har tagit bort "det mesta" av ytskiktet på min nylagda betongplatta med en abs-slip i garaget då den inte blev så bra. Det är lite fotavtryck och dylikt kvar i plattan.
Har fått en uppsjö med råd om hur jag ska fixa det. Vänta i en månad och lägga på antingen betongspackel-4 från sika (dyr) eller betongolja

Bygghandlarna säger olika med förslagen cementspackla med finja 430 och ardex e70 (k70) beroende på handlare.

Flugger säger att jag ska använda deras vattenbaserade ep-v golvfärg då den andas.

En rekomendation jag läste från en golvläggare på forumet var att diamantslipa och sedan på med någon epoxifärg. Han skrev dessutom att man absolut inte ska lägga spackel på ett garagegolv! Cementbaserat spackel är ju minst lika hårt som betong i alla fall enligt tillverkarna.

Läste om en som haft epoxi på garagegolvet och nu vill ta bort det och var tvungen att diamantslipa bort det!!. Går inte epoxifärgen att måla över?

En annan säger att man bara ska ha betongolja på golvet! hmm, betongolja består av uretanalkyd vilket också vad jag vet många färger gör.

Jag är totalt förvirrad vilket kanske märks.

1) Diamantslipa eller spackla eller båda två?

2) Bida min tid och lägga på uretanalkyd med eller utan färg eller använda en vattenbaserad epoxi?

Finns det andra alternativ som gör mig ännu mer förvirrad?


 
Pga. en skada (ytspricka) i vår garageplatta så behövde vi lägga en ny ytbeläggning med hög belastningstålighet. Kontaktade flera golvspecialister och tre alternativ kom fram.

1. Epoxybeläggning (1-3mm)
2. Industrispackel (3-10mm)
3. Klinkers (Granitkeramikklinkers)

Priset för de tre alternativen skiljde sig åt till klinkerns fördel. Jag vill minnas att alt. 1 kostade uppåt 500kr/kvm, alt 2 ännu mer (pga mer underarbete) och alt. 3 ca 300:-/kvm. Detta inklusive material och arbete.

Vi valde klinkers och handlade klinkers själva hos Bauhaus (99:-/kvm för plattorna). Fogmaterialet kostade 400:- per 25kg (specialfog för garage så att inte fettfläckar 'fastnar' så lätt). Sedan lät vi en entreprenör lägga alltsammans.

Nu ser resultatet super ut - nästan för fint för att ställa bilar på... (OBS! Bara nästan...) ;-)
 
Vi gjorde oss till att renovera garaget i somras ;D

Vi hade ett gammalt epoxy ytskickt (färg) som släppt och spruckit. Särskilt där man ställer bilen.

Glad och ivrig frågade vi färghandeln som för övrigt är en av traktens mest pålitliga och kunniga fackfolk på området (vad vi hört iallafall).
Jodå, det var inga problem menade de på... Det var bara att mattslipa det gamla epoxygolvet och måla över med ny epoxi (vi valde ljusgrå istället för spygrön!!). Jag frågade särskilt om man skulle flytspackla de kratrar och spruckna sprickor som fanns. Det behövdes inte påstods det utan färgen täcker det!!! Kanon tyckte vi och slog till på 4 l Epoxy färg för 1 000 PENGAR!!! Det skulle räcka mer än väl.

När jag målat 1/3 del av garaget golvet (första strykningen) var nästan färgen SLUT??? Så det blev till att köpa 1 burk till då! Ytterligare 1 000 PENGAR.

När då efter totalt andra strykningen var klar stod det helt klart att inte nog med att färgen knappt räckt till att stryka golvet klart utan alla de kratrar och sprickor som skulle täckas så bra fortfarande såg förskräckliga ut ??? :surprised:

Ledsna och besvikna insåg vi snart att vi var tvungna att gå andra vägar för att jämna till golvet. Så vi åkte till en golvläggarfirma. Där hittade vi ett spackel för betonggolv etc... som på förpackningen verkade lämpligt. För att försäkra oss från misstag frågade vi extra om valet av produkt. Det skulle funka till vårt ändamål sa de.
Så vi hem och mattslipade det "nya" golvet över berört område och sen på med spacklet. Efter ett par dagar var det dags för slipning och dammsugning innan så täckmålning skulle utföras. Såklart åkte vi på att köpa 4 l färg för ytterligare 1 000 PENGAR (totalt 3 000 + roller etc... hittills). När detta äntligen var klart kunde man inte se spåret av kratrar osv vilket för oss var huvudmålet med projektet från början. Skönt tänkte vi! Visserlige kunde man se att över området där vi spacklat var ytan inte lika högblank som övriga golvet. Spacklet drog åt sig mycket mer färg. Därför försökte vi täcka det lite bättre.

Efter ca 2 veckor ansåg vi att golvet var så pass torrt att vi nu kunde börja köra in bilen :D

Det gick ju bra, in kom vi ;D

Efter ca 1 vecka hade det regnat ute så bilskrället var lite blöt en natt. Det var då vi gjorde det bisarra iaktagandet :surprised: :( >:( Färgen släppte från golvet där däcken hade varit placerade!!! FY FAAAAN vad jobbigt livet är ibland va?

