Fick samma problem för några veckor sedan med ett par måttband av olika märken... Minns dock inte vilket som felade. Ska se nästa gång jag åker dit om jag hittar det felaktiga. Så länge man mäter med samma spelar det ju mindre roll om det mäter fel men blandar man... då går det åt skogen.
 
Det är ju ganska vanligt problem dock.
 
Roligt att höra. Jag trodde i åratal att jag var den enda klantskallen.
 
Detta har väl varit så i alla år. Man ska hela tiden använda samma måttband när man mäter och såger.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Absolut är det ett vanligt problem och att man ska använda samma mätverktyg sitter ju egentligen i ryggmärgen. I mitt fall var det inget krav på precision så en mätte och den andre sågade men vi märkte ändå att det vart en skillnad på nästan en centimeter på ca 2,5 meter. Båda banden var av metall.
 
Jag har alltid flera stockar igång när jag bygger. En bland virket, en på sågbordet och en där jag bygger för tillfället etc. Kör bara på Hultafors med skalan på "rätt" sida. Dock har den lilla metalltoppen trillat av på några vilket irriterade när man skulle mäta på millimetern. Lösning: pilla bort den på resten också.
 
Ena stunden är den fyra mm för kort sen är den 5 mm för kort .
I procent en stor skillnad 😀
 
Redigerat:
Jobbar som portmontör och hade satt en hel del takskjutportar utan problem, bytte jobb och fick jobba tillsammans med en kille med lång erfarenhet.

Jag hade ett mått i huvudet som man använde när man satte sidoskenorna, öppningsmått + 65 mm, använder lasermätare. men nu var det ett annat portmärke, så jag frågade innan om det var 65 mm "Nä, jag kör 45 mm"
OK tänkte jag och slog upp skenorna. När vi skulle montera bladen var det väldigt tajt "Hur fan mätte du" 45 mm som du sa. Då hålen är avlånga gick det att dra isär dom lite.
Det blev samma problem med taksenorna, men det gick också att justera till.
Polaren fixade det sista när jag började med nästa port, satte dom +65 mm, när han kom och skulle hjälpa till men bladen tog han fram sin laser och mätte "Nu var det bättre, nu är det 45 mm" ??? Nä, jag har satt dom 65 mm.

Det visade sig att hans Bosch ljög 20 mm mätt över 3 meter, han trodde det var min billiga Laserliner som visade fel, men 2 olika måttband visade just 3065 mm.
 
S
Kretikos skrev:
Jag har alltid flera stockar igång när jag bygger. En bland virket, en på sågbordet och en där jag bygger för tillfället etc. Kör bara på Hultafors med skalan på "rätt" sida. Dock har den lilla metalltoppen trillat av på några vilket irriterade när man skulle mäta på millimetern. Lösning: pilla bort den på resten också.
skulle aldrig funka för mig. antingen på sig eller så används tumstocken/måttbandet.(y)
 
T
Men snälla ge upp tumstock! Den duger endast att peka med och är inget exakt mätredskap. Lägger du två tumstock bredvid varandra visar de olika. Och ta ett invändigt mått är ju helt värdelöst med en tumstock. Enligt min erfarenhet är det ett så pass otympligt verktyg som bara är i vägen när man vecklar ut det så jag fattar inte varför yrkesfolk använder det överhuvudtaget. Vad använder jag när jag snickrar och ska mäta något exakt på mm? En Talmeter så klart, då har man exakta mått, ritsning direkt, måttet låses, och invändiga mått fäller man bara ut 100mm till och läser den andra skalan. Så släng era tumstock eller gör blompinnar av dem nåt mer duger de inte till såvida du inte vill kladda med vit fog pga felmätningar inför sågning.
 
Talmeter skrev:
Men snälla ge upp tumstock! Den duger endast att peka med och är inget exakt mätredskap. Lägger du två tumstock bredvid varandra visar de olika. Och ta ett invändigt mått är ju helt värdelöst med en tumstock. Enligt min erfarenhet är det ett så pass otympligt verktyg som bara är i vägen när man vecklar ut det så jag fattar inte varför yrkesfolk använder det överhuvudtaget. Vad använder jag när jag snickrar och ska mäta något exakt på mm? En Talmeter så klart, då har man exakta mått, ritsning direkt, måttet låses, och invändiga mått fäller man bara ut 100mm till och läser den andra skalan. Så släng era tumstock eller gör blompinnar av dem nåt mer duger de inte till såvida du inte vill kladda med vit fog pga felmätningar inför sågning.
Fick du smaka på linjalen när du gick i skolan :wow:
 
  • Gilla
carlsson206
  • Laddar…
S
Talmeter skrev:
Men snälla ge upp tumstock! Den duger endast att peka med och är inget exakt mätredskap. Lägger du två tumstock bredvid varandra visar de olika. Och ta ett invändigt mått är ju helt värdelöst med en tumstock. Enligt min erfarenhet är det ett så pass otympligt verktyg som bara är i vägen när man vecklar ut det så jag fattar inte varför yrkesfolk använder det överhuvudtaget. Vad använder jag när jag snickrar och ska mäta något exakt på mm? En Talmeter så klart, då har man exakta mått, ritsning direkt, måttet låses, och invändiga mått fäller man bara ut 100mm till och läser den andra skalan. Så släng era tumstock eller gör blompinnar av dem nåt mer duger de inte till såvida du inte vill kladda med vit fog pga felmätningar inför sågning.
bästa mättverktyget. talmetern håller inte i längden:)wow:) många talmeter i retur efter dom har förlorat sin återrullningsfunktion
 
Om måttstocken försvann idag skulle morgondagen vara mer exakt
 
S
AndersMalmgren skrev:
Om måttstocken försvann idag skulle morgondagen vara mer exakt
nja. tror icke det.finns fortfarande grejer du vill ha måttstock till.
måttstocken kommer att fortsätta vara ett bra hjälpmedel.
tar du hellre måttstock eller talmetern när du skär gips eller linjer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.