Hej roligt att du satsar på att dra nätverk hemma. Inget slår ju det i slutendan även om trådlöst blir bättre och bättre.
När vi renoverade och våran elektriker föreslog detta så nappade jag direkt då jag redan haft tanken. fördelen vi hade var att vi började med att slita ner hela taket, golv och alla väggar skulle fixas till. Vi bor i ett hus med betongväggar så blev att hyra en maskin på Cramo och spåra för alla kablar. Vi använde oss utav 20mm flex rör. lättare med 25 och dra i men blir så stora hål/spår.
Jag spårade och förberedde alla dosor sedan drog elektrikern rören mest för att jag inte hade tiden själv.
Jag beslutade att placera min bas/hub nere i källaren då där var lättaste stället att få in fibern. Bra att tänka på är att drar du in fiber behöver du även eluttag där vilket också gäller för router etc. Så har du elektriker på plats kom ihåg detta.

Så vi spårade och satte minst ett nätverks uttag i varje sovrum i anslutning till ett eluttag. Då dom gärna hör ihop.
Vi drog så det är två uttag i varje dvs två kablar.
Detta drog vi till stora sovrummet som hade en kulvert som gick ner hela vägen till källaren så mellan våningarna drog jag ett 40mm plex rör som alla kablarna gick igenom. Var lite klurigt då det var mycket kabel och den tvistar sig gärna så tog ett bra tag speciellt då jag var själv.

Hårdvaran jag använde mig utav är:
Apple router
Netgear 24 portars switch
19" rack
19" patch panel
Nästan allt är inhandlat på dustin. annars några turer till Kjell&CO. Jag valde 19" då det blev billigare överlag.

Nätverk är inte vidare svårt att göra själv så bra projekt att spara in pengar på än att anlita någon.
Något som jag skulle ha gjort om jag tänkt till är att switchen skulle haft möjlighet till vLAN. (virutal LAN) det gör att du kan dela upp switchen som flera switchar. Nu måste jag ha två fysiska switchar för att dela ut TV, Nätverk, telefon hade jag haft en med vLAN så hade jag bara behövt en. Men priset ligger därefter men säger man att man vill ha flera nätverk så jämnar det ut sig.

Verktygen jag använde var
*Paket med nätverks verktyg via dustin. hade en krymper sedan innan som var bättre.
*Det jag köpte efter var så jag kan identifiera vilken kabel så går till vilket uttag. hade sluppit det om jag inte klippt bort dom jag hade skrivit på varje kabel.... (Kjell&CO)
*vad jag också skaffade ar en kabel testare så jag kunde verifiera att alla kablar var fungerande och kopplade korrekt. (Kjell&CO)

Jag köpte färdiga kablar för att dra mellan patch panel och switch men slutade med att jag gjorde egna kablar ist. då jag då fick alla i rätt längd så det ser snyggare ut. ska man inte se det hela spelar det nog ingen roll men prismässigt är det billigare också. vist det tog tid och fingrarna gjorde ont i flera daga efteråt.

jag hoppas jag fick med allt har du några funderingar är det bara fråga på :)
Här är lite bilder från min process.

2015-01-18%2022.30.51.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-02-12%2021.22.28.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-06-03%2022.34.16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-06-03%2022.35.10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-04-09%2022.31.33.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-04-09%2022.32.01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image-3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Tillägg om du placerar ett uttag där du har ADSL modemet idag. så spelar det ju ingen roll om du använder de uttagen för att få upp tv och internet till switchen/routern det bryr ju inte den sig om. sedan kan det ju bli att fibern hamnar där ADSLen är nu då det är första anslutningen för telefonen och de brukar använda samma kanal för att dra in fibern.
 
Tack, ska läsa igen allt så snart jag hinner, blev lite stressigt nu med beställningen. Företaget hade tittat fel, skåpet kostade egentligen 2000 kr vilket kändes lite väl mycket. Så istället köpte jag ett Toten WS WS.3309.9001, har jag tur kanske jag till och med kan montera det liggande.
 
fästet som jag har finns på kjell också men i 4U ist för den jag skaffade som är 6U
Screen Shot 2015-08-20 at 12.03.25.png

Här är inköpslistan
Screen Shot 2015-08-20 at 12.03.00.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Quantumlight skrev:
Hej roligt att du satsar på att dra nätverk hemma. Inget slår ju det i slutendan även om trådlöst blir bättre och bättre.
När vi renoverade och våran elektriker föreslog detta så nappade jag direkt då jag redan haft tanken. fördelen vi hade var att vi började med att slita ner hela taket, golv och alla väggar skulle fixas till. Vi bor i ett hus med betongväggar så blev att hyra en maskin på Cramo och spåra för alla kablar. Vi använde oss utav 20mm flex rör. lättare med 25 och dra i men blir så stora hål/spår.
Jag spårade och förberedde alla dosor sedan drog elektrikern rören mest för att jag inte hade tiden själv.
Jag beslutade att placera min bas/hub nere i källaren då där var lättaste stället att få in fibern. Bra att tänka på är att drar du in fiber behöver du även eluttag där vilket också gäller för router etc. Så har du elektriker på plats kom ihåg detta.

Så vi spårade och satte minst ett nätverks uttag i varje sovrum i anslutning till ett eluttag. Då dom gärna hör ihop.
Vi drog så det är två uttag i varje dvs två kablar.
Detta drog vi till stora sovrummet som hade en kulvert som gick ner hela vägen till källaren så mellan våningarna drog jag ett 40mm plex rör som alla kablarna gick igenom. Var lite klurigt då det var mycket kabel och den tvistar sig gärna så tog ett bra tag speciellt då jag var själv.

