar bilden rätt ser det korrekt ut. Trådlösa hemmaroutrar brukar ha flera uttag för internt nätverk ("PC-portar"), så du kan antingen koppla in switcharna i varsin port, alternativt som på bilden koppla in switcharna efter varandra, det blir samma resultat.

Nackdelen med att sätta switcharna efter varandra är att om den nedre switchen fallerar så fallerar även saker inkopplade i den andra switchen.
 
Redigerat:
S
Då kopplar jag båda switcharna via routern istället.

Är det skillnad på installationskabel och vanlig nätverkskabel som man använder mellan router och switch till exempel, eller är det vara styvheten?

Vilken kabel ska jag ha? Det finns twisted pair, skärmade, oskärmade, korsade och okorsade, installationskabel med mera...

Sen behöver jag utanpåliggande dubbla och enkla uttag som fungerar till kabeln... Im lost :)
 
Installationskabel är enkarderlig, anslutningskabel är mångkardelig.
Korsad/rak kabel är två olika anslutningskablar, den raka är den vanligaste, den används mellan switch/router och periferienheter, korsad kabel används mellan två periferienhetet, dagens switchar mm har oftast autoväxling mellan rak&korsad (MDI/MDIX), en del periferienheter har det också.
 
tommib
Twisted Pair = TP, dvs all nätverkskabel är av den sorten. Du ska ha Cat5e eller Cat6, oskärmad installationskabel. Gör det lätt för dig och köp keystonekontaktdon som du monterar på kabeln och sen sätter i själva uttaget och patchpanelen. Då slipper du irritationen över att ha förstört ena slitsplinten i uttaget eller ett par på patchpanelen....

Glöm korsade kablar helt, de används inte i en normal nätverksinstallation av denna typ.

Kabel: http://www.kjell.com/sortiment/dato...olid-utp-natverkskabel-cat-6-vit-305-m-p39678

Uttag hittar du på t.ex direktronik. De uttag som classe/kjelle säljer är enligt mig otroligt fula och de infällda passar inte i normala apparatdosor (eller gjorde inte för några år sedan iaf, de var anpassade för amerikanska dosor).
 
DanielF skrev:
Sen behöver jag installationskabel samt enkla och dubbla nätverksuttag som är utanpåliggande, har ni tips om vart och vad jag ska köpa?

Gissningsvis köper jag kabel och uttag, sen får någon guru fixa termineringen så det blir bra.
Då huset är långt och det lätt blir mycket uttag råder jag dig att köpa en hel låda med 305m kabel, det blir fort några meter när det skall dras längs väggar och läggas på "bra" ställen. Kör själv med Gigamedias sortiment men det kan vara svårt att få tag på som privatperson (Köper genom en installationsfirma).
Normalt skall all Cat6 kabel som är godkänd och uppmärkt fungera lika bra, men det skiljer sig ibland på tjocklek och hanterbarhet samt att dyrare kabel ibland kan hantera störningar bättre.

Väggdosor avsedda för s.k. keystoneuttag gör att du kan koppla ändarna utan verktyg.

Här är ett lite förklarande artiklar:

Keystoneuttag: http://www.kjell.com/sortiment/dato...stone/keystone-natverksuttag-cat-6-ftp-p68999

Väggdosa för dito: http://www.kjell.com/sortiment/dato...larjack/vaggdosa-for-tva-keystone-jack-p68998.

Det ska klara 1000/1000 även om jag först nu kommer nöja mig med 100/100.
Kör på Cat 6 standard så är det lugnt.

Är detta något att ha tro?
[länk]
Följer den bara Cat 6 standard så ska det funka, har tyvärr ingen egen uppfattning om Biltemas kabel.

Sedan bör du tänka på att om du skall utnyttja digitaltv/IPTV i framtiden så kan det kräva ett egen nätverk med egen switch, beror lite på leverantör och inkommande utrustning.
 
S
NetNut skrev:
Då huset är långt och det lätt blir mycket uttag råder jag dig att köpa en hel låda med 305m kabel, det blir fort några meter när det skall dras längs väggar och läggas på "bra" ställen. Kör själv med Gigamedias sortiment men det kan vara svårt att få tag på som privatperson (Köper genom en installationsfirma).
Normalt skall all Cat6 kabel som är godkänd och uppmärkt fungera lika bra, men det skiljer sig ibland på tjocklek och hanterbarhet samt att
Keystoneuttag: [länk]

Väggdosa för dito: [länk].



Kör på Cat 6 standard så är det lugnt.



Följer den bara Cat 6 standard så ska det funka, har tyvärr ingen egen uppfattning om Biltemas kabel.

Sedan bör du tänka på att om du skall utnyttja digitaltv/IPTV i framtiden så kan det kräva ett egen nätverk med egen switch, beror lite på leverantör och inkommande utrustning.
Ok, så det är okej att ha skärmad keystone till oskärmad kabel? Bara dubbelkollar så det inte blir fel :)
 
Keystoneuttaget var mer ett exempel, du skall köra oskärmat hela vägen då det funkar bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.