Detta är 2 veckor sedan. Har inte lyft ett finger sedan då. Har lagt mattor tillsvidare som jag kör in bilen på :-/

Vet inte vad vi skall göra nu. Allt fackfolk vi snackat med har visat sig vara helt inkompetenta eller också har vi totalt missat nåt i planeringen liksom.

Suck!




 
Din stackare.

Låter som epoxifärg inte är att tänka på om man inte på ett enkelt sätt kan bättra på färgen utan att behöva slipa ner skiten helt och hållet. Och det som skulle vara så bra enligt handlarna.

Betongolja verkar inte heller vara något alternativ. Har man det blir man aldrig av med det.

:'(

Har svårt att se klinkers i ett garage framför mig. Kan du inte lägga ut en bild på hur det ser ut?
 
Har en ny liten produkt som jag funderar på.

Saxat från hagmans (http://www.hagmans.se/html/golvmalning.html)

Extremt slitstark tunnskiktsbeläggning med färgsand
Användningsområde:
Golv utsatta för hårt slitage och där halkrisk finns t.ex. i trappor, garage, våtrum, butiker, utställningslokaler m.m. inom bostad, handel och industri.

Snyggt är det iaf.
 
Bild på granitkeramikklinkers (99:-/kvm på Bauhaus) på garagegolv: Garagegolv.JPG samt Garagegolv%202.JPG
Bilden ovan visar att plattor skurits diagonalt för att passa in i fall mot golvbrunn!
 
Hel sjyst med klinker i garage alltså!

Nån som vet ifall det går att lägga klinker direkt på epoxyfärgen? Räcker det att mattslipa först? Eller måste man slipa ned hela jä-la skiten med diamant slip först?

Tacksam för svar!
 
Det var snyggt med klinkers. Mitt problem är att mitt golv inte är rakt och att fallet mot brunn inte är så bra det heller. Blir nog svårt att få till ett hållbart golv med klinkers i mitt fall.

Steff, du behöver nog slipa av skiten. Massan måste ju ha någonting att binda sig till. Kanske går om du primar golvet med något först, klister!

Funderar på att bara måla på någon vanlig färg i stället och måla på vart efter det slits ut. Eventuellt lägga någonting ovanpå färgen där bilen ska åka. Verkar bra med epoxi men fy för att behöva renovera skiten när den har börjat att slitas ut.
 
Nu har jag inte lagt golvet själv då det var ett garantiärende som entreprenören fick stå för. Vad jag vet var att det gick åt en massa fix eftersom att det inte får vara luftfickor under plattorna om golvet skall tåla belastningen i ett garage (samma teknik som när man lägger klinkers utomhus). Fallet mot brunnen var innan arbetet mkt ojämt även i mitt garage men det fixade plattsättarna till mycket snyggt med hjälp av fix och plattorna. Upphöjningen runt brunnen blev ca. 25mm räknat från "gammalt golv till golv.". Så det gick att trolla bort det fula och få en nära perfekt yta istället... ;-)
 
Använder man flytfix blir inga luftfickor under plattorna.
Primern fäster utmärkt i epoxigolvet, men fråga buitken om vilken spädningsgrad som gäller.
 
Jag funderar själv på vad jag ska göra med mitt eget gamla, vågiga och lite spruckna garagegolv. Har blivit tipsad om http://www.epotex.se/ om jag går målningsvägen. Har bytt några ord med dem och de verkar ju veta vad de pratar om....
 
Svedalahem - Hur är det med sligaget av klinkersplattorna? Jag menar blir de inte förstörda när man kör in dubbdäck? Eller är de plattorna du köpte extra hållbara (granitkeramikklinkers)?

Är väldigt sugen på ett liknande förfarande. Hoppas bara att det går att lägga direkt på epoxyfärgen. Skall kolla ifall man ska köra primer först eller nåt.
 
Granitkeramikklinkers skall vara det tåligaste som finns i keramiskt golvmaterial. Men jag vet inte om de tål dubbdäck i sig och det har inte varit med på min lista av krav då vi själva bara kör med vanliga vinterdäck. Däremot så kör jag in och ut med traktor (2,5ton) och det håller galant för detta! Slå en signal till någon som levererar granitkeramikklinkers och fråga om reptålighet med hänsyn till dubbdäck. Kanske de har fått frågan tidigare... ;-)
 
  • Gilla
Arpir
  • Laddar…
Vart hittar man granitkeramik klinkers biligast?
E det Bauhause som gäler eller? ::)
 
Det finns flera sorters klinkers som håller alldeles utmärkt och visst blir det snyggt! En duktig plattsättare kan även fixa alla ojämnjeter samt felaktiga fall på golvet när underlaget spacklas, har man mycket problem med golvet sedan innan kanske man skall anlita profshjälp eftersom det kan vara svårt att få till underlaget bra. Man slipper dock slipning och annan lagning.

Jag röstar således på klinkers!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.