Då skall du inte ha Plannjas "tegelröda". Det har jag och den passar bättre till betongpannor med "tegelröd" färg. Vittingepannor kan man närmast beteckna rödorange.
 
Ok. Den som heter Brunröd ser rätt orange ut på min skärm men jag får nog titta på riktiga plåtbitar för att veta säkert.
 
Sitter i samma sits! Köpt Vittingepannor vilka är ganska orangea. Den tegelröda plåt jag fick på prov känns för röd. Löste det sig för dig Mattias? Vilken färg tog du? Många hus har lite rödare plåt än tegel, tycker det ser helt ok ut, svårt att få till nyansen helt tycker jag. Eller ska man byggnadsvårdsmässigt inte alls ha rött plåttak/detaljer (vi försöker efterlikna lite bohusskärgårdshusstuk från början av 1900-talet (tror vi)) Vi bygger en utbyggnad med plåttak...
 
PL 42 hos Plannja heter Brunröd och är samma färg som Lindabs "tegelröda", jag jämförde en provbit av PL42 med fotplåtar från Lindab. Kan försöka kolla vad lindabplåten har för beteckning. Det är uppskattningsvis samma färg som jag redan har på skorstensbeslag etc och den tycker jag passar helt ok till mitt gamla tak. Ett helt nytt tegeltak är förstås mycket mer orange, men efter en tid så kommer det passa bra.
 
Tack för ditt svar! Ska kolla med plåtis varifrån han köper plåten. Han hade skrivit "tegelröd" på provbiten i alla fall. Har fått hem lite prover på Vittingepannorna, och de känns ju väldigt orangea när de kommer nya. Men jag tänker att de ganska snart mörknar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.