galento
Hej,vi har ett frysskåp från en lastbil (2,5x6,5m)som vi tänkt isolera.Tänkte regla upp och lägga på 10cm isolering+vindpapp+väggplåt.Skåpet är av glasfiber med ca 5cm tjocka väggar.Detta skall användas till förvaring med ca +10 grader.Har även hört att frigolit-skivor isolerar dubbelt så bra som vanlig isolering,50mm frigolit skulle isolera lika bra som 100mm gullfiber,kan detta stämma ?Vore isåfall toppen att skruva upp frigolitskivor i taket inifrån,då taket på utsidan är nylagt.Vad tror Ni om detta,rätt väg att gå ? ???
 
Hej.
Jag isolerar yrkesmässigt med polyuretanskum, där vi sprayar lagerlokaler, acc tankar, båtar etc.
Vill du ha en diff. tät isolering och minimalt med köldbryggor så rekomenderar jag dig att spraya.
50mm polyuretan motsvarar (teoretiskt)ca 100mm mineralull,i praktiken ca 120-130mm pga att det ej fiins några skarvar.
 
Hej e.
Jag jobbar inte så mycket med kulvertar,men jag kan ju spåna lite.
Jag har självt undrat lite över detta med fjärrvärmeledningarna i backen och att tur och retur ligger så nära varandra i rören, ska själv greja en annan lösning med 2 separata rör och min 80mm isolering runt värmerören till mitt pannrum.
Jag tror att VVS gubbarna har siffror på effektförluster i kulvertrör.
Jordvärmeslangen intill dessa halvisolerade pipor , måste vara enda sättet att få långvarig ekonomi i jordvärmen ;D
Polyuretan är en härdplast dvs du blandar komp. A (plasten) med komp. B och får fram en produkt som är helt anpassad till vad du ska (i detta fall) isolera. Du kan få en pur med öppna celler (som man sprutar in i trossbotten på hus)den kan andas. Du kan få en isolering som har slutna celler (som vi sprayar direkt på en vägg eller ett tak innefrån) och är tät, osv.
En application som NASA har, är att spraya noskonen på
rymdfärjorna med polyuretan. :-/
Frigolit är ett uppblåst förpacknings matrial som har olika densitet och är bra på sitt sätt.

Polyuretan - Pisolerar man med
Frigolit - Förpackar man med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.