Hårdvaran jag använde mig utav är:
Apple router
Netgear 24 portars switch
19" rack
19" patch panel
Nästan allt är inhandlat på dustin. annars några turer till Kjell&CO. Jag valde 19" då det blev billigare överlag.

Nätverk är inte vidare svårt att göra själv så bra projekt att spara in pengar på än att anlita någon.
Något som jag skulle ha gjort om jag tänkt till är att switchen skulle haft möjlighet till vLAN. (virutal LAN) det gör att du kan dela upp switchen som flera switchar. Nu måste jag ha två fysiska switchar för att dela ut TV, Nätverk, telefon hade jag haft en med vLAN så hade jag bara behövt en. Men priset ligger därefter men säger man att man vill ha flera nätverk så jämnar det ut sig.

Verktygen jag använde var
*Paket med nätverks verktyg via dustin. hade en krymper sedan innan som var bättre.
*Det jag köpte efter var så jag kan identifiera vilken kabel så går till vilket uttag. hade sluppit det om jag inte klippt bort dom jag hade skrivit på varje kabel.... (Kjell&CO)
*vad jag också skaffade ar en kabel testare så jag kunde verifiera att alla kablar var fungerande och kopplade korrekt. (Kjell&CO)

Jag köpte färdiga kablar för att dra mellan patch panel och switch men slutade med att jag gjorde egna kablar ist. då jag då fick alla i rätt längd så det ser snyggare ut. ska man inte se det hela spelar det nog ingen roll men prismässigt är det billigare också. vist det tog tid och fingrarna gjorde ont i flera daga efteråt.

jag hoppas jag fick med allt har du några funderingar är det bara fråga på :)
Här är lite bilder från min process.
Snygg lösning med att fräsa infällning för kablar, detta är något jag också velat göra men visste inte att det fanns speciell maskin till det? Vad är det för maskin? Kan tänka mig att det alltid finns en risk att man skär av något viktigt dock så helt riskfritt är det ju inte. Hos mig har elektrikern draget allt utan på i lister och det är såklart tråkigt när man ska tapetsera men när den tiden kommer kanske man tar sig tid att fälla in det om det går.

Ditt nätverksprojekt ser lite väl ambitiöst ut för ett enkelt hemmanätverk, för mig räcker det med switch, router och modem centralt och sen ute på noderna ev switchar om det behövs flera portar än 2.

Varför vill man dela upp nätet i flera mindre nä? Måste väl ändå räcka med att man har ett "stort"?

Jag tycker dessutom att ett så stort rack känns onödigt, det kan liksom aldrig bli vidare fint. Visst kan man sätta det på ett ställe där man vanligtvis inte vistas så är det ju bra men i mitt fall blir det tyvärr svårt. Den mest centrala punkten är hallen och runt den sitter kök, vardagsrum och toalett. Nedan för i källaren finns det dock utrymme men det betyder såfall att alla kablar som kommer från vinden ska dras ner till källaren vilket inte är lätt gjort iallafall inte om man vill ha det snyggt. Man kan säkert fräsa upp väggar och borra stora hål ner dit men det låter som väldigt mycket jobb bar för att få internet fint draget.

Finns det annars några normer på var uttag ska placeras? Min elektriker satte faktiskt ett nätverksuttag 1 cm från ett hörn, är det verkligen en okay placering? Förövrigt är det ett äldre hus vi har så strömuttag är inte alltid så bra placerade, i ex vår dotters rum som var det mycket bättre att placera nätverksuttaget nära hörnan efter som annars skulle vi först ha en kabellist som gick ut mitt på väggen, sen 2 LAN kablar som går tillbaka mot hörnet och in i produkterna + strömkablar också från mitten av väggen.
 
Glömt vad maskinen heter men det är i grunden en cirkelsåg med två klingor. tror den heter spår såg eller nått.
Dammar faktiskt inte så mycket medan man sågar om du har en bra dammsugare koplad till. jag använde en kärcher mv5. Cramo hyr ut bättre men tyckte det fungerade fin fint. och då gick det bara en påse och sågade ju en hel del.
För mig gick det lätt då det var lättbetong. Om du har hård betong skulle jag köpa billiga diamantklingor på bauhouse eller liknande för cramo debiterar 200kr/mm/klinga.

Ja det är ambitiöst men det går att växa med och är flexibelt. Jag gillar bara att ha det trådat även fast jag hatar kablar.

Du pratade om att du skulle dra in fiber. ofta då får man ju TV via fibern med det måste gå på ett eget nätverk dvs det kan inte gå på samma som du kopplar till datorn och internet. därav kan man vilja dela av nätverket i flera delar. och kan man göra det via en switch ist för två så är det ju trevligt.
Det är ju inget problem om du inte har mer än en TV. då är det ju bara koppla den kabeln till det uttaget. Men har du barn och barnen ska titta på en och du på en så måste man dela TV nätverket och då koppla in en switch.

Jag valde ett stort rack då jag vill ha upp Hårddiskar och NAS och annat gott gott där. Det för att jag vill ha bort allt som låter från där jag jobbar. sen skadar det ju inte att de står svalt och samtidigt värmer upp källaren.

Finns väll inget för nätverk egentligen hur långt bort man ska placera. Men tycker var lite väl nära. skapar bara en massa problem.

Men borra ett hål i golv och tak sen dra en kabelkanal/50mm pansar slang och bygga in ner till källaren vore väll bättre så slipper du se ett "fult" skåp? smak sak. sen fördelen om du tar till på kabelkanalen/röret så blir det ju lättare om du vill komplettera.
 
maskinen heter spårfräs om man åka spåra i betong annars kan man använda överhandsfräs i trävägg
 
Andreas_kalmar skrev:
maskinen heter spårfräs om man åka spåra i betong annars kan man använda överhandsfräs i trävägg
Nära var jag ivf.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.